Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-09-16, 12:49   #1
LillaJo LillaJo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 63
Ottobre barn - formel?

Ottobre har riktigt härliga mönster för barn, men storlekarna är ju, som de flesta här har märkt, helt uppåt väggarna!

Finns det någon som kommit på en bra formel för att använda mönsterna? Typ gå ner två storlekar i bredd men behålla rätt storlekslängd? Om ett barn alltså drar stl 104 så klipper man 104 på längden men 92 på bredden?

Jag har inte riktigt fått kläm på det hela...
LillaJo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-16, 13:14   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Är problemet rörelsevidden eller deras storlekstabell?

Rörelsevidd bör ju stå, alternativt gå att mäta upp, och sedan bestämma hur mycket rörelsevidd man själv vill ha och jämföra på vilken storlek man då hamnar på. Är det storlekstabllen är det väl "bara" att jämföra mått?

Jag har själv aldrig använt mig av deras mönster, men, de gånger jag hjälp folk använda mönster brukar problemet i allmänhet ligga i rörelsevidden och då brukar det fungera utmärkt att göra enligt ovan.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-16, 13:55   #3
LillaJo LillaJo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 63
Deras mönster är ofta oproportionerliga i vidd och längd, och eftersom längden är bra så är det ju i vidden problemet ligger som sagt. Jag tänkte mest kolla om nån har sett ett mönster i deras proportioner, som att det är just 2 storlekar man ska dra in på vidden, eller en, eller tre, eller kanske någon annan formel.

Visst försöker jag anpassa individuellt på det sätt du beskriver, men det vore skönt om någon funnit ett mönster, eller en formel man generellt kan följa.
LillaJo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-16, 14:37   #4
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Inte mer än att jag håller med dig! Kläderna är alldeles för vida! Jag brukar dock göra tvärt om, förlänga ärmar och ben och liv. Men det kanske är bättre att minska vidden. Jag skall pröva det nästa gång, en storlek mindre vidd kan man ju börja med kanske?
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-16, 15:13   #5
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag skulle föreslå att du i så fall helt enkelt mäter ett eller två plagg och gör en beräkning baserat på det, som du sedan använder även på andra plagg.

Då barnstorlekar även de är hyfsat jämna i antalet cm som skiljer mellan storlekarna, men, rörelsevidden i allmänhet inte är konstant utan procentuell (en stl 60 behöver mindre rörelsevidd än 160), går det nog inte säga en allmän regel. Däremot kan du nog hitta en som passar just för ditt barn.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-17, 13:25   #6
LillaJo LillaJo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 63
Inte konstant utan procentuell... Såklart! Det borde ju ha klingat till i min skalle med. Tack! Det finns bara senvägar...
LillaJo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons