Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-09-10, 21:47   #1
bowmore bowmore är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1
Lightbulb Dopklänning

Hej!

Jag väntar mitt första barn i december och ska ha dop i slutet av juni nästa år. Ska ha fäbodop i Falun därför är det lite senare och redan bestämt datum för att kunna boka präst.

Min svärmor ska sy en klänning tänkte vi. Är det nån här som vet vart jag kan får tag på mönster till att sy klänningen?

Tack för svar
bowmore är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-11, 07:50   #2
TuvaMeja TuvaMeja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 76
Hej!

Jag har mönster som du kan få låna eller köpa. Det är ett stilmönster med tre modeller + mössa +tofflor. Har klippt ut delarna i strl.86, det var innan jag lärt mig att man skall rita av mönstret och inte klippa i orginalet. Det är lite skrynkligt, men helt.
Vill du låna det får du stå för frimärken = 10:-. Vill du behålla det vill jag ha 25:- inkl. frakt.
Annars finns mönstren i dom flesta tygaffärer. Tror att dom kostar ca. 65-75:- där.

Mvh. Elisabeth
TuvaMeja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-11, 08:39   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
I tidningen Ottobre för några nummer sedan fanns två jätte fina dopklännigar. Nummret är 1/2003 och är ett av deras bästa nummer om jag får säga vad jag tycker. Du kan bläddra i tidningen här:

http://www.ottobredesign.com/lehdet_.../index.html?se

Och om du vill kan du prenumerera eller köpa lös nummer här:

https://www.ottobredesign.com/shop/se/index.html

Priset för lösnummer är ca 75 SEK men då får du massor av fina mönster och du kanske vill sy mer åt nykomlingen. De brukar leverera på några dagar.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-11, 13:47   #4
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
Låter som en fin ceremoni
Är det nån speciell modell eller material du vill ha då, när det är fäboddop?

Ett förslag är att du använder en modell där du kan sy en kanal i halsrigningen och trä in knytband och sy puffärm med en generös ärmrigning och ha knytband i ärmslutet med. Då blir det lättare att anpassa klänningen efter babyn storlek, och det är praktiskt om den ska användas fler gånger. Jag vet ingenstans dom säljer nåt sånt mönster dock.


Det enda jag vet om mönster är att dom har söta, gammeldags modeller här:
http://www.laboursoflove.com/p2516.htm

Jag har inte själv prövat att handla från dom och det låter dyrt med alla tillägg att bara köpa ett mönster. Men det är ett tips och kan kanske ge lite inspiration
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-11, 16:41   #5
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
glömde säga att det är kanadensiska dollar på labouroflove. Gånga med knappt fem för att få svenska kronor.
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons