Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-03-17, 10:07   #1
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Angry Nielsen besöksundersökning

Det kan omöjligt bara vara jag som är dödstrött på online undersökningen av Nielsen som dyker upp här på Sysidan.
Eftersom jag gillar Sysidan och gärna vill hjälpa till i frågan så har jag naturligtvis redan lämnat mitt svar - för läääänge sedan, men den eländiga pop-up undersökningen återkommer vareviga gång jag går in på sidan.

GÅR det verkligen inte att se till att de som svarat inte behöver bli "störda" av denna förfrågan gång på gång? Går det inte att matcha mot MAC-adressen t.ex. eller att man åtminstone en gång om dagen (om man är inne flera ggr/dag) kan bocka för att man redan svarat på undersökningen?

Hur länge är det tänkt att undersökningen ska pågå?

[Svara helst inte att jag ska skaffa pop-up blocker eller aktivera funktionen i min brandvägg...]
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-17, 10:19   #2
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Du verkar ha stängt av lagrade cookies i din webbläsare ("persistenta cookies"), och då kan inte undersökningen komma ihåg att du sett den tidigare.
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-17, 10:39   #3
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Det var mysko. Jag surfar med Firefox (swe 3.0.7) och har inställningar "Tillåt att webbplatser lagrar kakor", "Tillåt tredjepartskakor" och "Behåll tills Firefox stängs".
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-17, 10:39   #4
BodilN BodilN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 470
Citat:
clindh skrev: Visa inlägg
Du verkar ha stängt av lagrade cookies i din webbläsare ("persistenta cookies"), och då kan inte undersökningen komma ihåg att du sett den tidigare.
Det skall jag kolla upp (hm, nu dök eländet upp igen), jag blir också tokig
BodilN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-17, 10:52   #5
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Behöver du logga in på Sysidan vid varje besök?
Har du mer än en dator du kör från - tex jobbet/hemma?
Blir det likadant på båda?

Andra program såsom antivirusprogram, antireklamprogram, brandväggar (egna och företagets) kan också lägga sig i detta och spärra cookies.

http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=16660
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-17, 12:30   #6
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Citat:
clindh skrev: Visa inlägg
Behöver du logga in på Sysidan vid varje besök?
Har du mer än en dator du kör från - tex jobbet/hemma?
Blir det likadant på båda?

Andra program såsom antivirusprogram, antireklamprogram, brandväggar (egna och företagets) kan också lägga sig i detta och spärra cookies.

http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=16660
Jag kör samma dator, en bärbar, hemma och på jobbet. Lösenord ligger redan föreslaget och jag behöver bara klicka OK för att logga in, har inte automatisk inloggning alltså. I regel loggar jag bara in en gång om dagen om jag inte har startat om datorn.

Råkar ut för samma problem på vår andra dator som kör annat OS och webbläsare - även annan utgåva av NIS. Hemma finns även hårdvarubrandvägg av annat fabrikat än på jobbet. Problemet verkar alltså kvarstå oavsett konfiguration av hårdvara och mjukvara.

Är du helt säker på att problemet ligger hos användaren?
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-17, 13:32   #7
BodilN BodilN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 470
Citat:
clindh skrev: Visa inlägg
Behöver du logga in på Sysidan vid varje besök?
Har du mer än en dator du kör från - tex jobbet/hemma?
Blir det likadant på båda?

Andra program såsom antivirusprogram, antireklamprogram, brandväggar (egna och företagets) kan också lägga sig i detta och spärra cookies.

http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=16660
Jag får upp enkäten både hemma och på jobbet. Ibland tar jag bara en snabbtitt och då loggar jag inte in, jag klickar alltid ur "Kom ihåg inloggningen". Det är bara på Sysidan som jag får enkäten, aldrig på någon annan sida. Hemma har jag spärrat pop-ups men inte på jobbet. På jobbet slår jag alltid av datorn när jag går hem och hemma stänger jag alltid av datorn när jag är klar med den för dagen. På jobbet har jag ett antivirusprogram/brandvägg och hemma har jag ett annat.
BodilN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-17, 14:18   #8
goldwing goldwing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 106
Jag har också irriterats av denna Nielsen under en lång tid, både på den stationära och den bärbara datorn. Jag har varje gång klickat nej. Nu har jag inte fått något meddelande på 14 dagar. Vet ej om det kan bero på att jag just för 14 dagar sedan installerade ett nytt kraftfullare antivirusprogram.

Jag har sysidan som startsida och inloggningen på. Hoppas verkligen att jag har blivit av med eländet för gott.
goldwing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-17, 14:25   #9
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Jag har fått upp den en gång och aldrig mer? Har det med Firefox att göra för nu kör jag IE.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-17, 15:04   #10
BodilN BodilN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 470
Jag IE 6.0 på jobbet och IE 7.0 hemma.

(Nielsen dök nu när jag skulle skriva här...)
BodilN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-17, 17:29   #11
Indra Indra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 46
Jag använder firefox men har bara fått upp undersökningen en gång, så det borde inte ha med det att göra.
Indra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-17, 17:46   #12
goldwing goldwing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 106
Jag tror inte att det har med webbläsaren att göra. Jag har Explorer och var som sagt ofta uppvaktad av Nielsen.
goldwing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-17, 18:16   #13
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Jag kör Firefox och har bara fått upp rutan en gång, när jag sett andra klaga sedan "länge", och tror faktiskt att det var när jag körde för en gåmgs skull körde IE på jobbet (mja, mjo, det kan bli ett och annat snabbt Syside-besök på arbetstid...).
Nog tycker jag att det verkar som IE-användarna är mer "utsatta".
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-17, 18:40   #14
Tesanfesan Tesanfesan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 116
håller med, är också less på den där undersökningen, dock rensar jag min dator från cookies osv, så jag får nog skylla mig själv.
Tesanfesan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-17, 18:41   #15
iamia iamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 722
Jag sitter som ett stort frågetecken?? vad pratar ni om förnågot, jag har aldrig fått upp något sådant som ni säger. Och jag har använt både firefox oxh IE.
ÅsaS
iamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons