Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-12-18, 16:20   #1
Megasteno Megasteno är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 16
Hjälp! Jag har kört fast...

Jag har kört fast i mitt korsettskapande. Har försökt en gång och det gick åt skogen men nu tänker jag försöka igen.Mina planer är att sy en korsett i coutil som yttertyg och ett annat stumt starkt tyg som innertyg. Jag tänker mig att göra testkorsetten som jag ska passa på tjejen som ska ha den i samma tyg som fodret, och sen om möjligt använda de bitarna till att göra själva inre lagret.

Jag har en del funderingar kring det här och vill gärna ha klart för mig hur jag ska genomföra projektet innan jag sätter igång så att det inte blir ett misslyckande igen.Så det jag undrar är:

Har ni några tips för att passa in korsetten? Det var nog det som jag tyckte var svårast. Jag testade den men även fast jag sydde på den flera gånger så blev det inte bra.Jag kanske hade för bråttom eller nåt för det blev verkligen inte bra. Så hur ska jag markera vad som ska tas in/läggas ut, räcker det att nåla det lite eller måste jag tråckla och sen prova igen innan jag börjar sy? Och hur löser jag problemet med att dom varken sitter ihop bak eller fram? Förra gången sydde jag ihop fram med den marginalen jag trodde var bra och sen satte jag fast en lapp på baksidan som skulle vara istället för glipan. Dock så tyckte jag att det var lite knep att sätta det här på kroppen och undrar om det finns några smarta sätt.

Sen undrar jag kring dessa kanaler. Tanken är ju nu att jag ska göra en dubbel korsett men jag fattar inte hur man skapar kanalerna, hur man ska sy för att det inte ska synas på utsidan. Har läst om det här i "the basics of corset building" men jag fattar inte riktigt ändå.
Ska det bara sitta skenor där det är sömmar? Det är så jag tänker men i mitt korsettkit så var det en hel hög skenor med.
Jag har boning tape men den ska väl inte användas nu när jag gör en dubbel korsett.

Så, det var lite av det jag tänkte på. Funderar på lite andra saker också men detta får räcka för nu.
Värt att tillägga kan vara att jag syr Simplicitys 9769 korsett.
Hoppas att nån kan hjälpa mig. Tror att det kommer gå bra bara jag får till passningen ordentligt.
Megasteno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-18, 16:49   #2
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Mät kunden NOGA. Kolla mönstert NOGA och ta ut de bitar som ska passa med kundens mått. KLIPP INTE sönder mönstret - kalkera!
Sy korsetten enligt beskrivningen - blanda inte ihop bitarna.
Sy ihop korsetten mitt fram - sömsmån 15mm.
Sy ev ner lite sömsmåner så det blir kanaler och trä in lite skenor här och där. Måtta korsetten på offret genom att trä korsetten runt kunden och dra ihop där bak i ryggen - ta flera händer till hjälp!
Du kan i värsta fall lägga ut lite över bysten eller över höften eller hålla in. Eftersom mönstret är multisize ska du inte behöva justera några sömmar.
Kanaler mitt få får du genom att sy två parallella sömmar mitt på panelerna, det är förresten noterat och markerat på Simplicitys mönster.
Hade du frågat här först hade folk nog sagt - Köp ett mönster från Truly Victorian!
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-18, 17:33   #3
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Kanalbanden kan du spara till en annan korsett.
Om du syr i enkelt tyg kan du lägga sömsmånerna på utsidan, klippa ner den till ca 3 mm och lägga kanalbandet över.
Likaså kan du sy kanalbandet på fodret i korsetter i dubbelt tyg, men mellan lagren så slipper du massa stygbn på yttertyget.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-18, 17:43   #4
Megasteno Megasteno är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 16
Okej. Det var väl det där med NOGA jag missade...Kanns lite dumt att ställa så mycket frågor som jag säkert skulle kunna lista ut själv men det gick ju inte förra gången så nu ska det fan bli rätt! De måtten jag har nu är inte så jättenoga så jag får kanske försöka mäta om.
Har inte set några markeringar för skenor, men jag får kanske kolla igen.
Vad menar du med att jag inte ska behöva justera sömmar? Var ska jag annars justera om det sitter fel?
Kunde tänka mig att det var så man gjorde kanaler, men har aldrig lagt märke till såna sömmar på andra korsetter. Eller, nu när jag tänker på det så har jag ju visst gjort det, nästan alla skenor sitter ju så. Fan vad dumt...
Tackar för svaren!
Megasteno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-18, 17:47   #5
Megasteno Megasteno är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 16
Jo, det där med att lägga skenorna på utsidan i en enkel korsett var det jag tänkte göra från början. Men jag tror att det blir bättre med en dubbel.
Sen så var det det här med midjebandet. Ska det sys fast i inre lagret eller hur fungerar det?
Megasteno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-18, 18:03   #6
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Antingen lägger du det mellan lagren och syr fast det när du syr alla kanalsömmar eller syr du fast det på insidan.
Kolla mina gamla trådar och inlägg, där finns länkar till lite beskrivningar.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-18, 18:11   #7
Megasteno Megasteno är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 16
Ojoj. Såg inte att det bara var trådar från senaste månaden som visades. Trodde alla gamla trådar var borta eller nåt. Men då kan jag ju kolla i dom, de mesta jag vill veta lär ju nån annan frågat.
Men tack iaf!
Megasteno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-18, 18:52   #8
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Ingen fara. Orkade just inte skriva mer. Mycket är förklarat redan och jag har lagt upp en del del dokument, bland annat mina egna översättningar, vilka fger en hel del info.
Minns inte länken men den finns här på forumet i någon gammal tråd.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-20, 20:13   #9
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Inget fel på modellen du ska sy, den är jättesnygg!

Jag brukar nåla inprovningarna. Med korsett är det dock som Leningrad säger jätteviktigt med måtten, så ska man vara noga (vilket jag sällan är ) så ska man givetvis sy upp en toall med några skenor i, och snöra på den för att se hur den sitter. Även om man gör de bästa av inprovningar utan skenor så kommer troligtvis bystmåttet inte stämma, eftersom korsetten allt som oftast drar in och omfördelar mycket av det mjuka hullet. Värt att tänka på! (Annars får du lätt en korsett som sitter bra i höft och midja men som kan snöras ihop helt och hållet i bysthöjd - inte snyggt!)
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-21, 21:36   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Sy testkorsetten i samma typ av tyg som riktiga med riktiga skenor och "waistband" i annars kan testkorsetten se mycket annorlunda ut och man får fel förutsättningar när man ska sy den riktiga.

Jag talar ur egen erfarenhet.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-30, 20:26   #11
Megasteno Megasteno är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 16
Tackar tackar för alla tips!
Förhoppningsvis går det bra nu. Det löser sig kanskeunder vägens gång. Bara jag fattar hur jag ska sätta ihop den för att provningen ska bli bra så går det nog.
Och så ska jag vara noggrann, brukar alltid bara tänka att nån centimeter hit eller dit inte kan spela nån roll men det kanske är därför det alltid blir så fult...
Megasteno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-12, 16:34   #12
Megasteno Megasteno är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 16
Så, nu har jag nya problem...
Precis när jag skulle sätta igång med arbetet upptäcker jag att beskrivningen till mönstret är borta. så jag funderar kring om jag ska köra ändå med hjälp av boken jag har och att köpa ett nytt mönster. Det jag har tappat bort är simplicity 9769 men om jag köper ett nytt så blir det nog ett från laughing moon då jag hört att dom är bättre. Nån som vet om det står något väldigt viktigt där i eller om jag bör klara mig.
Sen funderade jag kring de skenor jag har, om jag köper ett nytt mönster, kan de då bli problem med att det är för korta skenor eller så?
Megasteno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-12, 17:26   #13
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Ska du ha ett mönster med en BRA sömnadsinstruktion kan jag ju tycka att LaughingMoons beskrivning är lika sopig som Simplicitys.
Bästa beskrivningarna finns hos TrulyVictorian, vars mönster är betydligt trevligare att jobba med än LM och MantuaMaker, som dessutom har ett par fina mönster.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-12, 17:29   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Och beroende på vad du gör, om du vill ha historiskt korrekt silhuett är LM inte att ha eftersom de är anpassade för den moderna kroppen.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-12, 19:07   #15
Megasteno Megasteno är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 16
Okej, med tanke på att jag gjorde fel förra gången även fast jag hade beskrivningen så kanske det är bra att köpa ett nytt mönster trots allt. Sitter och funderar på hurvida mina skenor är för korta eller ej, står att till Tv110 som jag funderar på att göra så ska man ha en planchett som är 14 tum. Min är dock bara 28 cm vilket kommer bli för kort då. Frågan är då om jag ska köpa hem helt nya skenor nu när jag ändå håller på eller om jag ska vänta och se. Nån idé?
Megasteno är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons