Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-12-19, 15:24   #1
Riskiflickan Riskiflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 17
Unhappy Huskystar 215 som hoppar över stygn?!?

Jag skulle behöva hjälp med vad det kan vara för fel på min huskystar 215. När jag syr med den så hoppar den över vissa stygn, vilket gör att när man syr raksöm så blir vissa stygn extra långa å när man sicksackar så blir en del stygn raksöm!! Vad kan problemet vara? Symaskinen är tre år, är smörjd och rengjord, har provat alla möjliga trådspänningar, men INGET hjälper
Riskiflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-19, 15:59   #2
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Har du provat att byta nål?
Det kan vara nålen som är skadad eller att den är fel storlek för materialet.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-19, 18:01   #3
Riskiflickan Riskiflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 17
Jag önskar att det hade vart det, men jag har provat med olika nålar även med olika trådar...
Riskiflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-19, 22:15   #4
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Kanske dags för en service där de små detaljerna i själva maskinen ska justeras. Det finns riktigt duktiga reparatörer som ser över maskinen.

Du säger att du har rengjort och smörjt din maskin. Har du använt rätt symaskinsolja? De flesta maskiner är numera smörjfria och ska inte ha ngn olja. Kolla i manualen.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-20, 10:19   #5
Riskiflickan Riskiflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 17
Jodå, jag har använt rätt symaskinsolja, å den ska oljas men det är väl service som gäller då...konstigt att den ska krångla redan efter 3 år...den är ju mekanisk dessutom.
Riskiflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-20, 11:01   #6
Edvina Edvina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 385
Ibland kan det "hoppa" ifall inte undertråden är jämnt spolad.
Ofta finns ett felsökningsschema längst bak i manualen, har du tittat där?
Edvina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-21, 11:39   #7
Blastugan Blastugan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 103
Hej!

Jag har lärt mig att åldern sällan har betydelse, köpe en symasin efter 10 månader gick stegmotern sönder.
Köpte en overlock i somras efter 4 mån gick motern sönder.....

Hade samma problem som du på en annan maskin och det var nån inställning och en liten billig del som behövdes bytas.

Ofta händer saker bara, (som med bilar).....

Lycka till!
Blastugan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-21, 17:37   #8
Riskiflickan Riskiflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 17
Tack för era svar, jag ska fortsätta felsöka... får väl ändå ta å lämna in den ser det ut som :/
Riskiflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-21, 23:00   #9
jossan75 jossan75 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 28
Hej du!
Jag har också en 215 som också är lite drygt tre år och kan du gissa vad den har börjat göra ibland? Japp ta för långa stygn vid raksöm och sicksack.
Jag har dock märkt att det i princip bara händer när pressarfotstrycket inte stämmer. Dvs den ratten som sitter längst fram på maskinen. Har du testat att ändra den?

Annars så är det kanske service som min maskin behöver den med. Har sytt extremt mycket dessa tre år och den har varit riktigt pålitlig och det har funkat att sy i och på allt annars. Hoppas det fixar sig!
mvh jossan
jossan75 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-21, 23:11   #10
Riskiflickan Riskiflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 17
Det låter ju precis som min, jag har iof fortfarande problem med maskinen när jag ändrar pressarfotstrycket, men det är mindre problem... annars har det varit en väldigt bra maskin som jag verkligen sytt mycket på under dessa tre år...
Riskiflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-25, 01:10   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Först o främst, du har bytt nålar - bra, men sätter ud väl i dem på rätt sätt? Hela vägen upp, platta sidan bakåt) Schmetz nålar är bra kvalité. Nålar blir lätta uddstötta och då är det bara att slänga. Så var försiktig när du hanterar dem o sätter in dem, inte stöta mot någonting. Och en nål håller ungefär en projekt.
Ja, nu var det nog lite tråkigt text med risk för "det visste jag väl" ungefär, haha.

Så, åter till ämnet:
Jobbigt, det är ett fel som jag hatar. (alltså ett fel som jag
får ofta på min favoritmaskin, och jag försöker fixa själv, haha)

Om allt verkar vara ok, så kan det också bero på fel nål för fel material.

Men annars verkar det vara så att maskinen är inte synkroniserad... griparen (underifrån) grabbar inte tag i övertråden i rätt tid för att kunna göra söm. Om du öppnar luckan kanske du kan veva ett par hela varv och se hur det rör sig, då ser du hur det ska fungera.

Jag brukar ha extraproblem med elastiska tyger och hårt slagna (tätvävda) tunn kvalitétyg. I alla fall elastiska tyget brukar "åka" med nålen ner genom hålet lite "längre ner" för att det är elastiskt och hugger tag om nålen.

Förresten, fick tipset här tidigare, någon sorts "felsökning"-grej. Om du skruvar loss nålen, och sen för ner den kanske 1 mm, så den sitter 1 mm längre ner och skruva fast igen. Sen veva försiktigt så det går runt och inte slår i någonting. Sen sy med nålen sådär, och om det blir bättre resultat, så är det fel synkat o då är det o ta till verkstan. Eller sy sådär, om det funkar, haha.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-25, 13:45   #12
Riskiflickan Riskiflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 17
Tack för tipsen, har provat det mesta, men ska kolla det där med att sätta nålen längre ner... det är väl det enda jag inte provat

Basala saker som att sätta nålen rätt å hur jag sköter maskinen kan jag, jag har sytt mkt i mina dagar, men detta fel med att den missar stygn har jag aldrig stött på faktiskt....därför jag frågar
Riskiflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-25, 21:03   #13
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, de flesta "flitiga sömmerskor" vet ju redan sådant, men man vet ju aldrig så det är bättre att täcka upp och även ta upp det mest uppenbara. Hoppas du hittar felet eller åtminstone får det fixat.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons