Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-12-07, 14:49   #1
VickyA VickyA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 2
Question Lämpliga inställningar för provdocka?

Jag har precis fått hem min ställbara provdocka och inser att riktigt sån där kropp har jag ju inte...

Det som felar är att dockan är mer timglasformad och jag har visserligen relativt smal och har väl markerad midja, men inte riktigt sååå stor skillnad som på dockan. Felet är väl egentligen att dockan är tjockast vid höftbenen medan jag är tjockast någon knapp dec längre ner, mer runt runpan.

Så hur ska jag göra när jag ställer in den? Ska jag ställa in stussvidden efter det största måttet jag har även fast det inte är på riktigt samma ställe som dockans, eller ska jag ställa in det mått jag har där ratten är?

Det andra problemet är att när jag mäter mig medmåttband och ställer in dockan (och mäter dockan) så stämmer det inte... Ja det hör väl kanske ihop med det jag gav exempel på ovan - att jag o dockan inte har samma "form", samt att ytterkanterna på mig är mer "formbara" Nu har jag trätt på dockan en klänning som för tillfället sitter väldigt tajt på mig (på gränsen till osnyggt) och fyllt ut dockan via rattarna. Men om jag då mäter dockan stämmer måtten inte med de mått jag får fram om jag mäter mig själv med måttband

Så när jag nu ska sy en klänning och använda provdockan som ja just provdocka - hur ska jag ställa in den så att klänningen blir bra?
VickyA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-07, 16:46   #2
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Utan att vara expert kan jag kasta visst ljus på problemet. Jag tror att man oftar "bylsar" p¨provdockan vadd eller skumgummi här och där för att få önskad figur. Att vrida på rattarna ger inte inte alltid rätt resultat.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-07, 20:06   #3
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Precis som Leningrad säger, ofta så bylsar man på dockan. Ett rätt vanligt sätt är att sy en väldigt tajt sittande överdel i ett tyg som inte töjer sig alls. Med skumgummi på dockan, och sedan fodralet utanpå brukar det gå att få en form som ska vara hyfsat lik och som dessutom har lite intryckningsmöjligheter, precis som på en riktig kropp.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-12, 20:14   #4
VickyA VickyA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 2
Tack för era svar!

Nu har jag faktiskt fått till en nästan perfekt kopia av mig själv. Hade bara lite skumgummi hemma så jag gick över till remsor av lakan vilket jag tycker fungerade fantastiskt bra! Lätt att justera genom att vira slätt eller skrynklat, med tubtoppen ytterst blir det slätt och framförallt som skrynklat ger det en bra formbarhet i likhet med kroppen.
VickyA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-12, 21:25   #5
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Ställ in så att halsvidd och bystvidd stämmer. Använd sedan skumgummi och sy fast och runt dockan tills du når de rätta
måtten. Dra sedan en muddväv över hela dockan. Vik in och sy ihop uppe vid axlarna och halsen.

Vips - där står du, modellerad och klar.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-13, 02:13   #6
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Ja, du har redan kommit på det mesta själv!
Remsor av lakansväv låter bra!
Skulle inte rekommende skumgummi, en provdocka bör inte vara hoptryckbar. (enligt min åsikt!)

Principen är att du ställer in rattarna på de smalaste måtten som stämmer in på dig, och sedan fyller ut på ställen som behövs med lindningar. Sedan bör du tråckla fast allt med stora stygn ordentligt innan du gör ett eventuellt överdrag.
Överdrag är inte nödvändigt, men det kan se snyggt ut.

Kom ihåg att kolla rygglängden noga när du håller på.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-13, 13:26   #7
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Jag har inte haft några problem med skumgummi. Det mesta är nog en smaksak. Ta det du tror passar dig.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-13, 16:14   #8
väskan väskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 243
Sittunderlägg är fastare än skumgummi. Jag skar ett sådant i lagom breda remsor för att göra min provdocka tjockare. Det var jättebra att sätta nålar i.
väskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-13, 16:16   #9
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Det låter bra! Köp ett liggunderlag då får du 2 m för en billig slant.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons