Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-25, 03:42   #16
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Citat:
ichigo skrev:
Sen om stålkorsett. Jag tror det är udda förteelser, och helt enkelt för att det är gjort av metall så överlever de tidens tand bättre än de tusentals tygkorsetter som fanns då, som burits tills de fallit ihop. Jag har en känsla av att det mest är rika som har sådant, som kan låta någon göra en stålkorsett som passar precis till ens mått. Men ja det är bara mina tankar, kan vara helt fel.

Jag har bara den känslan eftersom det ofta är just rika som kan unna sig tokigheter. Extremt smala midjor och sådant. De fattiga måste kunna jobba och hade korsetter/snörliv som stöd.
Tror du kan ha en poäng där. Det syns ju ganska tydligt att skapelsen är tänkt att täckas med tyg (jag kan i alla fall inte komma på något annat användningsområde för hålraderna i kantern) och tyget har väl förmodligen brutits ner och fallit bort med tiden.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-25, 03:52   #17
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Citat:
Fastlove skrev:
Jag har sett liknande järnkorsetter på skisser (utan tyg på, de ska tydligen vara i naken metall) och i en av mina böcker står det till och med att i en genomsnittlig familj kunde en ung kvinna få ärva sin mors eller systers korsett, även om den inte riktigt passade. (Om man inte hade råd med en ny, vill säga.) Om man föddes som 5:e dotter kunde man alltså få använda samma korsett som alla andra kvinnliga medlemmar av familjen, till och med samma som mormor använde när hon var yngre.

Man vill ju inte ens fantisera om hur ont det måste göra att ha på sig en så omedgörlig korsett, som till och med är gjord efter någon annans kropp... Ouch!
Nu ärvdes och överläts ju alla möjliga kläder både till höger och vänster. Dessutom borde set ju inte direkt vara omöjligt för en skicklig smed att göra mindre ändringar på en "järnkorsett" av det här slaget.
Nu vet inte jag hur korsettkulturen för mindre barn var "på den tiden" (slutet av femtonhudratalet i det här fallet) men om det var som senare när man började med korsett som mycket liten, så att kroppen formades efter modeidealet redan från början undrar jag om det nödvändigtvis behöver ha gjort speciellt ont alls att ha på sig en dylik korsett. Tungt lär det förståss ha varit och jag kan tänka mig att det måste ha varit rätt obekvämt att till exempel råka nysa i den, men ändå... Om man ser till vad en hel dräkt vägde kanske inte en korsett med järnskelett gjorde någon större skillnad mot en med valbardar.
Nåja, det får vi nog ändå aldrig veta. Men det hade varit kul med lite fler skriftliga källor, så man fick en chans att avgöra hur dom samtida uppfattade fenomen som det här.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-25, 19:14   #18
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Det där med källor är alltid svårt, eftersom vi inte kan fråga någon som var med. Men jag tror på att testa och åter testa - har man en idé som man tror kan stämma så testar man och ser om den är genomförbar och om den verkar vara den mest troliga. Lite utanför ämnet så finns det ett par klänningsmodeller (1400- & 1500-talen) som ofta avbildades i målningar och trästick, som jag undrar hur man får till i verkligheten. Helt klart något jag måste testa när tillfälle ges! Det kan inte bli mer än fel...

Senast redigerad av Fastlove den 2007-11-25 klockan 19:18.
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons