Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-03-03, 14:48   #1
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Laga ett dopljus

Jag upptäckte just att sonens dopljus (30 år gammalt) har gått av och det är stora flisor borta från ljuset. Hur 17 gör man för att laga ett ljus? Det är av runt om ända in till veken. Ska jag smälta stearin och lägga dit (hur gör man det lämpligast i så fall) och försöka släta till?
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 08:55   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Så förargligt....
Kan du prova att hålla ljuset över ånga och trycka ihop det kanske. Laborera lite med ett annat ljus först så du inte fördärvar dopljuset. Prova bryt av ljuset helt och smält dit lite stearin och tryck ihop igen. Kanske blir för svagt ...hmmmm. Tänker så det knakar
Behåll veken hel och doppa det i flytande parafin/stearin några ggr. Men det är väl långt och fodrar en rejäl mängd stearin för att nå upp. Någon i din närhet kanske stöper ljus så du får doppa några gånger? Lite spånade tips från mig.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 14:45   #3
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Har för mig man brukar kunna laga ljus genom att trycka ihop ändarna under riktigt varmt spolande vatten. Eller var det bara justera dom kanske..? Någon som känner igen det?
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 19:43   #4
Trulsan Trulsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 191
Du kan kontakt din kyrka och få ett nytt ljus annars. Borde väl vara det lättaste. Trulsan
Trulsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 21:05   #5
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Pastorsexpeditionen säljer nya ljus för en liten slant. Har själv varit där och köpt nya då vi eldat upp dom gamla.
Har annars för mig att dom liksom torkar sönder och blir porösa med åren och nog inte är så lätta att laga.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-05, 07:57   #6
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Klart att man kan skaffa nytt ljus, men jag antar att det är affektionsvärdet det handlar om här. Om ljuset är 30 år gammalt är det ju knappast något man "använt" värst mycket.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-05, 08:08   #7
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
spräckte ett så det gick mitt av, utom veken då. försökte o försökte med att smälta och trycka ihop, droppa stearin från annat ljus men inget blev hållbart, plus att det blev omöjligt att smeta ut så det blev slätt runt om, så jag gav upp till slut.
känns som det är en annan kvalite av stearin än "vanliga" ljus
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons