Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-03-16, 13:27   #1
Miercoles Miercoles är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 23
sällskap

Hejsan! Jag undrar om någon känner till någon förening eller sällskap för såna som mig, som är intresserad av historiska kläder och sömnad allt från renässans till slutet av 1800-talet...? Gärna i Stockholmsområdet. Jag vet det finns tex 'Gustavs3:es skål', men det är endast för 1700-tal. Mvh /Jenny Börlin
Miercoles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-16, 17:31   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Dom grupper som fins brukar ha ganska snäva perioder för att man ska kunna bli en helhet tillsamans så lätt som möjligt.
Ända undantaget jag känner till är SCA med sin period 600-1600 (!) men annars är det vanligare att man koncentrerar sig på ett århundrade eller till och med ett halvt århundrade.

Om du har ett genuint intresse för flera perioder fins det ju inget som hindrar att du går med i flera sällskap.

Alternativt kan du ju leta upp några som har mer allmänna syträffar när man kan sy vad man vill, men då går du kanske miste om möjligheten att träffa likasinnade och lära av varandra.

Du kan ju också starta ett eget, men jag tror det kan vara svårt att få ihop folk som är intresserde av att sy dräkter till så många perioder samtidigt. Det är ju inget småjobb, precis.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-16, 17:41   #3
Miercoles Miercoles är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 23
Tack för svar! Jo, det är ett tidskrävande jobb...jag är sugen på att göra en renässansdräkt a la Tudor och en bustle dress från 1800-talet efter att jag gjort en rokoko..puuh. Ska spana in SCA dock. /Jen
Miercoles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-17, 09:09   #4
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
I Stockholm finns Forodrim som är en Tolkien-förening, alltså en litterär förening, inriktad på saga. Man väljer en sagofigur att gestalta, och eftersom många i föreningen är dräkthistoriskt intresserade så är det många som inte bara syr medeltida fantasy-dräkter utan även historiskt korrekta dräkter från flera olika epoker. Ett kul sätt att få utlopp för varierande sömnad, men det kräver ju såklart ett litterärt intresse också

www.forodrim.org

Jag är själv medlem i Angmar, Forodrims systerförening i Skåne, och syr allt från renässans till viktorianska bustles, med 1700tal som favorit.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-17, 11:45   #5
Miercoles Miercoles är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 23
Det låter som en rolig grej, tack för tipset!
Miercoles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-18, 03:11   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Låter roligt!

Jag är intresserad av 1700-tal samt slutet av 1800-tal till mycket tidig 1900 tal

(och 50-60 talet också för den delen, men sådana kläder kan man använda till vardags ocskå.)

Men jag har ingen riktig klänning än...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-19, 09:20   #7
Miercoles Miercoles är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 23
Kul! Precis som jag, rokoko, bustledresses och så är 30-talet snyggt och det kan man ju faktiskt gå klädd i utan att bli betraktad som ett komplett ufo ;-)
Miercoles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-25, 20:09   #8
Anna-Karolina Anna-Karolina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 111
Vi är inte en "grupp" men några skandinaver från Truly Victorian kommer att träffas i sensommar här i Stockholm, skulle tippa på att kläderna kommer vara ca 1870-1889. Mer info när det lider antar jag, håll ögonen öppna på Truly! :-)
Anna-Karolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 08:31   #9
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Ja, jag hoppas verkligen att det blir av, det var länge sedan något sas om det på TV-forumet
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 08:44   #10
Anna-Karolina Anna-Karolina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 111
Hej Tinkerbelle! Jag vet att Merja och hennes man har planerat in resan och jag och min syster är väldigt på så det blir av! Frågan är bara vilket datum som passar bäst och det bestäms nog lite närmare sommaren när folk vet lite mer om semestertiden, gissningsvis i juli/augusti
Anna-Karolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-01, 19:09   #11
Miercoles Miercoles är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 23
Intressant, det ska jag glutta på. Hoppas det läggs ut här vilket datum det blir.
Miercoles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-01, 21:51   #12
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
ÅH! Tänk om det hade funnits en förening för Harry Potter-fans att klä ut sig mm.

Jag är helt novis på detta men har en dotter som "är" Hermione här hemma vid tillfällen!

Det hade säkert varit bra/kul för henne att få leva ut lite av det i "verkligheten"!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-02, 12:38   #13
Chesssan Chesssan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 44
Intressant att du nämde det, ja har inte tänkt på det men det är ju märkligt att man inte ar hört något om det, det borde ju finnas intresse för det. Kanske det kommer med tiden, folk som träffas och klär ut sig till Harry Potter... nu blev jag nyfiken, detta borde kollas upp...
Chesssan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-02, 13:33   #14
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Som skrivits tidigare i tråden så tillåter Stockholms Tolkiensällskap även alias från andra sagoböcker. Alltså även Harry Potter skulle jag tro.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-21, 20:00   #15
evafia evafia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 6
Unhappy Truly???

Har sökt efter truly victorian men hittar inget om några träffar... Är det någon som har en länk? Har hållt till mest på High chaparral på somrarna, så det hade varit kul att få fler tillfållen att använda kläderna då jag är lite av en fegis o vågar inte göra det helt själv ännu.
evafia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons