Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-04-05, 12:03   #1
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Tänkte börja sy ett par knytbyxor

Det är sådana knytbyxor där byxbenen inte är ihopsydda på utsidan, utan de fladdrar löst. Byxdelarna går alltså omlott, ovanpå varandra. Bakstyckena har band som knyts mitt fram. Är det någon som förstår vad jag försöker beskriva? *beskrivningsförmågan är extremt låg idag*

Så, om det finns någon vänlig själ därute som förstår vad jag ska sy, förklara gärna för mig hur framstyckena fästs, om det är med knappar/kardborrband eller annat, och om det finns några tips överhuvudtaget när jag ska konstruera dessa byxor. Jag har nämligen ett grundmönster att utgå ifrån, och min tanke är att det kan vara så enkelt att bara bredda mönstret i sidsömmarna?

Tack på förhand
/Alexpalex
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 12:41   #2
Banshee Banshee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 149
Den typen av byxor (jag kallar det omlottbyxor, finns säkert många namn, sarongbyxor mm) kan göras riktigt riktigt enkelt eller lite knepigare. Den enklaste varianten är två fyrkantiga tygstycken som man syr en gren på i mitten upptill, tygstyckena är alltså bara ihopfärsta med en söm, grensömmen. Då har man inga sömmar på insidan av benen eller så. och så fäster man ett par snören/band/etc. i varje hörn upptill och knyter framstycket om ryggen och bakstycket om magen.

Det är den modellen man ofta ser på typiska "turist-plagg" från sydostasien.
Jag är väldigt kurvig och klarar mig inte utan lite infodringar och vill gärna ha en form på insidan av benet, så jag har sytt till mig själv i fyra delar plus en vettig linning. Då utgick jag från ett grundmönster. Jag gjorde benen väldigt vida nertill och kunde på så vis få en bra form över höften, annars hade jag behövt lägga ett extra insnitt.
Men beroende på hur långt upp på kroppen(eller hur kurvig man är) de ska sitta så kan det gå bra att ha bara rakt extra-tyg som går omlott.

Jag kanske är helt rörig när jag förklarar, svårt med ord!
Banshee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 12:56   #3
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Nejdå, det var en jättebra förklaring! Men då gör jag nog så att jag utgår ifrån mitt fyradelars grundmönster, med insnitt och allt (svankar som tusan), och bara förlänger det åt sidorna, lägger till en förlängd linning som också blir knytband och syr Tack så jättemycket *tackar och bugar*
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons