Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-04-09, 15:55   #1
Filip Filip är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 26
Ang. köp av symaskin

Vår symaskin som vi köpt på troligtvis elgiganten "AEG NM 795" har efter ett tag av medgörlighet nu ställt in sig på att hellre göra mig förbannad än att sy som den ska. Och då jag inte lyckas förhandla med den till en ömsesidig lösning har jag nu bestämt mig för att köpa en ny.

Min fråga till er är var ni köper era symaskiner? Är elektronikaffärer som elgiganten och siba något att lita på? Jag tänkte mig ett pris på upptill 1500kr då jag endast använder maskinen till enklare ting i hemmet. Jag behöver mer eller mindre bara raksöm och på sin höjd sicksack någon gång
Filip är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-09, 16:05   #2
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Köp en begagnad maskin hos en symaskinhandlare eller reparatör!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-09, 16:59   #3
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Maskiner köpta på de ställena är inte några bra maskiner.
Gå istället till en symaskinsaffär och köp en där.
Köper Du en beg får Du garanti
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-09, 17:07   #4
Filip Filip är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 26
Okej tack så mycket för era svar jag får ge mig ut till nån affär och se efter.
Filip är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-09, 17:43   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Gå till en symaskinsbutik. Köp kända märken och undvik dom billigaste modellerna.
Du bör nog lägga till ytterligare tusenlapp för att få en bra maskin. Runt 2500 kr börjar maskinerna bli bra. Nu talar jag om nypris.
Har du tur så kanske du kan hitta en demomaskin som dom säljer ut billigare.

Sats så att du får något du trivs med. Det finns ytterligare några nyttosömmar som är bra att ha. En finess som inte är dumt är enstegs knapphål. Fungerar så att du ställer vilket knapphål du vill sy, stoppar knappen i foten och maskinen syr själv ett perfekt knapphål. Du gasar och rullar med tummarna under tiden.

Ett alternativ är att köpa symaskin från England. Där kan du få brothermaskinen betydligt billigare än här. Du för den fraktfritt levererad till dörren. Brother brukar skicka med bra dvd skivor om hur maskinen fungerar. Dessutom brukar dom skicka med en massa tråd, saxar och andra sygrejor. Det brukar ta knapp en vecka så har man maskinen.
Kolla in http://www.sewingmachines.co.uk/
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-09, 17:58   #6
Filip Filip är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 26
hej bila, tack för ditt svar. Är det någon särskild brothermaskin av de som finns på hemsidan som du rekommenderar när du säger brothermaskinen?

Vad tror du förresten om dessa två som jag kollat lite på:

http://www.symaskinskungen.se/produc...ng-h-class-e20

http://www.symaskinskungen.se/produc...na-emerald-116


Filip är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-09, 20:13   #7
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Tyvärr så skulle jag inte rekommendera någon Husqvarna maskin. Huskvarna var toppenmaskiner förr, men dom är inte lika bara idag.

Om du tittar på Brother skulle jag rekommendera Innov-Is 10A
Anniversary model. En bra maskin som har det som behövs, för vanlig sömnad. Engelsk pris just nu 2361 kr (priset variera lite med pundpriset).

Janome har också bra maskiner. Men tyvärr kan du inte köpa dom från england. Janome tillåter inte att maskinerna säljs till norden.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-09, 20:21   #8
Filip Filip är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 26
Tack för ditt svar bila. Jag såg att du i en annan tråd skrivit något om att du hade en brothermaskin. Får jag fråga vilken modell det är?
Filip är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-09, 21:59   #9
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det är en Brother MS-4, som jag köpte för att ha som en extra maskin och som jag kan ta med när jag vill sy borta. Jag har en Janome 1100 som är en kombinerat broderimaskin och symaskin. Som är alldeles för tung 14 kg och dyrbar att släpa omkring med. Brother väger bara drygt 4 kg. Trots sin ringa vikt står den stadigt. Och jag blir förvånad över vad den kan och den är riktigt trevlig att sy på. Trots att jag är bortskämd med Janomen. Jag sydde senast en jacka till gubben i bävernylon och fleece på den för Janomen var för tillfället hos doktorn inlagd för service. Inga problem alls.

Men jag tror att NV-10 an (InovIs 10) är en lite bättre maskin. Men den är lite tyngre ca 6kg. Vill man har mer sömmar så är NV-20, NV-30 och NV-50. Men det bästa är ju att uppsöka en butik och provsy.

Brotherförsäljaren finns i Västerhaninge (Stockholm) butiken heter Sypressen. Har även Janome och lite annat.
http://www.sypressen.se/
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-09, 22:06   #10
Filip Filip är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 26
Tusen tack bila för informationen och ditt utförliga svar. Jag får se vilken jag bestämmer mig för att köpa. Måste prova först den gamla och se om det fungerar bättre om jag byter nål, det har jag nämligen inte provat. Tack igen
Filip är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-10, 12:35   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tyvärr är stormarknadssymaskiner rena skiten. Så du kan nog ge upp AEG-symaskinen direkt. Reparatörer tar inte ens i dem med tång. I bästa fall kanske de fungerar i några månader och då mycket ojämnt. I värsta fall funkar de aldrig.

Om du inte vill lägga ut mycket pengar så kan jag rekommdera varmt att gå till en symaskinsförsäljare som servar de brukar ha begagnade symaskiner till salu. Då är de servade och har garanti. Och då kan man köpa dåtidens toppsymaskiner för billig peng. Eftersom du bara behöver raksöm och sicksack kan du köpa en symaskin från 50-talet och då kommer den hålla i 50 år till då symaskiner på den tiden verkligen tillverkades för att HÅLLA i evigheter (men man får olja själv, bara att fråga ) . Provsy gärna.

Om du vill köpa från privatperson då är det lite svårt för man får inte garanti då. Grisen i säcken ungefär. Där är det superviktigt att man verkligen provsyr länge och man ska betala mindre än vad man ska betala i butik för samma beg maskin. Jag avråder från att köpa beg från privatpersoner. Ev kan man skriva på kontrakt där man har rätt att häva köpet vid problem. Undvik säljare som försöker sälja maskiner dyrare för att "det har garanti kvar", det gäller INTE. Garanti gäller bara som en avtal mellan köparen och butik och det följer INTE med symaskinen.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-10, 16:27   #12
AnnLindahl AnnLindahl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 269
Jag har Husqvarnas symaskiner och dem är hur bra som helst.
AnnLindahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-10, 16:52   #13
Edvina Edvina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 385
Jag har också Husqvarnas symaskiner, 5 st, och det är inget fel på någon av dem.

Till det jag använder mina maskiner passar de alldeles utmärkt.
Med service och rätt användarhandlag förmodar jag att det inte blir mer fel på dem än andra märken.
Edvina är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons