Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-06-27, 19:13   #1
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Hur får jag tag på sömmerskor utomlands?

Hej!

Jag har länge försökt starta upp ett företag där jag ska designa, konstruera mönster och sy upp kläder. Jag håller på med hemsidan men problemet är att jag har sen många år tillbaka ganska stora problem med nacke, rygg och axlar.

Det här är ju min dröm och jag vill ändå göra det. Jag har tre olika maskiner hemma. En symaskin som kan brodera, en overlock och en täcksömsmaskin. Så på nåt sätt har jag ju planer på att bli frisk och hoppas självklart på det.

Men under tiden står det ju still ganska mycket. Så jag söker efter sömmerskor utomlands. (har fattat att någon sömmerska här i svergie har jag verkligen inte råd med) jag tänkte sy lite grann själv men det blir inte många plagg. Så, hur får jag tag på skräddare utomlands? Jag designar och konstruerar alla mönster själv.

Kan jag tex. mejla någon skräddare och fråga om dom vill sy upp kollektioner med kläder och hur hittar jag dom?

Vet ni hur det är med tullavgifter? Och frakt från utlandet är ganska dyrt va?

Men jag antar att det ändå blir mycket billigare att sy upp kläderna utomlands.

Ha det bäst!

/Helen
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-27, 21:43   #2
Mirja Mirja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 197
I forumet på startaeget.se brukar det finnas sådana kontakter. Däremot är det svårt att veta under vilka förhållanden kläderna kommer att sys upp. Det är svårt att sy upp kläder billigt samtidigt som företaget ger arbetarna justa villkor som lön, möjlighet att gå på toaletten och inte allt för stor användning av giftiga kemikalier.
Mirja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-28, 08:33   #3
AnnaEff AnnaEff är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 33
Vill man se till att kläderna produceras under schyssta förhållanden (och det vill man ju!) så kanske den här paraplyorganisationen kan hjälpa till: http://www.renaklader.org/index.php
AnnaEff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-08, 15:22   #4
Sy-Sandra Sy-Sandra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 52
Sömmerska

Hej! Jag behöver också en sömmerska och är precis ute efter en. Billiga sömmerskor kan man hitta här i Kroatien där jag är. Månadslönen ligger mellan 3.000-6000 SEK.
Har en egen produktion och behöver en själv. Men jag behöver inte heltidare. Om du vill så kan du höra av dig till mig och berätta lite mera. Så kanske vi kan anställa någon/några sömmerskor tillsammans.

Hälsningar
Sy-Sandra
Sy-Sandra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-08, 19:18   #5
brodyyr brodyyr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 10
Ja, det är väldigt fint att man kan utnyttja billig arbetskraft utomlands... nu när vi är så förbaskat dyra i drift här i Sverige. Höga löner leder till höga priser... som i sin tur leder till ännu högre löner, eftersom folk måste ha råd att leva. Om alla jobb flyttar utomlands, så blir vi snart arbetslösa hela bunten. Är det det vi vill?
brodyyr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-09, 08:14   #6
Sy-Sandra Sy-Sandra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 52
Jo du har rätt!!!!

Det är riktigt att det är inte bra! Men jag tror inte man ska alltid gå på de små utan de STORA.
KappAhl syr upp sina kläder här i Kroatien fabriken VARTEKS.
Det kan vara dåligt...men se det så här istället att det hjälper en MASSA människor i detta land...som får ett jobb men annars inte hade haft. Arbetslösen är ENORMT mycket större än i Sverige och vi är ju ett STORT EUROPA!!!!!!!!

Många gånger kan vi annars inte uppnå det vi enstaka små människor vill för att vi inte HAR så mycket pengar och är STORA som t.e.x HM och KappAhl.

Hoppas att du förstår vad jag menar!
Sy-Sandra är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons