Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-06-21, 10:55   #1
TigerLily TigerLily är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 44
Pris på väska?

Vad skulle ni ta för dessa väskor. De är frihandsquiltatade, maskinbroderi och väldigt detaljrika. Slutade räkna tiden vid 10 timmar....
Hade tänk mig mellan 600-800 kr. För lite, för mycket?

Glad midsommar på er
Bifogade bilder
  
TigerLily är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-21, 23:22   #2
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
800 kr för båda?

Det är inte mycket isåfall. Det blir ju 80 kr/timme.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-22, 16:58   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Inte ens det när man räknat bort material och maskinslitage. Och sen ska ju ev. vinst skattas också.

Jag hade lagt lite jobb på att effektivisera sömnaden och se om jag inte kunde få ner arbetstiden en del.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-23, 13:01   #4
TigerLily TigerLily är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 44
Nej per väska hade 800 varit och slutade räkna på tiden efter 10 timmar per väska....
TigerLily är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-23, 13:04   #5
TigerLily TigerLily är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 44
Tillägg är att jag inte ska masstillverka dessa väskor utan göra en eller annan till bekanta som frågar. Massproduktion är det tråkigast jag vet
Att dra ner tiden är svårt utan att ta bort detaljerna och designen som ju är det jag tycker är roligt Syr bara på hoobbynivå i dagsläget.
TigerLily är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-23, 17:53   #6
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
80 kronor per timme är för lite, men som Lillith säger så borde du tänka på dina vänner genom att dra ner på antal timmar per väska. Hur? Det vet du bäst.
Du kan ställa dig frågan :hur många timmar är det genomsnittliga tiden för tillverkning av en väska?
De sykunniga kommer att hjälpa dig!
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-23, 21:35   #7
TigerLily TigerLily är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 44
Tack för tips men det tar tid att tänka ut kombinationer av färger, tyger broderier mm. Det jag kan göra är väll att försöka mig på att sy flera samtidigt så blir det mer effektivt. Jag är dock inte nybörjare på sömnad om det uppfattades så. Har sytt i över 30 år och har textil universitetsutbildning. Min fråga var nog mer över priset än något annat. De som lagt in en beställning har sagt att de betalar vad jag vill ha. Därav min fråga. Som ni också säkert vet är materialkostnaden inte gratis. Skulle gissa på att varje väska gå på en 150 kr i bara material
TigerLily är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-23, 21:56   #8
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
Jag tycker det är svårt att ta vettigt betalt för tiden det tar. Jag sydde ett barnlapptäcke (inte barnvagnsstorlek, utan större) på beställning för ett par år sedan. Föräldrarna köpte tyget som gick åt till täcket, kostnad ca 1200 kr. Det var ett täcke med applikationer och var ganska pilligt att sy och tog ett antal timmar. Jag tog 600 kr för sömnaden, vet inte vad det borde kostat... (tror inte det var för mycket i alla fall)
Vill också säga att dina väskor är fantastiskt fina!
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-23, 22:47   #9
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Ursäkta Hanna om jag skrev nåt som kan uppfattas felaktigt. Jag skrev att "de sykunniga kommer att hjälpa dig". Med detta ville jag påpeka att jag inte är kunnig på att sy och inget annat
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-24, 09:58   #10
sticklisa sticklisa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2013
Inlägg: 5
Väskorna är jättesnygga, men vi säljer något liknande handgjort, quiltat och vi har inte möjlighet att ta mer är 500:-- per styck. Många tycker även detta är för dyrt.
sticklisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-24, 10:57   #11
TigerLily TigerLily är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 44
Nej det är väll just det. Man får inte ut en vettig timpenning hur man än vrider och vänder på det med sömnad...
TigerLily är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-24, 22:33   #12
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Små funderingar
Å andra sidan finns det de som betalar 25000 för en väska! Inte för materialet, inte för att den är unik, inte för arbetstimmarna. Bara för att visa att man har råd, antar jag.
Om du begär 2500 för väskan så är det upp till var och en att värdera om de vill ha den till det priset. Det är knappast så att det blir någon LV-faktor av din snygga signatur men Någon kanske tycker sig ha råd, uppskattar produkten och är ganska nöjd med att äga den.
Det är så marknadsprissättning fungerar - finns det en marknad till ett givet pris? - som inte alls behöver ha en matematisk relation till arbete och material.
Vilken marknad är ni inriktade mot? H&M's massmarknad? Svensk slöjd? ...
De har alla olika pris och olika storlek. Hur hittar man sin marknad är den svåra frågan. Gå in på Åhlens - varför kostar ena väskan 4000 medan en annan 600? Material? Timmar? Dekor? Inte enbart och till den mindre delen.
Styckekostnads- och insatsvaruprissättning är nog bra om man vill veta sitt lägsta pris som inte ger förlust. Vill man gå med vinst gäller marknadsprissättning och ska priset vara lågt ska volymen vara stor och den spelplanen kan man inte spela på med hantverk.
Så "Den här unika och snygga väskan blir din för 1800 kr/1200 kr/ 2199 kr."
Välj pris själv om du bara ska sälja några, annars kan du lika gärna ge bort dem. Får du inga sålda till ditt önskade pris blir väl förlusten inte så stor? Ska du sälja till Vietnam-priser blir förlusten lite mindre ekonomiskt men känslomässigt blir den nog kostsam. Finns det ingen marknad till önskat pris så får du väl leva med det också. Hamnar du i tankegångar som "Hur lite vill de betala?", ja det är från din sida "hur lite" men från kundens sidan "hur mycket", då är du inne på en väg som leder neråt.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-25, 11:31   #13
TigerLily TigerLily är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 44
Ja visst finns det lite att fundera på Den blå sålde jag igår till en nära vän som fick den för 500. Den röda är min egen En till röd är på g och den kommer jag ta mer för. Förmodligen hamnar den på 800 kr. Har en till förfrågan och den kommer jag också ta 800 för. Tack för prisbollande
TigerLily är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-30, 22:17   #14
Tigeranka Tigeranka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 9
Här är en länk om prissättning av egentillverkade produkter http://www.etsy.com/blog/en/2012/a-s...ing-your-work/

Hittade den här på Sysidan tidigare i år men kommer inte ihåg vem den kom ifrån. Bra är den iaf Tror att man ofta tar för lite betalt för eget arbete...
Tigeranka är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
pris, väska

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons