Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-02-26, 16:40   #1
Xel Xel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 48
Inställningar Huskylock 901

Jag har en Huskylock 901 som jag inte använder så ofta. Idag fick jag sån lust att sy och tog fram maskinen. Trädde om den med 4 trådar och började sy. Fick verkligen inte till sömmen . Jag började ändra på trådspänning osv och till slut har jag pillat på allt som går att pilla på och nu minns jag inte hur "standardinställningen" är..... Jag har bruksanvisningen, men den säger inte mig så mycket. Undrar nu om det finns någon snäll person här som kan tala om vad jag ska ha för grundinställning....för att sedan kunna söka mig fram till något som fungerar. Jag tror att det inte är något fel på maskinen, utan snarare på "sömmerskan". Tacksam för svar!
Xel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-26, 17:04   #2
birma birma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 61
Hej
titta noga i beskrivningen så att tråden är helt rätt trädd för det är superviktigt på overlock....sedan är det bra att ta färgstarka färger (fyra olika) så ser du vilken tråd som behöver justeras...underlättar ...Lycka till....
birma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-26, 17:14   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Trä maskinen med olika färger på alla trådar, följ gärna färgkoden som i brukanvisning. Då ser du lätt vad som blir fel.
Normalt brukar trådspänningen i regel vara någonstans på mitten.

Det är dumt att börja skruva. Fungerade maskinen där du ställde undan den så bord den fungera nu. Oftast är det något annat fel. Kanske är maskinen felträdd.

Eller smutsig (damm och trådrester kan ställa till det).
Dåliga nålar kan också göra att maskinen inte syr ordentligt.

Skämda knivar gör att maskinen matar sämre gör att maskinen sämre.

Sitter tråden ordentligt mellan brickorn vid trådspänningen. Städa där genom att dra en tjock tråd eller luddfritt garn mellan brickorna.
Även om man tror att man trätt rätt så kan något hoppa ur och hamna fel.

Trä om maskinen minst ett par gånger och städa maskinen, byt nålar och kolla knivarna innan du börjar skruva.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-26, 17:28   #4
Xel Xel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 48
Tack snälla Ni!! Nu vet jag var jag ska börja för att komma till rätta med det jag ställt till med :-). Vilket bra tips att använda olika färger på trådarna.... Jag ska "städa" maskinen.....men pilla lagom :-).
Xel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-26, 20:33   #5
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Det kan också vara så att trådarna ska träs i en viss ordning. Min gamla Brother är känslig för det. Det brukar stå i instruktionsboken om så är fallet för din maskin.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-28, 08:16   #6
Xel Xel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 48
TACK SÅ JÄTTEMYCKET FÖR HJÄLPEN! Jag följde Era råd - städade maskinen, trädde om den några gånger och använde olika färger på trådarna, inställningarna i mitten på skalan. Sydde i samma tyg och justerade trådspänningen lite och nu fungerar det.
Xel är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons