Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-03-02, 08:23   #16
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Nej, det har inte hunnits med, tyvärr. Men jag samlar info för allt jag är värd.
Och spanar efter material när jag får tillfäle och så. Min budget kommer tyvärr knappast tilläta drömplaggen som det ligger till nu, men med lite tålamod så borde jag kunna börja med någon relativt "låtgå" modell bara för mitt eget höga nöjes skull och sen byta ut en del i taget när jag har råd med riktigare grejer.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-02, 08:27   #17
Dew Dew är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 71
Särken ska ju ha urringningen anpassad efter klänningen, så hur du väljer att göra den blir inte fel så länge den följer klänningens urringning. Urringningen var ju olika i olika länder och ändrades under perioden. Så när du bestämt dig för hur din klänning ska se ut så anpassar du särken efter det.

Jag har också läst att man började med rektangulära halsspjäll på 1500-talet. Men jag är ingen expert på området.
Dew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-16, 19:38   #18
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Knappar, skor och peruk!

Hej!

Jag pysslar ju också lite... mer åt barocken men ändå, tänkte slippa starta ny tråd...

Mina frågor lyder:

- Vad för knappar användes baktill för knäppning av klänningslivet? Material, färg, storlek, antal...

- Vad för skor användes? Har hört något om paradskor.

- Finns det någonstans där man kan köpa/hyra en passande peruk, eller någon sida med "så gör du din 1700-talsfrisyr", typ?

Alla tips emottages tacksamt!
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-17, 10:34   #19
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Menar du till renässans eller 1700tal?

Jag svarar med 1700tal i tanken eftersom jag gissar att det var det du menade.
- De knappar som användes då var mestadels tygknappar, tygklädda knappar och metallknappar men så vitt jag vet hade man inte knappar baktill i klänningarna (men rätta mig jättegärna om jag har fel!). Saquen hade en snörningsanordning under watteau-vecken, och anglaiserna hade antingen en
helt tygstycke baktill som är nersytt 'en fourreau' eller flera figursydda stycken, men alltid öppning fram. Öppningen fästades oftast fast genom att nåla fast, eller hyskor och hakar.

- Skor hade ofta louis-häl, eller pompadour-klackar, en stor plös framtill och gärna ett snyggt spänne. De var antingen i läder eller klädda i tyg. Här finns en bra tutorial från Bauhausfrau hur man gör om ett par moderna skor del 1del 2del 3

- Här är en bra url om hur man kan göra en snygg 1700tals-frisyr.

Som sagt rätta mig gärna om någon vet bättre, och bara ignorera detta om det var renässans-tips du var ute efter.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-17, 20:24   #20
Dew Dew är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 71
Är du ute efter barock eller 1700-tal? Om barock; vilken period? tidig, våldsam eller klassisk? Om 1700-tal; vilken period? rokoko, luis XVI eller regence?

Under den klassiska barocken och törre delen av rokokon så knäpps klänningen fram med den kilformade stomachern. I andra fall snördes klänningen baktill på samma sätt som korsetten. (Och som Tinkerbelle sagt så hade sackback-klänningarna en snörning under watteauvecken, även om de också knäpptes fram med stomachern. Snörningen var mer för att reglera)

Skor har du ju redan fått ett bra svar på.

Jag har inte sett några bra sidor där man kan köpa fina peruker. Det finns ju fula Buttericksvarianter. Men en riktigt snyggg får du nog göra själv eller gå till en perukmakare (men det kan bli väldigt dyrt). Frisyrer kan man hitta på målningar. Sen är det väl bara att prova sig fram med en massa löshår (om man nu inte råkar ha en massa och långt hår jälv).
Dew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-18, 01:04   #21
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Kan inte någon snäll mod dela upp den här tråden? Den har ju börjat handla om något helt annat än den startades för.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons