Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-08-12, 09:25   #1
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 2
Question Vad heter det på svenska?

För mig så är tyg gjort av naturmaterial. När vi kommer in på plastvävar tex cordura, neopren och olika laminerade vävar så vill jag inte kalla det tyg längre. Vad kallar ni det? Fabric tycker jag är ett mer öppet ord men vi är ju i sverige och pratar svenska...
Masse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-12, 10:18   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Textil kanske, men det är kanske också lite smalt...
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-12, 11:02   #3
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Finns mig veterligen ingenting som säger att tyg ska vara av naturmaterial... finns ju syntetiska tyger, polyestertyg, Acetatfoder t.ex. Fleece t.ex. är väl ett tyg...? Trots att det är helt syntetiskt.
Så länge det är vävt eller stickat på något sätt och går att sy i, så borde det få kallas tyg.

Vill man inte kalla dem du nämnde för tyg, så går det väl att kalla dem för "vävar", precis som du också gör i ditt inlägg .
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-12, 19:32   #4
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Jag håller också på ordet "väv"......

I vissa fall används också duk....
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-12, 19:50   #5
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Tyg är väl mera att se som ett samlingsnamn för olika typer av vävda/stickade material, både natur och syntetiska. Som sagt, det är inte många som anser att fleece inte är ett tyg...

Se t.ex. när man pratar om akrylatbelagt tyg, det är ju fortfarande tyg, men med en yta på.

Som sagt, tyg är för mig mera av ett samlingsnamn: Vi sätter namnet före p.g.a. vilken sorts tyg det är, t.ex.bomullstyger, polyestertyger, linnetyger osv. osv.
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-13, 07:44   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Måste utveckla textil lite känner jag, för jag tror det faktiskt är den term som funkar bäst som samlingsterm.

Allt började ju med naturfiber, bomull, ull, siden m.m. Men sedan så kom ju även konstfibrerna in, polyester, elastan m.m. Men fortfarande så kallas det textilier.

Tyg blir det först när man gjort större sjok av fibrerna. Som Nefertari skriver, när man vävt, eller stickat men även sammanpressade fibrer (som t ex vadmal) kallas för textilier. Just fleece är stickat av tunn polyester.

Numera så flyter ju varor framställda i textilindustrin och varor framtagna i kemiindustrin i bland in i varandras områden. Så det kan vara svårt att dra en tydlig gräns. När det gäller neopren (ett varumärke, det heter egentligen klorbutadiengummi) så används det ju ofta i textila sammanhang men är egentligen inte en textil. Det är anledningen till att jag skrev att textil kanske också är lite smalt. Fast jag tror faktiskt inte vi har något bättre samlingsnamn.

Egentligen så är ordet fabric inte heller bättre. Även i engelskan så är textile det stora samlingsnamnet. Fabric är en underkategori till textile med en hårfin skillnad som jag inte riktigt listat ut ännu.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons