Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2017-02-03, 19:50   #1
Helena_N Helena_N är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2017
Inlägg: 5
Virkning - hur förlänga varv från "fel" håll?

Jag är nybörjare på virkning, men lyckades nyligen kopiera en söt gardin till vår nya stuga och tycker att det blev oväntat bra. (Förra ägaren hade lämnat en i köket, men det är två fönster, så jag ville ha en likadan.)

Nu tänkte jag kopiera en annan, men den är lite annorlunda i nederkanten och jag har helt kört fast.

På bägge gardinerna bildar varje mönstersektion ett V nedtill.

På den första skulle man lägga till maskor i nederkant vartannat varv, så kanten är alltså trappstegsformad.

På den andra ska man öka på varje varv och jag kan inte förstå hur man ska förlänga de varv där man kommer från "fel håll". När jag kommer från "rätt håll" är det ju bara att göra några luftmaskor och så börja nästa varv med att virka i dem. Från andra hållet tar ju varvet bara slut - det finns inget att virka i.

Hoppas det är nån här som kan berätta hur man ska göra så jag kan komma vidare.
Helena_N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-04, 10:45   #2
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 844
Du gör luftmaskornapå föregående varv.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-07, 15:54   #3
Helena_N Helena_N är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2017
Inlägg: 5
Tack för svar! Men det måste vara nåt jag missar eller så missförstår vi varann.

Det går som sagt fint att förlänga varvet genom att göra några luftmaskor, som jag sen börjar virka nästa varv i.

Problemet är att det får jag bara att funka varannat varv och då får jag en trappstegsformad uddkant. Det blir ju två varv mellan varje chans jag har att lägga till fler luftmaskor i nederkanten.

Vad jag undrar är hur jag ska göra för att få en ökning (5m) på varje varv, som jag ser att det är gjort på originalgardinen. (Det går tyvärr inte att se exakt hur det är gjort.)

Senast redigerad av Helena_N den 2017-02-07 klockan 16:26.
Helena_N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-07, 16:58   #4
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 844
Lägg upp de maskor som behövs +3, som motsvarar första stolpen.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-07, 17:29   #5
Helena_N Helena_N är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2017
Inlägg: 5
Tack, men du behöver nog vara lite utförligare för det verkar som jag är rätt trög.

Som jag skrev gör jag precis som du säger och det går fint men nästa gång jag kommer till nederkanten och lägger upp extra maskor igen har det ju gått två varv emellan.

Helst skulle jag behöva fortsätta virka rakt ut i tomma luften på det där mellanvarvet.

Sökte runt lite nyss och hittade det här inlägget som verkar handla om just det här:
http://www.sysidan.se/forum/showpost...3&postcount=11

Jag ska inte säga att det är glasklart men jag ska testa lite nu och se om jag förstår vad hon menar.
Helena_N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-07, 18:26   #6
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 844
Får inte till länkningen, du får kopiera hela adressen

Ökning
http://www.dummies.com/crafts/croche...filet-crochet/

Minskning
http://www.dummies.com/crafts/croche...filet-crochet/
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-07, 19:16   #7
Helena_N Helena_N är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2017
Inlägg: 5
Tusen tack! Det där verkar vara precis vad jag behöver. Jag hade förstås googlat en massa själv, men fick bara fram resultat om hur man ökar varven när man virkar runt runt.

Göra fler stolpar funkar fint. Nu återstår att lista ut hur jag ska virka ett hål där ute på kanten... Det ska nog lösa sig med lite experimenterande på en testlapp.
Helena_N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-11, 15:58   #8
Spader-Dam Spader-Dam är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 165
Annars kan du bara fråga ifall du behöver mer hjälp
Spader-Dam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-17, 15:48   #9
Helena_N Helena_N är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2017
Inlägg: 5
Citat:
Spader-Dam skrev: Visa inlägg
Annars kan du bara fråga ifall du behöver mer hjälp
Tack! Lyckades klura ut det och är i full gång med gardinen. Det blir ganska fint tror jag. Måste säga att virkning är beroendeframkallande... Turligt nog har stugan många fönster som är i behov av gardiner... Det är en gammal timmerstuga med utsikt över en sjö, så jag tycker att korta virkade gardiner passar fint. De dekorerar utan att ta bort alltför mycket ljus eller utsikt.

Ifall nån som har samma fråga råkar snubbla över den här tråden så var det den här sidan som visade mig hur man gör när man vill öka med hål i kanten:
http://www.moms-crochet.com/filet-crochet-p2.html
Helena_N är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons