Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-02-15, 18:08   #1
katta katta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 203
Fråga till er pyssliga

Det här har ingenting med sömnad och göra men det är ju så många som är pyssliga av sig utöver det textila!

Jag vill göra en "fotovägg". Jag har valt ut en massa fotografier som jag ska sätta upp på en vägg på något snyggt sätt. Problemet är att jag inte hittar några bra ramar. Ett tag var jag inne på att köpa lite olika typer av gamla ramar på loppis. Det är dock ganska svårt att få tag i fina. Ett annat alternativ är att köpa svarta ramar med ganska smal kant. Problemet då är att ramarna är för stora, jag vill inte att fotografierna ska vara mindre än ramen, de ska fylla ut hela bilden. Det är inte heller tal om att köpa måttbeställda ramar då det är många bilder det handlar om.

Så om ni förstår mitt dilemma, har ni några förslag?
katta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 18:44   #2
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Det finns tavellist att köpa i metervara sedan köper du en bra gersåg och så är själva ramen löst. Om du sedan vill måla, betsa eller lacka den är upp till dig. Att få glasskivor tillskurna hos glasmästare är inte heller dyrt. Bakstycket får du fixa i något bra skivmaterial som inte rör sig - det finns många typer av fiberplattor att välja mellan.

En annan grej som man kan göra med foton är att laminera dem och sedan fästa dem i varandra med hjälp av öljetter och nyckelringar. Då kan man göra draperier av fotona och hänga på väggen.

Kan man inte få tapeter gjorda av foton också nuförtiden?
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 18:48   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Läste någonstanns om någon som skar till glasskivor (inte så svårt om man skaffar en glaskniv) och sedan vek (som ett kantband) svart isoleringstejp runt kanten. Fotot som visade väggen såg riktigt bra ut.

Annars tror jag också på mariathereses idé.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 18:50   #4
katta katta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 203
Ja det där om tejp läste jag i ikea family som jag fick häromdagen. Jag tycker dock att det verkar stadigare med ramar. Det där med lister är ju sant, faktum är att min svägerska tillsammans med sin svärfar har en ramklipp. Då borde jag kunna fixa ramar riktigt lätt

Jag har bott i min lägenhet i över ett halvår och har i stort sett ingenting på väggarna i mitt sovrum/vardagsrum, jag börjar bli lite desperat men jag är samtidigt väldigt kräsen...
katta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 18:54   #5
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Precis som Alvan säger så går det utmärkt att skära till glasskivor själv. Men själv så misslyckas jag ibland så jag har kommit på att det trots allt inte kostar så mycket att låta en glasmästare göra de där små snitten.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 19:04   #6
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Har inte ikea sådana dära träramar i trepack för 15:-? Vet att de haft sådana tidigare. Kanske kan vara något eller är de för små?
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 20:06   #7
katta katta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 203
Jo jag tänkte också på ikearamarna men dels så tycker jag att själva ramlisten är lite för bred, men det är också så att jag ska ha olika storlekar på fotografierna. Jag köpper nog lister så blir det enhetligt.
katta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 20:19   #8
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
det finns ju vanliga glas ramar och dom är ju billiga...Sånna som bara är en glasskiva fram och masonit skiva bak som spänns fast med klips. Brukar finnas i de flesta affärer. Vet att bla ÖB har billiga sånna just nu.
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 21:06   #9
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Om du ska ha bilder i olika storlekar kan det vara roligt att bryta av och inte bara ha fyrkantiga ramar. Ikea har en bildhållare som heter Metall Dutt där man sätter bilderna på "armar". Det kan bli ett extra blickfång.
Kostar knappa hundringen.
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 21:42   #10
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Om du ska göra ramarna själv skulle jag ha en tunn masonit som bakstycke.
Din lokala brädgård (byggvaruhus) kan såga till i dom mått du vill ha. Även många olika.

Åtminstånde gör vi det där jag jobbar...
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-19, 18:11   #11
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Jag får väl tipsa om att det finns en bok på bokrean på www.adlibris.se som heter måla och dekorera ramar. Den är visserligen bara på 48 sidor men kostar bara 24 kronor. Den kanske kan vara av intresse?
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons