Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-04-22, 22:48   #1
FashionFool FashionFool är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 44
Lära sig att drapera

Jag har funderingar på att lära mig att drapera. Fick testa på det en del när jag var på Dramaten i mars. Däremot hade jag även annat att göra under min tid där så tiden räckte inte till. Jag undrar om någon här har vana av att drapera eller har några tips och trix, tveka inte att skriva ner dem!

Dessutom undrar jag om det finns någon bok i ämnet ni skulle rekommendera?
FashionFool är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-23, 07:36   #2
lenmargret lenmargret är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 108
Craftsew har en kurs i det, kolla där.
lenmargret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-23, 10:36   #3
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Bra bok: Draping for Apparel Design
http://www.sysidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1691
Sedan behöver du förstås bra docka/-or att drapera på.
Många jobbar på halvformatdockor när de utvecklar design.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-23, 13:09   #4
LillaSkutt LillaSkutt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 26
Jag köpte nyligen "Draping the complete course".
http://www.adlibris.com/se/bok/drapi...-9781780670935

Än så länge har jag inte hunnit testa några av lektionerna men jag har bläddrat lite och läst introduktionen. Har inte heller hunnit titta på DVD-materialet. Av det jag har sett tycker jag att det verkar va en bra bok. Jag gillar upplägget där det finns "lektioner" med varierande svårighetsgrad och man lär sig göra allt möjligt (skjolar, jackor, korsetter etc.). Det är en fin bok så priset känns helt ok.

Jag kan också rekommendera att du surfar runt lite på youtube.
LillaSkutt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-04, 01:02   #5
FashionFool FashionFool är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 44
Citat:
marie.s.g skrev: Visa inlägg
Bra bok: Draping for Apparel Design
http://www.sysidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1691
Sedan behöver du förstås bra docka/-or att drapera på.
Många jobbar på halvformatdockor när de utvecklar design.
På utbildningen jag avslutade i höstas hade läraren köpt den boken. Den var mycket intressant, tyvärr kostade den en hel del. Sen Amazon Uk slutade skicka fraktfritt till Sverige blev den ännu dyrare. Jag hade just, bara några dagar efter nya fraktregler började gälla bestämt mig för att beställa den.

Docka har jag kollat ut för en rimlig peng från polen med egen produktion. De har fått bra omdömen
FashionFool är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-06, 16:38   #6
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Den boken går att köpa mycket billigare via ebay.com. Då trycks den i Indien, Malysia eller liknande länder och sänds därifrån också. Det är helt lagligt att göra så för upphovsrätten finns bara i USA. Därför kan det kringgås. Men det hålet täpps väl snart till. Förutom den boken finns flera tjocka standardverk i design till försäljning den vägen.
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-12, 06:13   #7
FashionFool FashionFool är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 44
Citat:
sotlugg skrev: Visa inlägg
Den boken går att köpa mycket billigare via ebay.com. Då trycks den i Indien, Malysia eller liknande länder och sänds därifrån också. Det är helt lagligt att göra så för upphovsrätten finns bara i USA. Därför kan det kringgås. Men det hålet täpps väl snart till. Förutom den boken finns flera tjocka standardverk i design till försäljning den vägen.
Nu blev jag nästan exalterad. Söker på ebay men det kommer inte upp från några av de länderna du nämner. Kan du kanske skicka mig länken?
Vore väldigt tacksam!
FashionFool är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-12, 09:03   #8
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Till Fashion fool

Sök på Helen Joseph-Armstrong så hittar du böckerna. Observera att det finns ingen DVD med samt måtten är i inch. Papperet är av sämre kvalitet än originalet. Fast helt OK tycker jag. En internationell version hos Amazon har metricmått till jättepris.

Om du inte är van ebay-användare måste du öppna ett Paypal-konto och kontrollera att säljaren har bra betyg. Välj också "billigaste alternativ inklusive shipping COSTs", så behöver du inte betala mer än nödvändigt. Lycka till!
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-12, 21:52   #9
zorloni zorloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 104
Men vänta lite här nu. Menar du att man ska köpa en bok som definitivt är illegalt tryckt? Upphovsrätten gäller inte bara i ett land! I alla fall gör det inte det i Sverige, om jag skriver nåt här så kan jag hävda upphovsrätt över hela jorden! Tror ni inte att detta fenomenet hade varit vanligare annars??? Typ dyra standardverk inom ingenjörskonst och sånt (där böcker kan kosta flera tusen kronor).

Och även om man nu tror på den juridiska tolkningen att upphovsrätten bara gäller i USA, hur kan man då moraliskt anse att man har rätt att köpa något utan att författaren ska få nåt i gengäld? Den tiden som författaren har lagt ner på verket är alltså inte värd någonting? Skulle ni köpa piratkopierade varor i övrigt? Nä bu vad dålig stil.
zorloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-13, 09:56   #10
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Har inte ebay koll på sina försäljare?

Hej Zorloni!

Källan till vad jag skrev är taget från ebay, som är amerikanskt. I alla fall vad jag vet. Det är ett av världens största företag som jag utgår från vet vad de släpper igenom. Hos försäljarna finns också en hel del andra standardverk inom databranschen och medicin, som studenter omöjligen har råd med om inte den här möjligheten fanns.

Sen undrar jag vad den globala lagstiftningen om upphovsmannarätt, som du talar om, finns reglerad någonstans? Kanske handlar det ytterst också om kopieringstillstånd. Författaren har ju redan sålt sitt manus till förlaget så det hon skulle gå måste om är procent på försäljningen. Kanske finns det avtal om det?

Vore intressant om du hade möjlighet att forska mer kring det här. Har själv tyvärr inte tid och motivation nog. Sen är det väl upp till var och en att tolka om det är "dålig stil" eller en möjlighet att komma över svindyra standardverk till överkomligt pris.

Hälsningar Sotlugg
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-13, 16:15   #11
zorloni zorloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 104
Citat:
sotlugg skrev: Visa inlägg
Hej Zorloni!

Källan till vad jag skrev är taget från ebay, som är amerikanskt. I alla fall vad jag vet. Det är ett av världens största företag som jag utgår från vet vad de släpper igenom. Hos försäljarna finns också en hel del andra standardverk inom databranschen och medicin, som studenter omöjligen har råd med om inte den här möjligheten fanns.

Sen undrar jag vad den globala lagstiftningen om upphovsmannarätt, som du talar om, finns reglerad någonstans? Kanske handlar det ytterst också om kopieringstillstånd. Författaren har ju redan sålt sitt manus till förlaget så det hon skulle gå måste om är procent på försäljningen. Kanske finns det avtal om det?

Vore intressant om du hade möjlighet att forska mer kring det här. Har själv tyvärr inte tid och motivation nog. Sen är det väl upp till var och en att tolka om det är "dålig stil" eller en möjlighet att komma över svindyra standardverk till överkomligt pris.

Hälsningar Sotlugg
Ebay är inte ett av världens största företag... Ebay granskar aldrig annonser a priori utan endast om annonsen blir anmäld och de tar väääääldigt lång tid på sig, då en försvunnen annons innebär en förlorad intäkt. Ebay vimlar av olika kopior på alla möjliga olika typer av produkter. Så att hävda att man handlat i god tro är ganska fånigt.

Och stundenter har i alla tider fått leva knapert pga av dyr litteratur så kom inte o säg att inte studenter inte skulle ha råd om de inte bröt mot lagen.

Oftast så får författaren inte bara ett engångsbelopp utan också per såld bok.

Upphovsrätten finns reglerad i buenos aires konventionen och Berne konventionen. "The Berne Convention for the Protection of Literary and Artistic Works (also referred to as just the Berne Convention) requires protection for all creative works in a fixed medium be automatic, and last for at least 50 years after the author's death for any work"

Indien och malaysia har ratificerat Berne konventionen, så om inte boken är tryckt i Burma eller Laos så är det en olaglig kopia. Och skulle man ha otur så kan man faktiskt åka dit i tullen.

Vidare så tycker jag du fortfarande inte för ett trovärdigt argument för den moraliska biten. Skulle du köpa stulet kött utanför ICA?
zorloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-27, 20:57   #12
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Ett tips till om en bok (som säkert inte går att få tag i):
Dawn Cloake - Fashion Design on the Stand.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons