Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-10-22, 22:20   #1
traktor traktor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 103
Unhappy Engelsk stickbeskrivning...puh!!!

[FONT="Comic Sans MS"]Håller på att bli helt galen. Har hittat mönster på ursöta karamelliga sko-strumpor i en tidning från LANG yarns men fattar inte hur jag ska göra. Finns det någon som är haj på dessa mönster som kan hjälpa mig. Har tagit ordlista från Drop design till hjälp men det hjälper inte. Fattar inte hur de räknar samt att det är en massa konstigheter. Provstickar allt möjligt för ett eventuellt förhoppningsvis första barnbarn i maj. Är ute på nätet dygnet runt för att hitta roliga saker att göra.[/FONT]
traktor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 22:26   #2
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Om du talar om vad det är du har problem med, så kanske jag eller någon annan kan hjälpa till med att översätta!
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 22:29   #3
traktor traktor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 103
Urgulligt!!!

Tyvärr så fungerar inte min scanner men...om jag tar kort med kameran så att man ser hur strumpan ser ut och sen skriver av beskrivningen eller???
traktor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 23:01   #4
traktor traktor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 103
Ska se om det fungerar med att bifoga fil...

Bootees

Size 62/74 = 3-4/9 – 11 months


Execution sole: With white and knitting needles, cast on 53/59 sts, work in st st and in the 2nd row, inc 4 sts as follows: Seam st, k1, inc 1, k 24/27 sts, inc 1, k1, inc 1, k 24/27 sts, inc 1, k1, seam st. Cont inc in this manner, on both sides of the 24/27 sts in every 2nd row, another 2 times. Cont and antop of these 65/71 sts, work 2 rows st st and dec across the first row 1 st = 64/70 sts. Then work 4 rows garter st (=k in every row = 2 ridges), 14 rows st st and once again 4 rows garter st. Cont on RS as follows: k 27/30 sts, k10, sl1, k1 psso turn, * sl 1 p-wise, k10, p2 tog, turn, sl 1 p-wise, k10, sl 1, k 1 psso, turn; rep from * until 8/9 dec sts each side have been worked, bind of first and last st. Change to dp needles and work over rem 48/52 sts in rnd: * k2 tog, wool on needle; rep from * till end of md, work another 10 rnds in st st and then finish in orange * 1 rnd k, 1 rnd p; rep from * 4 times. With duplicate st, embroider flowers (follow chart). Close seams, thread ribbons through holes.



Namn:  Bootes 001.jpg
Visningar: 1569
Storlek:  15.4 KB
traktor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 23:04   #5
traktor traktor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 103
Visar bild på de andra oxå

Visst är de härliga!! Har beskrivningar på dem oxå!
Bifogade bilder
 
traktor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-23, 07:07   #6
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Smile

Hej Traktor.
Här kommer en översättning. Är översättare till yrket, men sticktermer hör ju inte till vardagen, men jag gör ett försök:
.

Med vit -lägg upp 53/59 maskor och sticka slätstickning
och öka 4 m på 2:a varvet på följande sätt: kantmaska, 1 rät, öka 1 m, sticka sedan 24/27 räta, öka 1m, 1 rät, öka 1 m,
sticka 24/27m, öka 1m, 1 rät, kantmaska.
Fortsätt att öka på detta sätt på vardera sidan om de 24/27 maskorna på vart annat varv ytterligare 2 ggr.
Fortsätt sedan med slätstickning över dessa 65/71 m
och minska 1 m på detta första varv (=64/70m)
Fortsätt sedan i rätstickning i 4 varv, sedan slätstickning i 14 v, och sedan 4 varv rätstickning igen.
Fortsätt på rätsidan: sticka 27/30 räta, sticka 10 räta(?),lyft 1 maska, sticka 1 maska rätt och lyft sedan den lyfta maskan över,vänd arbetet,* lyft 1 maska som om den skulle stickas avigt,10 räta, 1 avig tills.,vänd arbetet, lyft 1 maska avigt,
10 räta, lyft 1 maska rätt, sticka 1 m rätt, lyft den lyfta maskan över, vänd. Upprepa från * tills 8/9 maskor har minskats på varje sida.Avmaska 1:a och sista maskan.
Byt till strumpstickor och sticka rundstickning över de 48/52 maskorna och sticka* 2 tills. rätt, wool on needle (?) upprepa från * till slutet av varvet.Sticka slätstickning i 10 varv och avsluta med orange:sticka * 1 rätt v, sedan 1 avigt varv* upprepa 4 ggr.
Med duplicate stitches (? kan detta vara någon broderiterm ,tro)
brodera blommor (följ diagram), sy sömmarna och trä band genom hålen.

Hoppas det blev rätt, men jag är jättetrött idag, men man gör så gott man kan

Mvh
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-23, 09:22   #7
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Det finns liknande modeller på Garnstudios hemsida, till exempel:
http://www.garnstudio.com/lang/se/vi..._id=11&lang=se

Jag har stickat det mönstret flera gånger och enligt min syster satt det på väldigt bra på fötterna på min systerdotter.
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-23, 10:28   #8
goldwing goldwing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 106
Hej Traktor.
Om du går in på Garnstudios hemsida, så finns där ordlistor för flera språk. Jag har själv använt översättningen från engelska till svenska då jag stickade mössa och vantar. Det fungerade jättebra.
Lycka till.
goldwing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-23, 10:34   #9
traktor traktor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 103
Thumbs up

Tack snälla för alla svar och speciellt stort tack till Ann för översättningen. JÄTTESNÄLLT!! Vilken service det är här på sysidan! Är ny som medlem och uppskattar verkligen all hjälp. Men... jag kommer nog att behöva lite hjälp i alla fall med stickningen....//Ann
traktor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-23, 11:04   #10
traktor traktor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 103
[FONT="Comic Sans MS"]Det här förstår jag inte hur jag ska få till[/FONT]

"och öka 4 m på 2:a varvet på följande sätt: kantmaska, 1 rät, öka 1 m, sticka sedan 24/27 räta, öka 1m, 1 rät, öka 1 m,
sticka 24/27m, öka 1m, 1 rät, kantmaska.
Fortsätt att öka på detta sätt på vardera sidan om de 24/27 maskorna på vart annat varv ytterligare 2 ggr.
Fortsätt sedan med slätstickning över dessa 65/71 m
och minska 1 m på detta första varv (=64/70m)

[FONT="Comic Sans MS"]Hur ökar jag en maska? Plockar jag upp en från föregående mellan maskorna ( enligt boken jag har om stickning) eller? Och hur ska jag tänka när det gäller...Fortsätt att öka på detta sätt på vardera sidan om de 24/27 maskorna på vart annat varv ytterligare 2 ggr[/FONT].

Puh känns som jag har fått totalt hjärnsläpp med dessa bootees men jag har snöat in totalt på dem och måste bara klara av att sticka ett par!!!//Ann
traktor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-23, 11:41   #11
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Det finns flera olika sätt att öka maskor.
Garnstudios stickskola förklarar ett par olika sätt http://www.garnstudio.com/lang/se/skole/strikk_oke.php

Har för mig att om man plockar upp en maska från föregående varv så måste man sticka den vriden för att det inte ska bli ett hål.
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-23, 11:51   #12
Emmagjord Emmagjord är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 148
Om jag vore du skulle jag öka just genom att ta upp en maska från föregående varv. Vad som händer när du fortsätter att öka en maska på vardera sidan om de 24/27 är att det blir fler och fler räta maskor före och efter ökningen.

Nästa gång du ska öka kommer du alltså att sticka 1 kantmaska, 2 räta maskor, öka 1 maska, sticka 24/27 maskor, öka 1 maska, 2 räta maskor, 1 kantmaska.

Vid nästa ökning blir det således räta maskor du ska sticka mellan kantmaskan och ökningen.
Emmagjord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-23, 21:05   #13
traktor traktor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 103
Lightbulb

[FONT="Comic Sans MS"]Ville bara tala om att jag nu är på gång med mina bootees. Men än är inte resan vid slutstationen så jag återkommer säkerligen med mer frågetecken och desperata rop på hjälp!!!//Ann[/FONT]
traktor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-04, 19:56   #14
traktor traktor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 103
[FONT="Comic Sans MS"]Nu är äntligen en prototyp (!) stickad av denna bootee som jag snöade in på. Tack vare er allihopa så lyckades jag till slut få till denna skapelse.Nu ska man inte titta på noggrannheten för jag stickade bara på för att få till en. Lägger ut den på bilder i mitt album till allmän beskådan!//Ann[/FONT]
traktor är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons