Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-21, 15:44   #1
madde_madde madde_madde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 206
Varför använder så få unga kvinnor kjol så sällan till vardags?

Jag tycker att man sällan ser unga kvinnor i kjol eller klänning mer än till fint?

vad har ni för uppfatning om detta och vad tror ni det beror på?
madde_madde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 15:58   #2
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Personligen tycker jag att det är bekvämare med byxor, och har alltid tyckt det. Även som barn föredrog jag att ha byxor framför kjol, även när det var fest. Numera händer det oftare att jag har kjol, men får jag välja fritt så blir det byxor trots allt - men det kan ha att göra med att jag är väldigt "duktig" på att fastna i saker (dörrhandtag mm) och har på det sättet förstört ett antal kjolar och klänningar.
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 16:04   #3
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Jag tycker att det är svårt att cykla på min herrcykel med långkjol. Dessutom får jag inte ha kjol på jobbet.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 16:05   #4
Sister_in_Black Sister_in_Black är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 613
Jag hade en period i gymnasiet då jag nästan alltid gick runt i kjol men efter gymnasiet slutade jag tvärt och jag vet faktiskt inte varför. Jag delar upp byxor och kjol i två halvår, på vintern använder jag byxor eftersom det ofta är slask här i Umeå, kjolfållarna blir blöta och jag vill inte gå i korta kjolar på vintern.
På sommaren däremot använder jag mer än gärna kjolar och klänningar i tunna material som fläktar trevligt i sommarvärmen =)
Sister_in_Black är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 16:06   #5
madde_madde madde_madde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 206
Citat:
JenniferS skrev:
Jag tycker att det är svårt att cykla på min herrcykel med långkjol. Dessutom får jag inte ha kjol på jobbet.
vad jobbar du med?
madde_madde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 16:08   #6
madde_madde madde_madde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 206
Citat:
Sister_in_Black skrev:
Jag hade en period i gymnasiet då jag nästan alltid gick runt i kjol men efter gymnasiet slutade jag tvärt och jag vet faktiskt inte varför. Jag delar upp byxor och kjol i två halvår, på vintern använder jag byxor eftersom det ofta är slask här i Umeå, kjolfållarna blir blöta och jag vill inte gå i korta kjolar på vintern.
På sommaren däremot använder jag mer än gärna kjolar och klänningar i tunna material som fläktar trevligt i sommarvärmen =)
har ni slask väder ute nu eller full vinter
madde_madde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 16:22   #7
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Stöldmärkning
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 16:23   #8
madde_madde madde_madde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 206
Citat:
JenniferS skrev:
Stöldmärkning
jaha men inte blir jag klockare för de men strunt samma
madde_madde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 16:26   #9
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Klockare? Vad menar du?
Jag jobbar med stöldmärkning i en butik, Det är arbetskläder i form av byxa och tröja.
Varför skulle du bli en klockare?
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 16:27   #10
madde_madde madde_madde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 206
Citat:
JenniferS skrev:
Klockare? Vad menar du?
Jag jobbar med stöldmärkning i en butik, Det är arbetskläder i form av byxa och tröja.
Varför skulle du bli en klockare?
jag menar att jag blev inte klokare på vad du jobbar med
madde_madde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 16:30   #11
madde_madde madde_madde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 206
Citat:
JenniferS skrev:
Klockare? Vad menar du?
Jag jobbar med stöldmärkning i en butik, Det är arbetskläder i form av byxa och tröja.
Varför skulle du bli en klockare?
sådana arbetskläder skulle jag aldrig acceptera.
madde_madde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 16:33   #12
katta katta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 203
Vad man använder har nog mycket med bekvämlighet att göra. Nu är det visserligen trendigt med klänning och kjolen kommer alltmer den också. För egen del använder jag gärna klänning då det är så smidigt, eftersom det är ett helt plagg om du förstår vad jag menar. Ändå är det ofta så att jag använder byxor. Skälen till detta är många, bland annat smidighet och värme. Att cykla till skolan är smidigare med byxor och nu när det är kallt så är det även skönare så. Nu på vintern tycker jag också att det är lättare att matcha skorna till byxor.

Varför skulle du inte acceptera sådana arbetskläder? Det är många yrken som har speciella arbetskläder och man väljer inte yrke efter kläderna. Jag är glad över att jag kan ha mina egna kläder på jobbet men lite måste jag ju ändå tänka på vad jag sätter på mig. Som bildlärare blir man lätt smutsig och jag sätter ju inte på mig nya fina klänningen direkt.

Senast redigerad av katta den 2007-01-21 klockan 16:35.
katta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 16:40   #13
madde_madde madde_madde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 206
Citat:
katta skrev:
Vad man använder har nog mycket med bekvämlighet att göra. Nu är det visserligen trendigt med klänning och kjolen kommer alltmer den också. För egen del använder jag gärna klänning då det är så smidigt, eftersom det är ett helt plagg om du förstår vad jag menar. Ändå är det ofta så att jag använder byxor. Skälen till detta är många, bland annat smidighet och värme. Att cykla till skolan är smidigare med byxor och nu när det är kallt så är det även skönare så. Nu på vintern tycker jag också att det är lättare att matcha skorna till byxor.

Varför skulle du inte acceptera sådana arbetskläder? Det är många yrken som har speciella arbetskläder och man väljer inte yrke efter kläderna. Jag är glad över att jag kan ha mina egna kläder på jobbet men lite måste jag ju ändå tänka på vad jag sätter på mig. Som bildlärare blir man lätt smutsig och jag sätter ju inte på mig nya fina klänningen direkt.
Jag har privata kläder på mitt jobb men jag tycker att om en kvinna vill använda kjol/klänning så skall det finnas att tillgå i alla arbetskläder om det är möjligt. Det går ju inte på alla jobb
madde_madde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 17:18   #14
avslut110208 avslut110208 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 169
Lite Off Topic...

OT och med risk för påhopp;
Killar och kjol
Jag tycker att om män vill använda kjol på jobbet ska de få göra det samt att det skall finnas sådana att tillgå i arbetskläder (jämnlikhet åt alla ).
Det var en massa repotage för något/några år sedan om en man som inte tilläts använda kjol på jobbet (han var bussförare eller något liknande) och han uppgav att han ville använda kjol därför att det var mycket svalare så.
Hittade denna sida:
http://www.sr.se/cgi-bin/goteborg/pr...Artikel=812602
visst måste man medge att kjol verkar vara praktiskt
avslut110208 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 17:18   #15
Bluecloud Bluecloud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 157
Får hoppas du inte tänker bli till exempel brandman eller dykare då :-) Skulle vara opraktiskt med klänning då...
Bluecloud är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons