Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-02-06, 13:52   #1
Lillafröken Lillafröken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 2
Red face Overlock för svårt för mig?

Jag blir tokig!! Har suttit i timmar och funderat på vad jag gör för fel. Jag köpte en overlock Bernina 1300 för ca ett år sedan som jag har glömt hur man skall trä... Är man dum i huvudet om man inte kan läsa en manual? Har försökt om och om igen och tråden bara "klumpar" sig istället för att bilda en kedja... Pinsamt! Nån som kan hjälpa mig??
Lillafröken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-06, 19:38   #2
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
börja med 3:an, sen 4:an och sedan 1,2 då borde du få ordning på maskinen. Lycka till!
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-06, 20:08   #3
Memmel Memmel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 184
Är det en kombinerad cover- och overlockmaskin? Vilken söm var den trädd för när du köpte den? När jag hade köpt min första kombimaskin var den trädd för täcksöm, vilket fungerade bra. När jag sedan skulle trä om den för overlocksöm höll jag på att bli galen . Manualen var väldigt otydlig i att visa hur man skulle ändra reglagen från täcksöm till overlocksöm. Jag trädde alltså rätt, men hade reglagen fel inställda. När jag fick koll på det fungerade det bra. Kan det vara något liknande för dig?

Hälsn. Anette
Memmel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-06, 20:12   #4
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Det ÄR svårt att trä de flesta overlocker så ge inte upp och känn dig inte dum för du är inte ensam.

Bästa sättet är att slå upp instruktionsboken och sedan trä i precis den ordning som står där! Det är alltså inte bara viktigt att trä rätt utan man trär de olika trådarna i rätt ordning. Annars bildas inte stygnen som de ska. Det är nog där det blir fel.
Lycka till!
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-06, 21:02   #5
Lillafröken Lillafröken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 2
Tack snälla ni för era råd. Dessvärre har jag redan testat att trä enligt manualen - som är ganska otydlig - för det är uppenbart att det blir fel!!!
Maskinen var trädd för fyrtrådig overlock när jag köpte den, men med "blindgripare" som ju ersätter tråd 1 om jag fattat det hela rätt.
Det värsta är att jag fick ordning på det för länge sedan och sydde lite och t.o.m bytte färg på tråden, så det känns helt knäppt nu att inte få till det... Det skall vara kul att sy, inte kännas motigt att närma sig maskinen, eller hur?

Puh! nu har jag tittat på "Solsidan" och känner mig genast lite piggare och gladare. Haha!! Skall göra ett nytt försök!!
Lillafröken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-07, 12:23   #6
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Jag har sytt med ett par overlockmaskiner där man fått "hjälpa till" att få igång trådkejan om man trätt om hela maskinen. Öglorna sätter sig liksom kvar på stygnfingret (tror jag det heter) och man får pilla lite, eller dra lite försiktigt i tårdarna, för att det ska bli som det ska. När väl det är uppstartat har det gått hur bra som helst till nästa byte.

(Har aldrig hänt på min Bernina så jag kan inte kolla upp vad det är man ska göra...)

Kanske vi kan hjälpas åt med bilder, vi som har liknande maskiner? Jag har en Bernina 1100 DA. Vet inte om den är ungefär som 1300, men det vet nog Gumpan.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-21, 11:24   #7
Beejaa Beejaa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 6
Har du kollat YouTube? En snabb sökning fann jag denna länken: http://www.youtube.com/watch?v=QEwBj2ZdOiI och där fler klipp som kanske kan hjälpa dig.
Beejaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons