Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2016-02-29, 07:36   #1
Sharinessa Sharinessa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2016
Inlägg: 1
Tips på maskin med vanliga sömmar OCH coversömmar/täcksömmar.

Så, efter vanlig symaskin och coverlock vill jag äntligen satsa på en täcksömsmaskin också för att kunna göra alla skapelser jag känner för utan att trolla med tvillingnålar mer :-p

Men jag orkar inte riktigt ha 3 maskiner på rad att hoppa mellan, såå, är det någon som har erfarenhet av en bra "vanlig" maskin med bassängerna och som även besitter de vanligaste täcksömmarna? Tänker mej dock max 5000kr som smärtgräns. Tills den dagen jag kan kasta ut alla tre och unna mej en babylock ;-)

Tips mottages tacksamt från andra erfarna då det är väldigt rörigt att försöka researcha fram en bra :-)
Sharinessa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-29, 19:05   #2
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Citat:
Sharinessa skrev: Visa inlägg
Så, efter vanlig symaskin och coverlock vill jag äntligen satsa på en täcksömsmaskin också för att kunna göra alla skapelser jag känner för utan att trolla med tvillingnålar mer :-p

Men jag orkar inte riktigt ha 3 maskiner på rad att hoppa mellan, såå, är det någon som har erfarenhet av en bra "vanlig" maskin med bassängerna och som även besitter de vanligaste täcksömmarna? Tänker mej dock max 5000kr som smärtgräns. Tills den dagen jag kan kasta ut alla tre och unna mej en babylock ;-)

Tips mottages tacksamt från andra erfarna då det är väldigt rörigt att försöka researcha fram en bra :-)
Det blev lite konstigt i ditt meddelande. Om du redan har en coverlock så behöver du inte köpa en täcksömsmaskin för det är samma sort på engelska och på svenska. Så jag antar att du har en overlock och söker en bra hushållsmaskin med bassömmar. En kombination av hushållsmaskin och täcksömsmaskin finns inte, däremot finns det maskiner med bra matning som har flera dekorativa nyttosömmar som man kan fålla trikå snyggt med.
Kolla med Stockholms Sycenter, de har valt bort några märken som de har fått för många reklamationer på. Andra märken att titta närmare på är Brother och JUKI som säljs via andra kanaler. Jag har nyligen köpt en ny hushållssymaskin typ värsting men har ännu inte hunnit sätta mig in i allt som finns.

Du lär inte kunna kasta ut tre symaskiner bara för att du skaffar en BabyLock. Man behöver en hushållsmaskin och minst en annan om man ska sy effektivt. Vissa åker på sy-lan och har med sig en bra hushållsmaskin, en overlock och en täcksömsmaskin för att snabbt kunna sy de sömmar som behövs för tillfället.
Jag har en BabyLock Evolution och kan växla väldigt smidigt mellan overlock och täcksöm, men det tar ändå lite tid så jag försöker planera min sömnad.

Ta god tid på dig och sätt dig in i vad de olika maskintyperna gör och vad som är viktigt för dig. Det har hänt mycket nytt och det finns många finesser, men glöm inte att det finns många bra begagnade äldre maskiner. Syr man i slinkiga tyger tror jag att den nya boxmatningen nästan är ett måste men då kommer man också upp i en annan prisklass.

Ha is i magen och spara lite till.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-01, 21:28   #3
Eugenious Eugenious är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2015
Inlägg: 17
Jag intyger med suskal: Hushållsmaskin med täcksömsfunktion finns inte. Det är två helt olika mekanismer. Och om du verkligen vill vara effektiv, behåll alla tre maskiner. Det är bra att du har alla tre var och en för sig. Jag har en overlock/coverlock och det är verkligen kamp att behöva trä om den och fixa.

Det är bra att ha maskiner som gör så lite som möjligt men att de gör det bra.
Eugenious är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons