Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-05-13, 09:02   #1
SannaL SannaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 113
Angry Varför ska vi betala för inget?

Varför ska vi betala för en meter tyg när det krymper mellan 3-5%. Borde vi inte köpa färdig krympt eller få 3-5% extra tyg?
Skulle man godkänna detta i t ex en låda? Köp en låda och på vägen hem krymper den 3-5%.
Löjligt.
SannaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-13, 10:22   #2
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Om man har för avsikt att INTE krympa tyget alls, dvs inte tvätta det. Ska man då betala en mer per meter eftersom man får ut mer än en som krymper sitt tyg?
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-13, 10:31   #3
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Det kanske redan är avdraget 3-5% på priset för krympningen
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-13, 12:43   #4
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Tycker ofta man får tio, femton cm extra när man köper tyg men kanske det variera varifrån man köper.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-13, 12:58   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det varierar starkt. De som säljer t.ex. lapptäckstyger brukar inte lägga så mycket på trots att de tar 3-4 gånger priset man kan betala om man köper själv från USA.

Men vanliga tyger och vänliga expediter = ofta allra minst 5 cm påslag ibland ännu mer.

De som ger mig mycket påslag tycker jag är bra och snälla då återkommer jag mer än gärna!

Och ännu mer om de ger mig resten av tyget gratis om det är under 1 meter kvar på rullen då blir jag väldigt glad.

Beror väldigt mycket på var man köper!

Allra surast är när man fått mindre än vad man ska ha!
I synnerhet när de säljer t.ex. lapptäckstyger och skär av exakt 1 meter (eller det jag ska ha) och de skär av inte på trådraken då blir det mindre till slut när jag ska renklippa. Då blir man inte glad.

Men om man fått grovt fel klippt så kan man klaga. Det har jag gjort och fått nytt tyg gratis och tusen ursäkter. Men då var det onlinebeställning från USA
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-13, 14:16   #6
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Tyg krymper, så är det bara...jag uppskattar att man talar om hur mycket men jag vet inte om det stämmer.
Vi har ju fördelen att kunna tvätta innan vi syr så inte färdiga kläder krymper...för det gör de ju inte...;-) eller hur.

En liten följdfråga som jag funderat på de senaste dagarna. Jag har på amerikanska bloggar läst att de tvättar sina tyger/ kläder 3 gånger innan de syr eller lägger upp byxor tex.
Jag tvättar 1 gång oftast i 40 grader och har inte drabbats av några bakslag pga detta.
Hur tvättar ni?
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-13, 16:49   #7
WimsanMari WimsanMari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 68
Jag tvättar en gång när jag har fått hem tyget, 40 grader.
WimsanMari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-13, 17:10   #8
Berga Berga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 158
På de flesta ställen där jag brukar köpa mina tyger får jag nästan alltid mer tyg än jag säger att jag ska ha. Senast idag när jag köpte 5 meter tyg till en balklänning fick jag nästan två meter mer eftersom det var det sista hon hade på rullen.
Berga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-16, 07:40   #9
SannaL SannaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 113
Det är roligt att höra vad ni har för upplevelser av tygköp. Jag tycker oftast att man får det man köper (1m). Det jag även har tänkt på är att min mamma som köpte mycke tyg när jag var mindre aldrig (vad jag kommer ihåg) har köpt mer tyg för att inkludera krympning, är detta nytt?
Kram Sanna
SannaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-17, 15:55   #10
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Retar mig oerhört att t.ex. Stoff och stils tyger har så enorm krympning.

Har för mig att kläder t.ex. inte får krympa mer än 5%.

Men tyger får krympa hur mycket som helst?

Om priset är lågt kan jag acceptera "krympmånen". Är det ett dyrt tyg så blir jag lite sur om jag måste betala en halvmeter extra i slutändan för att få tillräckligt med tyg efter tvätten.

Stoff och stil skickar inte med lite extra tyg på sina beställningar direkt....snarare så är de exakta och kan t.o.m. skära snett. DET retar mig.

Ang. tvätt så är det så att det finns två skolor, om jag fattat rätt, några som säger att om du tvättar tyget i rätt tvättemperatur så ska det krympa allt på en gång. Men om du tvättar det i svalare temp så tar det några gånger innan allt krympt. Who knows? Har aldrig märkt någon skillnad..
Men jag tumlar mina om möjligt för att få all krympning på en gång.
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-17, 16:57   #11
svirr svirr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 147
Citat:
Nefertari skrev: Visa inlägg
Ang. tvätt så är det så att det finns två skolor, om jag fattat rätt, några som säger att om du tvättar tyget i rätt tvättemperatur så ska det krympa allt på en gång. Men om du tvättar det i svalare temp så tar det några gånger innan allt krympt. Who knows? Har aldrig märkt någon skillnad..
Men jag tumlar mina om möjligt för att få all krympning på en gång.
Jag är dålig på att tvätta mina tyger innan jag syr, men har planer på att börja. (jag tycker tygerna blir så "skeva" av att hänga på sträck som hänger ner på mitten.) Jag har alltid antagit att tyger krymper det det ska krympa på första tvätten, men läste i nån info ang torktumlare att tyg krymper på ca 10 tvättar eller 1-2 tumlingar! :-0 Jag kommer då aldrig att tvätta tyger 10 ggr innan jag syr...
svirr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-17, 17:09   #12
@enga @enga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 294
Vadå betala för inget??

Tycker att det är väldigt konstigt resonemang.

Köper du en meter så får du ju en meter (minst). Eftersom du vet att tyger krymper så köp då en dm eller två extra, inte så svårt eller?
Skulle du råka få en dm över när du sytt klart så se det som en bonus, en annan gång kanske just den remsan kommer väl till pass i nåt annat projekt.
Hur gör du när du köper kläder som krymper i tvätten, då har du ju också betalat för inget.

Nej som alltid får man vad man betalar för och vill du ha mera så är det nog bara att hosta upp nån krona till.

Tyger ger både lycka och välbefinnande och sätter fart på kreativiteten,sånt får kosta tycker jag.

Om vi istället snackar rökning då kanske man kan börja diskutera om att betala för inget.
@enga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-17, 18:39   #13
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag kan hålla med om att man får tänka på krympmånen själv. Men jag tycker ändå att butiker ska lägga till lite extra pga att man i princip alltid klipper snett. Om man inte river, eller drar upp trådraken eller klipper längs med invävd rand. Så därför tycker jag att de ska lägga till extra av den anledningen. Om de är snåla så tycker jag att de ska se till att klippa så rakt som möjligt. Klipp inte två tyglager på samma gång, utan klipp 1 skikt för sig! Ofta är det snett i rullen!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-18, 08:12   #14
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Instämmer helt Helena!
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-18, 10:38   #15
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Håller med dig Helena!

Det är nog mest det som stör. Man betalar för tyget. Köper mer för att det ska räcka efter tvätt. Men måste ändå ta bort en hel del för att de klippt snett....Det värsta jag varit med om var en affär där jag påpekade att de klippt snett, de ansåg inte att det var snett, snarare "att man fick räkna med sådant". Och då var det ganska uppenbart.

Behöver jag säga att jag inte handlar där mera?

Ang. "gnäll": Om en tröja skulle krympa mer än en storlek, skulle det vara okej? Det är därför det finns (fanns??) någon regel om hur mkt ett plagg får krympa och att det måste anges på plagget så man vet när man köper det. Där är iaf Stoff och stil ärliga. De anger. Men många många tygaffärer har inte den informationen lättillgänglig. Så trist.
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons