Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2005-01-18, 09:27   #1
Vinter Vinter är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 115
Yttre lagret inte lika stort som inre

jag har sytt ett par korsetter och det som jag aldrig lyckas med är att få yttre lagret tyg lika stort som det undre, det yttre blir alltid större.trots att jag mäter och jämför och syr väldigt noggrant. det är väldigt irriterande.
jag brukar tråckla ihop det under och det övre lagret i sömarna för att få dem mitt över varandra innan jag syr in fjädrarna, men det hjälper inte.

någon som kan hjälpa mig?
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-18, 09:35   #2
la_lune la_lune är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 158
märkligt..

om du mäter det så noga som du säger...
det kan ju iofs ha att göra med tygriktningen & vilket sorts material du använder.
vissa tyger är ju ett rent helvete att få till att göra som man vill.
men jag gissar bara... vet ju inte vad du använnt dig av för tyger tidigare.

Senast redigerad av la_lune den 2005-01-18 klockan 09:41.
la_lune är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-18, 09:42   #3
Vinter Vinter är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 115
jag försöker iaf.. håller på med en korsett nu, har mätt och jämfört mönsterbitarna med varandra och fortfarande när jag sytt ihop den helt så är det övre lagret större. jag börjar misstänka en konspiration.. det är inte skoj iaf..
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-20, 11:34   #4
queen_no_one queen_no_one är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 19
Har du två lösa tyger när du syr? Det finns ju sånt där mirakelpapper (som jag alltid glömmer vad det heter) som man först stryker på ena baksidan och sen drar bort och pressar på andra tygbiten så de sitter ihop. Det använde vi oss av när jag gick kurs i korsettsömnad. Oerhört praktiskt.
queen_no_one är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-20, 11:43   #5
Vinter Vinter är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 115
menar du vlisofix? jag har faktiskt provat det nu, och jag tror att det blev bättre iaf. håller på att tråckla ihop sömarna för att det inte skall glida, och det verkar mycket bättre än innan. den förra korsetten gick inte ens att använda pga alla skönhetsfel.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-20, 12:13   #6
queen_no_one queen_no_one är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 19
*s* Ja, det heter det nog, låter bekant.

Men menar du att du behöver tråckla ihop det ändå? Vad för typ av tyg använder du dig av? Jag hade lakansväv som undertyg och ett ganska kraftigt övertyg och det satt som berget efter vlisofixet (vlisofixen?). Jag sydde tidigare en klänning med korsettliv i väldigt tunnt tyg och fick ha fyra lager tyg innan det blev bra dock så använder man tunnare tyger kanske man får tråckla.
queen_no_one är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-20, 12:36   #7
Vinter Vinter är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 115
jag har två lager yttertyg som jag har satt ihop med vlisofix och ett lager innertyg. jag kan ju inte klistra ihop ytter- och innerlagret eftersom det är där som fjädrarna kommer att ligga. jag lägger fjädrar på vardera sida om sömarna, därför så tråcklar jag ihop inner-och ytterlager först innan jag syr ihop där åxo.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons