Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-11-05, 20:45   #1
adora adora är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 116
Stickad krage - för liten?

Jag stickade den här kragen efter den här beskrivningen: http://www.garnstudio.com/lang/se/vi...id=34&&lang=se
och när den var färdig var jag minst sagt besviken.

Jag tror att problemet är att den blev för liten trots att jag testade stickfasthet och sånt innan. Problemet är att den "åker upp" där halsen börjar istället för att ligga kvar på plats och jag tror att det beror på att den sitter för tajt.

Det här var mitt första projekt på rundsticka så jag är stolt över att jag blev klar men som sagt, det blev ju inte så bra.. Vill mest höra vad någon annan tror innan jag repar upp den å börjar om med större stickor
Bifogade bilder
 
adora är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-05, 21:10   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Du kanske skulle prova med en grövre sticka.
Det kan vara för hårt stickat.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-06, 07:12   #3
linaloviza linaloviza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 145
Jag skulle nog också prova att sticka med grövre stickor, men jag funderar på om den kommer att töja sig (eller om man kan töja ut den lite själv). Man vill väl att en sådan krage ska sitta ganska tight och inte bli för sladdrig.

Den är himla snygg!
linaloviza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-06, 09:21   #4
adora adora är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 116
Jag provade att stäcka ut den genom att nåla fast den på min provdocka men det löste tyvärr inte problemet.
Jag hade inbillat mig att den skulle bli lite mer "fast" (om man tittar på bilden till mönstret) så den känns egentligen inte för hårt stickad men ja, en aning för liten. Är sjuk idag så jag tänkte passa på att åka in till stan och köpa nya stickor å göra ett nytt försök.
adora är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-06, 11:11   #5
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Du kan ju prova att minska en mindre när du kommer till halsen på varje ribb. om du har 5 räta och 2 avig så ta en extra avig det blir också större elastisitet . skulle den bli för lös kan du alltid tvätta den och gnugga lite extra då filtar den sig lite för jag tycker den ser ut som ylle.
Eller kanske lägga upp en extra från början i varje solfjäders del.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-06, 21:54   #6
piggelin piggelin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 33
lånar tråden lite om det är ok? Jag håller på med samma krage, och tycker att det verkar bli rätt storlek och så, men tycker att mina ökningar blir ganska fula. Tror du att man kan börja i andra änden och göra minskningar i de aviga partierna istället? Tror att jag skulle lyckas bättre med det.

Det är känns ju bättre att räkna ner än upp om du förstår hur jag menar!

Sen vad gäller din krage tror jag att den skulle falla bättre om du ökade någon gång extra i början?

I alla fall är jag nyfiken på hur du löser det!
piggelin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-07, 10:11   #7
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Du bör nog göra ökningar eller minskninga i den breda delen av mömstret dom andra maskorna går som raka paralella mönster . du kan ju vända hela stickningen ut och in så att säja. då kan du välja om du vill sticka aviga eller räta masker.
Jag kanske krånglar till det.

Senast redigerad av axyzvslut den 2006-11-07 klockan 12:35.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-07, 17:47   #8
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Citat:
adora skrev:
Jag provade att stäcka ut den genom att nåla fast den på min provdocka men det löste tyvärr inte problemet.
Jag hade inbillat mig att den skulle bli lite mer "fast" (om man tittar på bilden till mönstret) så den känns egentligen inte för hårt stickad men ja, en aning för liten. Är sjuk idag så jag tänkte passa på att åka in till stan och köpa nya stickor å göra ett nytt försök.
När du sträckte ut den... fuktade du den också då? Annars tror jag inte att det blir så stor skillnad. Men min erfarenhet är att om man fuktar det stickade och sedan låter det torka uppspänt så formar det sig rätt bra. Jag brukar nåla upp det och sedan spraya med en "blomspruta"

Om du tänker sticka om den och inte vill ha den lösare stickad kan du öka antalet maskor med samma antal maskor som går åt till en "sektion" ("rand") i mönstret istället.

/Ilsefin

PS. Kragen ser jättefin ut!
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-09, 21:21   #9
adora adora är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 116
Citat:
piggelin skrev:
lånar tråden lite om det är ok? Jag håller på med samma krage, och tycker att det verkar bli rätt storlek och så, men tycker att mina ökningar blir ganska fula. Tror du att man kan börja i andra änden och göra minskningar i de aviga partierna istället? Tror att jag skulle lyckas bättre med det.
Jag funderade också på samma sak eftersom mina ökningar inte heller är speciellt snygga men då hamnar ju maskorna åt fel håll så jag tror inte att det blir lika snyggt ändå. Störde mig dock att det var jämt å fint ända tills ökningarna. Där spårade det ut en smula. Vet inte om jag någonsin kommer kunna göra snygga ökningar.
adora är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-09, 21:23   #10
adora adora är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 116
Citat:
Ilsefin skrev:
När du sträckte ut den... fuktade du den också då? Annars tror jag inte att det blir så stor skillnad. Men min erfarenhet är att om man fuktar det stickade och sedan låter det torka uppspänt så formar det sig rätt bra. Jag brukar nåla upp det och sedan spraya med en "blomspruta"
Nej, får väl erkänna att jag inte gjorde det. Nålade mest upp den för att göra något med den istället för att ha den liggandes på skrivbordet..Om man sprayar på den å sen repar upp den å gör om, påverkar det garnet på något sätt då? Sen tror jag att jag lät bli att spraya å sträcka för att det är resår. Läste någonstans att man skulle undvika det då.
adora är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-10, 20:30   #11
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Citat:
adora skrev:
Nej, får väl erkänna att jag inte gjorde det. Nålade mest upp den för att göra något med den istället för att ha den liggandes på skrivbordet..Om man sprayar på den å sen repar upp den å gör om, påverkar det garnet på något sätt då? Sen tror jag att jag lät bli att spraya å sträcka för att det är resår. Läste någonstans att man skulle undvika det då.
Hmm.. jag vet faktiskt inte om/hur det påverkar garnet, men jag tror inte att det borde vara så farligt. Jag tror mer att vattnet påverkar hur maskorna glider i förhållande till varandra eller vad man ska säga. Men jag vågar inte garantera något...

Jag kan tänka mig att det stämmer på resår generellt (så att den blir lite mindre elastisk, och lite plattare). Jag brukar inte blocka resårstickade saker, men i ditt fall så är det ju lite den effekten du vill ha, att den blir lite större och inte drar ihop sig så mycket.

Hälsnignar
en rätt velig Ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-12, 05:45   #12
Adonia Adonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 112
Har du kontrollerat sticktätheten på den färdiga kragen jämfört med provet/beskrivningen? Jag antar att du stickade provet på två stickor, och det är inte helt ovanligt att man får olika resultat på stickfastheten när man stickar på rundstickor jämför med på två stickor.
Adonia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-12, 11:09   #13
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
bäst är att alltid göra ett maskprov med de sticker som man tänkt sig använda, på minst 10 cm och jämföra.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-24, 16:34   #14
adora adora är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 116
Helt korrekt att jag gjorde maskprovet på två stickor och inte på rundstickor. Men jag borde ändå har lärt mig att även om maskprovet stämmer så stickar jag för hårt sen när jag väl sätter igång "på riktigt". Hur som helst, nu har jag sträckt och sprayat enligt konstens alla regler och den är för liten, tyvärr.

Vore dock kul att se om någon annan har gjort den här kragen och lyckats bättre!
adora är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-24, 20:11   #15
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Tråkigt att det inte blev bra trots blockningen!

Jag har inte stickad den själv, men jag vet flera andra som gjort det, och blivit nöjda med resultatet:
http://handmade.smuligt.com/?p=152 http://mamacatsknittingblogg.blogspo...stickning.html

/Ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons