Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-09-15, 12:43   #1
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Vad passar?

Jag älskar och sy men är urusel på att se vilken typ av klädesplagg som passar till vilken kroppsform så nu har jag ett jätteproblem. En kollega har bett mig att sy en balklänning till dotterns student till sommaren och dottern har följande kropp - överkroppen är grov men absolut inte tjock, inga stora bröst, breda höfter och bred rumpa, hon är ganska lång, inte speciellt svankig. Nu vill hon ju ha tips om vilken sorts klänning som kan passa och min hjärna fick spel för jag har inte en aning, vet bara vad hon inte kan passa i så snälla HJÄÄÄLP mig med lite tips och även vad hon absolut INTE ska ha på sig.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-15, 15:16   #2
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Jag brukar råda mina "kunder" att komma med en bild eller teckning på hur de önskar.
De har då oftast gått o letat på uthyrningsställena så de vet lite...

Sedan försöker jag pussla ihop ett mönster av de jag har i lager och visa med en provklänning hur det kommer att se ut. Allteftersom ger man så tips o råd om hur det blir bäst!
Lycka till!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-15, 16:32   #3
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Smile

De flesta baltjejer vill ha en axelbandslös klänning, kanske med lite hjärtform upptill (detta ger illusionen av lite större byst). Om hon inte är axelbred utan lite "flaskig" i axelpartiet brukar en halterneck bli jättevackert.
Du skriver att hon är lång och då kan 2delat ( top o kjol) vara jättefint.
Förstod jag rätt att hon var lite kraftigare nertill över höft o stuss? för då ska hon absolut ha en A-linje formad kjol. Den ska helst vara snällt a-linje (inte jättestor) och sitta åt i midjan så att hon får en snygg timglasfigur.
Hoppas du förstår vad jag menar.
lycka till
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-16, 09:16   #4
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Tack för era svar.
Jo nu har hon hittat typen av klänning som hon vill ha och det är som du skriver Åsa - en axelbandslös klänning med hjärtformen upptill och en snällt A-linjeformad (bra uttryck) fotlång klänning där "yttertyget" är uppsytt i oregelbundna veck så att kjolen får mycket liv. Nu ska jag börja leta mönster och det tycker jag är det svåraste för de olika mönsterhemsidorna är antingen på utländska eller fruktansvärt röriga.
Alltid lika roligt att bli anlitad som sömmerska men f-n så skrämmande varje gång.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-04, 12:50   #5
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Jag letar som en galning efter mönster till en sån klänning som jag beskriver i mitt förra inlägg men hittar INGENTING. Ser ju att man kan använda mönster till brudklänningar också men dom verkar ju ha fastnat i något mystiskt 80-talsstuk. Det är ju inte någon svår modell men jag är mönstermänniska och hittar mängder av modeller på sidor med färdigsydda brudklänningar men var hittar man mönster? Alla tips mottages tacksamt.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-04, 16:35   #6
Bir Bir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 423
Nej det är inte lätt, för många år sedan tog jag på mig att sy en massa kläder till en vänninas mamma, vad jag inte visste var att hon hade en förkärlek för rych och volanger. Drog en lättnades suck när kläderna var klara.

Hittat denna modell på Stoff och Stil, deras mönster är inte så dyra men man måste beställa efter mått då där bara är en storlek i varje mönster.Om du kollar i katalogen finns den uppsydd på sidan 48 och 63, finns flera andra fina modeller.

Lycka till!
Bifogade bilder
 
Bir är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons