Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-01-21, 22:06   #1
georgecarlinfan georgecarlinfan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 2
Köpa broderimaskin som tränger genom skor.

Hejsan. Jag är väldigt okunnig när det kommer till att sy men jag är i extremt behov av en broderimaskin som kan brodera namn på läder och syntetskor.

Finns det någon maskin på marknaden som man kan styra via datorn. Dvs. knappa in valfri text och att maskinen sköter resten. Eller är jag helt fel ute?

Jag skulle uppskatta länkar till populära webbshoppar där man kan köpa broderimaskiner inom Sverige eller EU.


Ursäkta för mina dumma frågor men är väldigt ny på syscenen.

tack på förhand!
georgecarlinfan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-22, 13:18   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag har tyvärr inget rakt svar åt dig, men jag kan kanske fylla i några luckor i alla fall.

Dom broderimaskiner som säljs för hemmabruk brukar funka så att man måsta spänna upp materialet man ska bodera på i en båge. Det är alltså lättast att göra innan man syr något av det broderade materialet. För att brodera något på en befintlig sko behöver man specialutrustning, om det över huvud taget finns. Maskinen behver ju komma åt både fram- och baksidan och desustom kunna flytta runt bågen obehindrat. Det är alltså bågen som rör sig, nålen går bara på stället.

Broderimaskiner sköter inte stygnsättningen själva, utan det måste man göra i ett datorprogramm först. Sedan skickar man den färdiga filen till maskinen. Det finns många olika överföringsmetoder, men pricipen är den samma.
Så vitt jag vet funkar det likdanat med industrimaskinerna.
Alltså, man matar in en bild eller text i stygnsättningsprogrammet, gör stygnsättningen (just text har många program en del förprogrammerade fonter så det brukar vara lätt att stygnsätta) och sen skickar man den färdiga filen till maskinen.

Förhoppningsvis dyker det upp någon snart som kan ge dig bättre svar.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-22, 13:34   #3
georgecarlinfan georgecarlinfan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 2
Tack så mycket för svaret. Jag fick svar på några frågor iallafall.
georgecarlinfan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 09:50   #4
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
De brodyrmaskiner som jag sett klarar inte att brodera på skor.. Däremot skulle du kunna brodera märken att fästa på skor..
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-01, 09:34   #5
gunilla.j. gunilla.j. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 26
hej jag har en brodyr maskin som klarar det ,
kontakta acg nyström dom har maskiner som klarar att brodera på skor läder mm .
mvh gunilla
gunilla.j. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-08, 04:32   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Definitivt behöver du en industrimaskin.

Det man ev kan använda hushåll/ateljemaskin är om man broderar motivet på delarna innan man syr och limmar ihop skon.

För att brodera text utan att vara begränsad till något/några stycken fula/tråkiga inbyggda alfabet man knappar in direkt i maskinen (räkna inte alltid med att det finns åäö t.ex.) så får man köpa mjukvara där man stygnsätter egna objekt. Se till att köpa mjukvara som stöder vanliga teckensnitt då får man större frihet.

De flesta billigare(?) program har normalt alfabet med begränsad antal tecken och storlek. Visserligen brukar det ge fin stygn men då får man leva med begränsningen, ibland finns inte åäö med till exempel.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons