Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-03-29, 13:51   #1
ikamymlan ikamymlan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 77
Tvättråd

Jag granskade nyss tvättråden i en tunika, och blev lite förvånad över att den enligt tvättråden ska tvättas i 30 grader och med skonsam centrifugering. Det är alltså fråga om ett plagg i 100 % bomull (ekologisk dessutom, men det lär ju knappast inverka), så jag förstår inte riktigt varför det inte skulle tåla åtminstone 40 grader. Tunikan är vid i passformen, sydd i ett trikåtyg med lite ojämn struktur. finns det någon som är kunnig när det gäller tyger som kan förklara vad det kan vara som ligger bakom de här tvättråden? Vad kan hända om jag slänger tunikan i en 40 graders maskin och centrifugerar normalt?

Jag vet ju att tvättråd ofta är tilltagna i underkant och att bomullstyger egentligen borde tåla 60 grader, men samtidigt skulle det ju vara dumt att förstöra tunikan i första tvätten, om det nu faktiskt råkar finnas anledning till de försiktiga tvättråden i det här fallet.
ikamymlan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-29, 14:01   #2
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Förmodligen är den handfärgad och därmed färgad i 30 grader. Då försvinner färg i andra grader!

Färgas ett tyg i 60 grader kan det fälla i 40 osv!

Men jag brukar tänka efter hur jag vill tvätta det i förtsättningen och så offrar jag "överflödsfärgen och kör! Oftast går det bra. Om inte annat så blir det ju den färg det blir efter den tvätten och behålls så!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-29, 19:00   #3
ikamymlan ikamymlan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 77
Tack, Johanna! Nu känner jag mig lite klokare och mer bildad.

Jag kanske ska vara lite djärv och köra tunikan i 40 grader för att kolla hur mycket färg som försvinner. Någon som vet vad det är som gör att de rekommenderar skonsam centrifugering till den här typen av tyg och plagg?
ikamymlan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-29, 19:13   #4
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Kanske det oxå har med värmen att göra: Dvs om man centrifugerar mycket blir det skrynkligere och du måste stryka kläderna. Och strykjärnet är varmt... Detta är min teori!

Jag brukar aldrig stryka kläder för jag har inte så många varv på min centrifugering och så hänger jag allt slätt... man spar ju alltid lite tid!

Lin rekommenderas ju oxå att strykas med svag värme men jag kör alltid på med hög värme eftersom det inte händer nåt annars och det är ju inga problem...

Jag skulle prova att göra som jag brukar och går det så går det... man vill ju kunna använda det man köper!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons