Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-10-17, 17:50   #1
fannibu fannibu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 26
Zickzacka barbiekläder?

Hej på er alla där ute!

Jag har börjat sy barbiekläder och har tidigare frågat efter mönster vilket gav ett väldigt fint resultat!

Nu frågar jag er som syr kläder till barbiedockor eller dockor i liknande storlek, zickzackar ni sömsmånen på kläderna?

Hälsningar, Fanny
fannibu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-17, 19:06   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Nästan aldrig. För jobbiga "fransiga" tyger lägger jag på fray check istället. zigzag gör plaggen grövre.

Men så syr jag för samlare och inte barn.

Ibland händer jag att jag sicksackar, men då är det oftast i kjolpartiet där det finns vidd och mer plats för grövre sömsmån.

Ibland sicksackar jag fållen. Istället för att göra 3-lager (dubbelvikt) fåll så räcker det med bara 2 för att göra det mindre grovt. Själv brukar jag ofta fuska lite och stryka på fållfix för att göra det osynligt! Tidigare sydde jag för hand, men sen "kom" jag på fållfix!

Senast redigerad av ichigo den 2007-10-17 klockan 19:10.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-17, 20:40   #3
fannibu fannibu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 26
ursäkta min okunnighet, fray check och fållfix? vad är det?
fannibu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-17, 20:56   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Fray Check= lim som fixerar och gör att tyg inte fransar sig.

Fållfix=remsa som man stryker fast fållar med d v s klister på två sidor.

Båda brukar finnas i välsorterade sybehörsbutiker (och via internet förstås)
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-17, 20:57   #5
fannibu fannibu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 26
Tack! Då får jag kika om det finns på lilla Ohlssons tyger här i Luleå!
fannibu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-17, 21:00   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Fray check är inte vanligt alls i sverige.. Det är en vätska som man sprutar på klippkanter på tyg för att hindra det från att fransa upp sig. Någon sorts snabbtorkande lim som är följsamt och oftast inte märks. Som sagt, ganska svår att få tag på i Sverige. En vän till mig i USA skickar flaskor till mig ibland.

Fållfix däremot finns i många butiker.. Är precis samma sak som det som man kan köpa på metervara, Vliesofix är ett märke. Ser ut som vlieselin men är egentligen tunn "bakpapper" med limskikt på, man stryker det på tyg, drar loss papperet, sätter på en annan tyg, och stryker, och vips, så sitter tygbitarna fast! Fållfix är samma sak, men "färdigklippta" i remsor. Då stryker man fast remsan på sömsmån, sen drar loss papperet, och sen viker upp fållen och stryker fast, och så har man fin fåll utan sömmar.

För docksömnad brukar jag dock klippa ner fållfixen till 5 mm bredd.
Ibland är de dumma och papperet har redan lossnat, ingen fara, släng papperet och spara det sladdriga limskiktet. Man kan använda det ändå, bara att peta in det sladdriga mellan tyglagren och stryk ihop.

Senast redigerad av ichigo den 2007-10-17 klockan 21:03.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-17, 21:23   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Sorry, jag har sett i mer välsorterade butiker men det är kanske inte så vanligt som jag trodde.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-17, 21:34   #8
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Vliesofix är bara till för tillfällig monterin, fållfix har mycket starkare klister. Men båda kräver tyger som tål att strykas på.

Fray-check fins i vår sybehörsaffär här i karmlshamn i alla fall och jag har sett det i hobbyaffärer ibland. Så det handlar nog medst om att hitta "sina" ställen.

Jag brukar sicksacka barbiekläder om jag syr i vävt tyg. Men med väldigt liten sicksack och väldigt noga. Jag tycker inte att det blir klumpigt.
Däremot måste jag göra det på min gamla maskin (Husqvarna 6570) för min nya husqvarna är på tok för klumpig för att sicksacka små saker. Den vill ha stora släta ytor. (Helst utan andra sömmar än den den håller på med... men den syr bra på provlappar...)
Fålla gör jag ibland med 2mm fållvikare. Men oftast så använder jag textillim (inte latexbaserat, bara) direkt på den sicksackade kanten som jag sen viker upp ett par mm mot avigan. När limmet torkat helt syr jag en smal stickning med små stygn någon mm från kanten för att riktigt fixera det.

Jag brukar alltid sy barbiekläder så att dom skulle tåla att leka med och tvättas- ifall ett barn får tag på dom. Samma sak när jag gör prydnadsdockor och kläder till dom, tål dom att lekas med så lever dom längre.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-17, 22:29   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, det beror ju helt på om kläderna skall kunna lekas och tvättas eller bara är för samlare. Jag skulle i alla fall inte vilja se mina kläder lekas av barn. Barn är inte kräsna då kan man köpa billiga massproducerade kläder till dem istället. Men så syr jag ju för Blythe som inte marknadsförs för barn utan för vuxna samlare (eller riktigt rika föräldrar...)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-18, 05:35   #10
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Citat:
Barn är inte kräsna då kan man köpa billiga massproducerade kläder till dem istället.
Det där kan jag verkligen inte hålla med om. När jag var liten hatade jag illa sydda barbiekläder och jag bokstavligt talat tvingade morsan att laga om något gick sönder. Jag såg ofta att mina kompisar hade trasiga kläder och dom vuxna ryckte mest på axlarna.
Jag tyckte det var hemskt och i mina barnaögon var det ungeffär samma sak som att våra mammor skulle låtit oss gå i trasiga kläder.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-18, 07:10   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
OK, haha! Jag baserade det där på min lillasyster, hon brydde sig inte. Hon tyckte att de glittriga prinsessklänningar som följde med 80-talsbarbiedockorna var jättefina.
Fast hon lekte också med mina konstiga syexperiment när jag var 10-12 år.
Fast allra oftast var dockorna nakna...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-18, 07:10   #12
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
När jag sytt barbiekläder så har jag sytt med
den vanliga symaskinens overlocksöm.
Ställt in den så den blev 0,5cm bred som sömsmånen i
barbieplagget.
Då fär man raksömmen och sicksacken på en gång.
Har fungerat bra.
Har 3 barn som lekt flitigt.
Kläderna är ok fortfarande, kan gå i arv
/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-18, 07:13   #13
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Japp, och så är de vändsydda kläder också bra, inga eller knappt några sömsmån att slita med, speciellt om man syr stickning runt vändsydda kanten.

Ärmlösa klänningar t.ex.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons