Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-06-08, 13:12   #1
rehnman rehnman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 8
Question Medeltida underklänning

Jag håller på och syr en underklänning utan snörning el likn. men har lite problem m ärmarna..
Lyckas alltid få långa rynkor upptill på ärmen (mot axeln).
Finns det nåt smart sätt att undvika detta?
Har försökt ta in tyg framtill på ärmen, men då blir dom nästan för tajta..
Nån som har nån bra idé?
rehnman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-10, 11:25   #2
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Kan du fota det så att vi kan få se hur det rynkar sig och hur konstruktionen ser ut?

Många medeltidsplagg är konstruerade så att de blir som slätast när armen hålls rakt ut (så att man är som ett T) för att öka rörelsevidden. Till skillnad från många nutida plagg där ärmarna sys på för att sitta snyggt när armarna hänger ner, och där man får 'lyfta' hela plagget när man lyfter armarna.

kanske kan detta vara anledningen till rynkorna?
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-10, 17:10   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Först och främst. Vilken period och vilken modell ar det du ska göra?

Följer du någon särskilld beskrivning eller mönster som du kan referera till? I så fall kanske det fins någon som arbetat efter det förut och kan ge dig väldigt specifika tips.

För det tredje, vilken typ av "underklänning" är det du syr? Är det en särk eller är det klänningen som du bär under överklänningen (ofta kallad "mellanklänning" bland folk för att slippa föväxling). Vad ska du bära över den och ev. under den?

Det blir så mycket lättare att hjälpa om vi vet hur du vill att slutresultatet ska bli.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-10, 21:54   #4
rehnman rehnman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 8
Det var tänkt att bli en underklänning ur häftet "Kvinnodräkt från 1300-talet" (Sofias Ateljé)
Förmodligen en sk "mellanklänning" då, utan snörning så att man bara kan dra den över huvudet.

Jag blev nästan tokig på dom där ärmarna, så det blev en helt annan modell på den till slut
(mer som en särk nu)
Men vore kul om nån har nåt tips, så man slipper samma problem nästa gång.
rehnman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-11, 19:49   #5
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Ett tips... hmmm "Använd inte mönster från sophias atelje i fortsättningen" kanske? Eller "Använd inte mönster överhuvudtaget till medeltidskläder utan anpassa dom efter din kropp, mät och rita direkt på tyget och tråckla in det sissta med plagget på dig (lättast med en tråcklande kompis eller en provdocka att ha plagget på förståss)...

Annars kan du kika lite på den här sidan: http://www.personal.utulsa.edu/~marc.../bockhome.html
Där fins avritningar av massor av fynd som går alldeles utmärkt att använda som principskisser.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-11, 22:25   #6
rehnman rehnman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 8
Tack för tipsen =)
Har inte riktigt försökt mig på något helt historiskt korrekt än (brukar få för mkt egna roliga idéer under tiden)
gillar att ha mönster att utgå ifrån, tycker det är lite lurigt att sy på "fri hand" nämligen..
rehnman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-12, 11:01   #7
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Hehe. Nej jag vet hur det är.
Fast det där med "historiskt korekt" det är en dröm som man aldrig kommer att nå fram till ändå, tyvärr.
Även om vi hittar ett tyg vävt på rätt sätt så är det färgat med moderna tygfärger och även om det skunne vara växtfärgat efter konstens alla regler så kan man ge sig på att växterna har förändrats en del sedan den period man vill återskapa och även om dom inte har det så kommer ullen i tyget säkerligen från fel fårras etc.

Det man får göra är att sätta upp lite riktlinjet för sig själv, lite egna regler för vad som ä ok eller ej.
Plaggen snitt är nästan det enklaste i många fall, eftersom det syns både på fynd och i visa fall på bilder från rätt period. Hittar man inte det man behöver kan man snagla lite på närliggande perioder och platser för ledtrådar. SÅ där behöver man oftast inte kompromissa så där jättemycket om man inte vill-
Tygtyper, såsom vävsätt och material tycker jag är mycket svårare, fast det fins ju dom som har stenkoll på sånt med. Jag brukar till exempel acceptera en viss del polyester i yllet även om jag hellre har 100% ull. Och jag har flera särkar i halvlinne som dessutom är maskinsydda.

Samma sak med vilka färger man väljer. Vi vet att man kunde färga en hel massa olika färger, men det är lite svårare att avgöra vad som var vanligt och vad som var modernt under vilken period.
Så precis allt hela tiden är tolkningar. Man kan naturligtvis välja att följa någon annans tolkningar i stället för att göra egna. Det kan spara rätt mycket tid och energi, speciellt i början och vara en fin källa till inspiration. Men man får itne glömma att det behöver inte bli "rätt" bara för att någon annan sa att det blir det om du gör så och så. Mönstren från Sophias atelje är ett strålande exempel på när en persons tolkningar och prioriteringar inte alls stämmer övernens med vad som är mer allmänt accepterat bland medeltidare. Men det är långt ifrån det ända exemplet, så var kritisk när du läser.

Historiska Världar har en dräktsida som är mycket bra ifall du behöver lite inspiration. Där visas hela dräkter och varje del av dräkten beskrivs. DOm bryr sig ochså om att tala om vad som är kompromisser och varför dom gjort dom kompromisser dom har, vilket är ett stort plus.
http://histvarld.historiska.se/histv.../draekter.html
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-27, 17:23   #8
Chesssan Chesssan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 44
Om rynkorna i ärmarna så fattar jag inte vad du menar riktigt. Vilken modell har ärmarna? är de 'ärmsydda' så som nutida ärmar eller som rektanglar? Problemet är inte att du börjat nåla längst ner under armen och för överskott på tyg högst upp?
Om du har gjort ärmen med nutida skärning, anpassad för att de bra ut när man har armen nere kan det blir väldigt tajt. Man kan inte lyfta armen och får dålig rörelsevidd - det kan man lösa genom att lägga in en kil. Man får prova in hur stor den ska vara själv, nåla på ärmen förutom nedersta biten och håll upp armen. Så stor som hålet blir behöver kilen vara, den får man prova lite för att få allt att gå ihopa...
Hoppas att det var till hjälp
Chesssan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-28, 12:22   #9
rehnman rehnman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 8
Oj, tack så jättemycket för alla svar! Inte klokt vad folk kan på den här sidan =)
rehnman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-09, 18:54   #10
Erika Erika är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 60
Hade också problem med ärmarna när jag sydde efter "sofias" mönster. Fick liksom som en puff ärm.
Nej, jag har inte gillat de mönstrena, strl har inte heller stämt något vidare. Men har använt mönstret som bas mönster och sedan lagt in/ut där det varit i behov ut efter mig.
Erika är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 17:16   #11
rehnman rehnman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 8
har slutat använda dom mönstren helt nu, lyckades alltind få grymt mkt tyg över när jag gick på rekomendationerna i häftet.. strl stämmer inte alls som sagt.
rehnman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-17, 11:38   #12
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Jag tänker som Kim S, att du kanske har börjat nåla i armhålan och sedan gått upp mot axeln? När jag syr på ärmarna så hittar jag först den exakta mitten på ärmkullen och sedan mitten på axeln. (Brukar vara vid axelsömmen på Sofias Ateljes mönster.) Sen sammanfogar jag dessa två och nålar från axeln ner till armhålan på framstycket och sen på bakstycket. Eventuellt får man justera litegrann, men inte så mycket. För mig har det aldrig blivit några bubblor eller puffar med den metoden.
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-17, 15:38   #13
MorMorsstuga MorMorsstuga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 26
Håller med föregående talare. Jag har sytt hur många klänningar som helst av just detta mönster från Sofies. Jag har aldrig misslyckats med någon de har en mycket bra passform. Skulle vara synd om de får dåligt rykte.
MorMorsstuga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-17, 20:05   #14
rehnman rehnman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 8
aja, klänningen är klar för länge sen iaf, så det löste sig till slut.
är den beiga underklännngen i mitt album om nån var nyfiken..

tack för tipsen allihopa!
rehnman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-17, 20:53   #15
Sammet73 Sammet73 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 35
Citat:
MorMorsstuga skrev:
Skulle vara synd om de får dåligt rykte.
Eftersom Sophias ateljé kommit att bli något av ett rött skynke för många medeltidsentusiaster med seriösa HK-ambitioner, är det nog redan alldeles för sent att oroa sig över det är jag rädd...

Jag använder själv mönstren till mycket. Anpassar här, ändrar där. Somligt följer jag till punkt och pricka annat har jag bara som en lös bas att utgå ifrån, med alla fel- och tvivelaktigheter i bakhuvudet.
Men så är inte min HK-ambition så där svindlande hög heller.;-)

ms. rehnman: din klänning blev jättefin!
Sammet73 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons