Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2008-12-28, 21:49   #1
asynja asynja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 79
Tyger, material och vävtekniker - grundläggande info

Jag har försökt sammanställa några grundläggande material och vävtekniker som används när man pratar om tyger - helt enkelt för att jag själv har lite svårt att hålla isär allt. Hoppas listan kommer till nytta! Rätta och komplettera gärna, men försök hålla den alfabetiska ordningen och gör feta rubriker i så fall. Allt för att det ska vara lätt att hitta i listan.


Akryl
Syntetfiber som ofta används för att efterlikna ull. Används i trikåvaror. Kan noppa.

Batist
Tunt, fint bomullstyg vävt i tvåskaft. Används till blusar, klänningar och näsduker.

Bävernylon
Se Polyamid.

Chiffong
Ett tunt, transparent och lätt tyg tillverkat av silke, rayon eller polyester. Det används huvudsakligen i olika typer av damkläder, som till exempel klänningar, blusar, scarfar och underkläder.

Chinz
Tvåskaftstyg i bomull med vaxbehandlad, glansig rätsida. Kraftig vara används till hemtextilier, tunn till blusar och klänningar.

Crêpe (kräpp)
Vävteknik som ger en kornig eller en knottrig karaktär.

Duchesse
Kraftigt, glansigt, satinvävt tyg (av odlad silke). Används till festkläder.

Dupion
Tunn, något strukturerad natursidenväv. Används till blusar, klänningar och kjolar.

Elastan
Fiber med mycket goda elastiska egenskaper. Mest känd är Lycra. Används i underkläder, baddräkter m.m.

Finecord
Smalspårig manchester.

Gabardin
Tätt diagonalvävt bomullstyg av kammade garner med lite glans. Används till byxor, kjolar, kavajer och rockar.

Jaquard
En vävteknik där bindemöstret bildar figurer med svängda konturer.

Jersey
Väfttrikå. Finns i olika kvaliteter och sticksätt. Används till tröjor och klänningar.

Lycra
Se Elastan.

Organza
Tunn, mycket fintrådig stel tvåskaftsväv av odlat silke. Används till blusar och klänningar.

Plysch
Tyg med lugg som känns sträv nedåt. Liknar sammet men är stickat vilket ger god elasticitet. Är oftast av polyester men även bomull förekommer. Används till barnkläder och hemmaplagg. Se även Velour.

Polyamid
En stor grupp syntetfibrer som kallas nylonfibrer. Används till underkläder. Prassligare kvaliteter till shorts och kraftigare kvaliteter till exempelvis bävernylon.

Polyester
Stor grupp av syntetfibrer som kallas för Terylenefibrer. Finns i många kvaliteter och utföranden. Förekommer ofta i klännings- och blustyger. Står emot värme bäst av syntetfibrerna.

Poplin
Tunnare bommulstyg. Tätt vävt med lite ripseffekt. Används till blusar och klänningar. Kraftig vara används till kappor och fritidsplagg (vindpoplin).

Rayon
Se Viskos.

Sammet
Ett vävt tyg, vars rätsida täcks av en tät, kort lugg. Silkesammet är sammet vävt av silke, vilket är den äldsta formen och även den dyrbaraste. Syntetsammet är sammet vävt av syntetfibrer i syfte att efterlikna silkesammetens glans. Möbelsammet tillverkas ofta av syntetfibrer. Bomullssammet är den i detaljhandeln vanligast förekommande sammeten. Den ger ett mattare intryck än silkesammeten och syntetsammeten och har ofta kortare lugg. Sammet används mestadels till festplagg och möbelklädsel.

Satin (satäng)
En vävteknik som ger ett slätt, tätt och oliksidigt tyg. Ofta blank rätsida och matt avigsida.

Singeljersey (slätstickad trik&#229
Den vanligaste typen av väfttrikå (se jersey). Rätsidan är ofta slätare och har högre glans än avigsidan. Används till allt från underkläder till tjocka tröjor.

Stretchvelour
Se Plysch.

Taft
Stel och glansig tvåskaftsväv av odlat silke. Används till klänningar, blusar, foder m.m. Tillverkas även av konstfibrer (polyester).

Twill
Kraftigt, diagonalvävt bomullstyg.

Velour
Kraftigt ulltyg av sammetstyp. Används till ytterplagg och möbeltyg.

Viskos
Regeneratfibrer som utvinns av cellulosa. Ger ett garn med vacker lyster och skön känsla.

Voile
Lätt, ganska gles tvåskaftsväv i bomull. Används till gardiner och foder i till exempel klänningsliv.
asynja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-28, 22:31   #2
sacira sacira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 207
hinner inte sortera just nu men om någon....

BROKAD
Namn på jacquardvävda tyger med mönster ofta i flera färger. Förekommer i många olika kvaliteter och fiberslag.
CHIFFONG
Mycket fintrådigt transparent tyg av natursilke eller syntetfibrer i tvåskaftsbindning.
CREPE
Kännetecknande för crepe/kräpp är att tyget har en mer eller mindre krusig yta som kan vara fin- eller grovkorning.

DUCHESSE
Duchesse heter ett tyg som vävts i satinbindning som gör rätsidan glansig. Förekommer både i siden och acetat.
GABARDIN
Gabardin är ett tyg vävt i markerade ränder som går diagonalt över tyget. Tillverkas av olika fiberslag.
JACQUARD
Ett mönstervävt tyg som kan vävas i vilka mönster som helst i en jacquardmaskin. Mönstret framträder ofta med matt eller blank glans. Namnet kommer från konstruktören, fransmannen J.M. Jacquard.
KONSTFIBRER
Två vanliga huvudtyper av konstfibrer är:
Regenererade fibrer: dessa är framställda av cellulosa från tex gran, cellulosafibrernas egenskaper är relativt lika bomullens. Vanliga regenatfiber är acetat och viskos (rayon). Acetat används ofta till klänningar med satinbindning.
Syntet fibrer: dessa fibrer framställs helt på kemisk-teknisk väg. Enkla kemiska råvaror t.ex. petroleum och stenkol förenas med varandra till sammansatta produkter. Denna procedur kallas syntes och har givit fibrerna deras namn. Vanliga synetfibrer är akryl, polyester, polyamid (nylon).

MOIRÉ
Moiré är ett tyg då rips eller taft gjort av silke eller viskos pressas mellan heta metallvalsar och då får tyget ett (flammigt) mönster.
ORGANZA
Organza är ett lite stelt, transparent tunt fintrådigt tyg vävt i tvåskaftsbindning. Ibland skimrar det i tvåfärgat. Ursprungligen gjort av silke men görs idag även av rayon, nylon eller polyester. Tyget används ofta till stora vida klänningar, ibland vävs då broderier in i tyget.
PIKÉ
Stelt dubbelvävt, ofta vitt tyg med rand-, rut- eller annat reliefmönster.
PLISSÉ
Veckat tyg, tätt liggande med smala permanent pressade veck.
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-28, 22:38   #3
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Borde inte det här läggas in på ordlistan som man finner på startsidan?

Jättebra förklaringar!
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-29, 08:20   #4
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Vad sägs om att klistra det här ämnet och då och då uppdatera förstainlägget? Då får vi inte heller en jättelång tråd där man måste bläddra till 9:e sidan för att hitta hela listan...

Självklart bör ju informationen även finnas i ordlistan, men med tanke på hur många frågor det kommer om vad det och det materialet är för något så tror jag att det kan vara bra med en klistrad tråd.

Hur som helst tycker jag att det här var en jättebra idé.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-29, 09:05   #5
heleneslundberg heleneslundberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 2
Lysande initiativ med materiallistan!
Tack så mycket.
Helene
heleneslundberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-29, 11:25   #6
asynja asynja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 79
Citat:
Jimipe skrev: Visa inlägg
Vad sägs om att klistra det här ämnet och då och då uppdatera förstainlägget? Då får vi inte heller en jättelång tråd där man måste bläddra till 9:e sidan för att hitta hela listan...

Självklart bör ju informationen även finnas i ordlistan, men med tanke på hur många frågor det kommer om vad det och det materialet är för något så tror jag att det kan vara bra med en klistrad tråd.

Hur som helst tycker jag att det här var en jättebra idé.
Jättebra förklarat Jimipe! Det var precis så jag hade tänkt. Det är nog bra om varje nytt inlägg är en komplett lista. Det blir lättast för alla att få en bra översikt då.
asynja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-29, 11:38   #7
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Vad bra, då ser jag till att spika den här tråden.

Det jag menade var att man skulle kunna uppdatera det första inlägget just för att undvika att varje person ska behöva posta hela listan varje gång något läggs till. Så, t.ex. en gång i månaden eller så så gör jag eller någon annan en ny sammanställning med alla nya ord som ska in och ev. ändringar som har postats, för in dem i listan och ändrar det första inlägget (alternativt skapar ett nytt ämne). På så sätt så behöver man inte läsa igenom hela ämnet för att hitta det man letar efter.

Hänger ni med? (Jag vet att jag är lite virrig när det gäller att förklara ibland...) Vad tror ni om det?
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-29, 14:03   #8
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Men då måste det vara någon av oss forumvärdar eller admin som uppdaterar listan då man inte kan gå in och ändra efter en viss tid i sin egen tråd. Hur skall vi lösa det tycker ni andra?

Jättebra idé för övrigt!
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-29, 14:44   #9
NinniDalarna NinniDalarna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 88
Jag tycker idén är jättebra och ni har samlat ihop mycket bra definitioner och beskrivningar. Men för att det skall bli riktigt användbart tycker jag att det skall finnas i ordlistan.

Vad ska vi annars med ordlistan till om inte till detta ?

Där kan var och en dessutom enkelt lägga till nya ord och begrepp. Vi kan också be Sysidan-admin att lägga till en sökfunktion på den. Den är nu sorterad i bokstavsordning. Den har även en "ändra text"-funktion som jag inte testat, men antar att det är ungefär som Wikipedia där var och en bidrar med tillägg eller ändringar.

Har ibland en känsla av att det är forumet och bilderna som är levande på sysidan och övriga funktioner glöms bort. På det här sättet kan vi blåsa nytt liv i ordlistan tror jag.

Jag är ny här sedan i höstas och tycker det är en härlig källa till inspiration, dela erfarenheter (både bedrövelser och lyckade projekt).

Önskar alla ett gott slut på syåret 2008 och nya tag i nya projekt 2009 !

Senast redigerad av NinniDalarna den 2008-12-29 klockan 14:47. Anledning: Lagt till ett par rader
NinniDalarna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-29, 17:55   #10
Helen966 Helen966 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 38
Jag tycker det är en jätte bra ide, med att lägga in det som ordlista.
Det står allt man behöver veta om tygerna.
Guld värd
Helen966 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-29, 22:25   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
en grej om poplin.. De jag hittar idag är alltid blandat bomull och polyester, oftast huvudsakligen polyester.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-09, 14:20   #12
NinniDalarna NinniDalarna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 88
Jag puttar upp den här tråden för jag tycker det här är toppenbra.

Jag tycker definitivt detta hör hemma i ordlistan där vi alla kan lägga till nya termer och komplettera de som redan finns.

Men för att ordlistan skall bli riktigt användbar så behövs nog litet bättre funktion för sökning. Ser också att många efterlyser översättning av engelska termer. Om man lägger till den engelska översättningen (eller annat språk) vid orden så får vi ju en engelsk/svensk ordlista att söka i.

Borde den här tråden ligga i "Sysidan" för att admin skall kolla på den, eller hur fungerar sånt ?
NinniDalarna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-09, 16:36   #13
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Dina idéer är jättebra!

Admin bör kolla tråden även om den ligger här, för admin skall ju väl kolla sina egna forum? (ja jag är träffad vad gäller mitt eget forum, haha) Eller tråden hör åtminstone hemma här om man ser till innehållet.

Om admin inte läser tråden kan ju någon moderator säga till.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 11:27   #14
asynja asynja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 79
Uppdateringar

Akryl
Syntetfiber som ofta används för att efterlikna ull. Används i trikåvaror. Kan noppa.

Batist
Tunt, fint bomullstyg vävt i tvåskaft. Används till blusar, klänningar och näsdukar.

Brokad
Namn på jacquardvävda tyger med mönster ofta i flera färger. Förekommer i många olika kvaliteter och fiberslag.

Bävernylon
Se Polyamid.

Chiffong
Ett tunt, transparent och lätt tyg tillverkat av silke, rayon eller polyester. Det används huvudsakligen i olika typer av damkläder, som till exempel klänningar, blusar, scarfar och underkläder.

Chinz
Tvåskaftstyg i bomull med vaxbehandlad, glansig rätsida. Kraftig vara används till hemtextilier, tunn till blusar och klänningar.

Crêpe (kräpp)
Vävteknik som ger en kornig eller en knottrig karaktär. Ytan kan vara fin- eller grovkorning.

Duchesse
Kraftigt, glansigt, satinvävt tyg (av odlad silke). Används till festkläder. Rätsidan är glansig och förekommer även i acetat.

Dupion
Tunn, något strukturerad natursidenväv. Används till blusar, klänningar och kjolar.

Elastan
Fiber med mycket goda elastiska egenskaper. Mest känd är Lycra. Används i underkläder, baddräkter m.m.

Finecord
Smalspårig manchester.

Gabardin
Tätt diagonalvävt bomullstyg av kammade garner med lite glans. Används till byxor, kjolar, kavajer och rockar. Vävningen ger ränder som går diagonalt över tyget. Tillverkas av olika fiberslag.

Jaquard
Ett mönstervävt tyg som kan vävas i vilka mönster som helst i en jacquardmaskin. Mönstret framträder ofta med matt eller blank glans. Namnet kommer från konstruktören, fransmannen J.M. Jacquard.

Jersey
Väfttrikå. Finns i olika kvaliteter och sticksätt. Används till tröjor och klänningar.

Konstfibrer
Två vanliga huvudtyper av konstfibrer är:

Regenererade fibrer: Dessa är framställda av cellulosa från tex gran. Cellulosafibrernas egenskaper är relativt lika bomullens. Vanliga regenatfiber är acetat och viskos (rayon). Acetat används ofta till klänningar med satinbindning.

Syntetfibrer: Dessa fibrer framställs helt på kemisk-teknisk väg. Enkla kemiska råvaror t.ex. petroleum och stenkol förenas med varandra till sammansatta produkter. Denna procedur kallas syntes och har givit fibrerna deras namn. Vanliga synetfibrer är akryl, polyester och polyamid (nylon).

Lycra
Se Elastan.

Moiré
Moiré är ett tyg då rips eller taft gjort av silke eller viskos pressas mellan heta metallvalsar och då får tyget ett (flammigt) mönster.

Organza
Tunn, mycket fintrådig stel tvåskaftsväv. Används till blusar och klänningar. Ibland skimrar det i tvåfärgat. Ursprungligen gjort av silke men görs idag även av rayon, nylon eller polyester. Tyget används ofta till stora vida klänningar, ibland vävs då broderier in i tyget.

Piké
Stelt dubbelvävt, ofta vitt tyg med rand-, rut- eller annat reliefmönster.

Plissé
Veckat tyg, tätt liggande med smala permanent pressade veck.

Plysch
Tyg med lugg som känns sträv nedåt. Liknar sammet men är stickat vilket ger god elasticitet. Är oftast av polyester men även bomull förekommer. Används till barnkläder och hemmaplagg. Se även Velour.

Polyamid
En stor grupp syntetfibrer som kallas nylonfibrer. Används till underkläder. Prassligare kvaliteter till shorts och kraftigare kvaliteter till exempelvis bävernylon.

Polyester
Stor grupp av syntetfibrer som kallas för Terylenefibrer. Finns i många kvaliteter och utföranden. Förekommer ofta i klännings- och blustyger. Står emot värme bäst av syntetfibrerna.

Poplin
Tunnare bommulstyg. Tätt vävt med lite ripseffekt. Används till blusar och klänningar. Kraftig vara används till kappor och fritidsplagg (vindpoplin). Tillverkas av bomull och polyester blandat, men oftast huvudsakligen polyester.

Rayon
Se Viskos.

Sammet
Ett vävt tyg, vars rätsida täcks av en tät, kort lugg. Silkesammet är sammet vävt av silke, vilket är den äldsta formen och även den dyrbaraste. Syntetsammet är sammet vävt av syntetfibrer i syfte att efterlikna silkesammetens glans. Möbelsammet tillverkas ofta av syntetfibrer. Bomullssammet är den i detaljhandeln vanligast förekommande sammeten. Den ger ett mattare intryck än silkesammeten och syntetsammeten och har ofta kortare lugg. Sammet används mestadels till festplagg och möbelklädsel.

Satin (satäng)
En vävteknik som ger ett slätt, tätt och oliksidigt tyg. Ofta blank rätsida och matt avigsida.

Singeljersey (slätstickad trik&#229
Den vanligaste typen av väfttrikå (se jersey). Rätsidan är ofta slätare och har högre glans än avigsidan. Används till allt från underkläder till tjocka tröjor.

Stretchvelour
Se Plysch.

Taft
Stel och glansig tvåskaftsväv av odlat silke. Används till klänningar, blusar, foder m.m. Tillverkas även av konstfibrer (polyester).

Twill
Kraftigt, diagonalvävt bomullstyg.

Velour
Kraftigt ulltyg av sammetstyp. Används till ytterplagg och möbeltyg.

Viskos
Regeneratfibrer som utvinns av cellulosa. Ger ett garn med vacker lyster och skön känsla.

Voile
Lätt, ganska gles tvåskaftsväv i bomull. Används till gardiner och foder i till exempel klänningsliv.
asynja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-03, 11:53   #15
Ulfsdotter Ulfsdotter är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 39
Velveton???

Köpt ottobre tidningen idag. De har så fina barnmönster. Såg en tunika i nya numret som är sytt i Velveton. Är det någon som vet om jag kan byta ut det till vanligt bomullstyg. För jag har ett liggande som skulle passa jätte fint.
Ulfsdotter är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
material, ordlista, textil, textilier, tyg, tyger, vävtekniker

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons