Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-01-25, 12:46   #1
Mistli Mistli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 96
Hur länge kan man spara tråd?

Hej på er!

Undrar lite hur man ska förvara tråd så de håller länge och hur länge man kan göra det. Tänkte köpa på mig en del från den danska firman och syr inte så väldigt mycket än.

Tacksam för svar...
Mistli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-25, 13:34   #2
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Jag har min tråd i lådor för att skydda dem både mot damm (som jag har massor av hemma - inget för allergiker!) och solens ljus som kan åldra tråden. En del rullar blir ju VÄLDIGT gamla!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-25, 14:04   #3
Mistli Mistli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 96
Ja precis, vissa färger har jag haft rätt länge nu och det är inte så kul om tråden börjar gå av när man väl ska använda den.
Tack för svaret
Mistli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-25, 14:31   #4
titti49 titti49 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 68
Jag har sytråd och maskinbrodertråd från 1995 som jag använder nästan dagligen (hade en liten butik som upphörde). Inget som helst fel på det men jag förvarar det i lådor med lock.
titti49 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-25, 17:55   #5
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Jag har också en samling trådar och de äldsta är från början av 50-talet, min mormors. Det är både bomullstråd och silketråd som jag använder lite då och då. Helt OK. De ligger i en hurtslåda.
Jag har aldrig haft problem med gamla trådar. Maskinbrodertrådar har jag inte haft så länge eftersom jag köpte min brodermaskin för sisådär 5 år sedan.... men eftersom jag också köpt många av trådarna i Thailand och spolarna kan se lite bleka och "slitna" men att sy med dom är ändå OK. Jag tror en tråd kan bli ganska gammal!
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-25, 18:39   #6
Mistli Mistli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 96
Oj..det var bra att veta.
Tack för svaret..
Mistli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-11, 18:22   #7
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
hållbart

tråden håller nog men själva plasten som tråden år omkring. håller tyvär inte hur långe som helst, har själv 2 ljusgråa rullar som bara vittrade sönder den ena oanvänd den andra halv. varför just dom har jag ingen aning om, köpte flera olika färger på samma ställe, köpte även julröd men den hann jag rädda, grönt, gult ,vitt och andra är som nya. ett mysterium eller tillverknings fel. obs. den röda spolade jag på underttrådspolar. har inte slängt dom gråa för tja.. bra att ha?
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-11, 19:30   #8
sandviken sandviken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 26
Det är nog svårt att säga, kan tänka mig att det beror på förvaring men också på färgning och efeterbehandling.
Jag har mina egna trådar, mammas trådar och mormors, både bomull och silke.

De flesta av mina trådar är bra men det finns enstaka bomullsrullar som går sönder, Billigga rullar jag köpt har blivit sköra efter sådär 30 år. Silket är bra.

Mammas mönlyckerullar samt silke är bra + ljusa färger på andra rullar är också bra, mörkare färger har vittrat sönder. Silket är bra.Ålder 20-50 år.

Mormors bomullsrullar är alltid bra, bara någon enstaka som inte är merseriserad är mindre bra men eventuellt har de aldrig varit helt bra. Mormors sysilke är genomgående något skört. Skulle gissa på att de är köpta mellan 1920 och 1950.
sandviken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-12, 08:46   #9
lenmargret lenmargret är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 108
Jag använder fortfarande bomullstråd i basicfärger från 1960-talet. Min mamma var sömmerska till Frösö Handtryck bl a och när hon slutade där har jag eftersom fått hennes alla hennes sytrådsrullar. De har alltid förvarats i lådor med lock, och inte utsatts för solljus. Stark som sjutton är de, det märker jag vid handsömnad. Även sysilke från 20-30-talet har jag, men det är mest till lyst.
Trevlig Helg!
LenMargret
lenmargret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-12, 08:56   #10
Mistli Mistli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 96
Tack för era svar..
Det blir till att skaffa lådor med lock..någon som vet nåt som är bra? Har kollat lite på IKEA men de har inga så man ser trådfärgen utan att lyfta på locket, men det kanske inte behövs? Är kanske lite för bekväm bara Har ni så ni ser eller måste ni öppna varje gång?

Mvh Mirja
Mistli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-12, 20:26   #11
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Jag använder smala lådor som jag köpt billigt på stormarknaden (tror det var City Gross).
De ha genomskiligt lock och utagbara "väggar" -så att man kan göra facken hur stora man vill. Helt perfekt för trådrullarna som samlas på hög.

Snart är det dax att införskaffa en till.

Funderar även på att köpa en till pärlor och kanske band, blixtlås och knappar.
Bifogade bilder
 
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons