Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2019-06-23, 18:42   #1
LenaJi LenaJi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 7
Ny maskin - Pfaff?

Har idag en Janome 8200 och är så nöjd. Nu tänker jag köpa en symaskin att ha på sommarstället. Har tänkt gå ner i pris (ca 6-8000kr)och ändå hitta en maskin likvärdig min Janome!?
Kriterierna:
Ska inte trassla!😁
Ska kunna sy lika bra och fina sömmar i tunna som tjocka tyger, fina knapphål, ha så brett som möjligt till höger om nålen, val nål uppe/nere, trådträdare, liggande spole, extra högt pressarfotslyft, gärna trådklippfunktion.
Jag har jämfört Pfaff ambition 620, 1.0 samt essential.
Är det någon som känner till någon av dessa?
Eller finns det någon likvärdig av annat märke?
Eller ska jag tänka Janome ändå, och inte bry mig om utrymmet till höger om nålen?
Behöver hjälp!
LenaJi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-24, 10:03   #2
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
För att veta att den klarar dina krav så måste du nog provsy.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-24, 13:46   #3
LenaJi LenaJi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 7
Jo provsy det ska jag göra, absolut! Det jag undrar är ju om någon har erfarenhet av dessa maskiner och kan berätta om hur de upplevt maskinerna när man syr mer frekvent... att provsy är ju en sak.
(Jag vet vad min Janome är för maskin och kan berätta om hur jag upplever den, typ så menar jag)
LenaJi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-24, 21:55   #4
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Min erfarenhet av en gammal tysktillverkad Pfaff med inbyggd övermatning är att den matar perfekt framåt men inte bakåt. Matartänderna är snedställda och skjuter på tyget olika framåt och bakåt. Det gör att mönstersömmarna inte blir så bra och knapphålen har jag aldrig varit nöjd med. Annars var jag nöjd med den. Maskinen kan sy bokstäver och det har jag använt för märkning av saker. Jag har quiltat lapptäcken för länge sedan.
Nu har jag vant mig vid en Juki med flera finesser (alla de du nämner plus några till). Den kan sy riktigt fina knapphål. Som tillbehör följde en övermatare med, men den har jag inte ens prövat för den normala matningen har klarat allt hittills. Det finns flera mönstersömmar och de blir jättefina. Det finns flera olika alfabet även om detta inte är någon brodermaskin. Maskinen är tung (mycket metall) och går ovanligt tyst. Jag gillar en rejäl arbetsmaskin som klarar tunga jobb och också tunna och slinkiga tyger.
Så kolla Jukis olika modeller, det finns många prisklasser. Själv kör jag med en DX7 sedan mer än 4 år.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-24, 23:02   #5
LenaJi LenaJi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 7
Tack för svar! Jag ska kolla Juki, låter intressant. Jag vill kunna sy i både tunt och tjockt tyg. En pålitlig maskin som syr fina sömmar och knapphål.
LenaJi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 11:04   #6
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Bernina föreslår jag.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons