Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-02-07, 16:38   #1
nathalye nathalye är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 55
Hur tvätta och fluffa underkjol?

Jag har en underkjol i tyll och bumull som har blivit sutten på ganska mycket så tyllen har skrynklat sig och den har därför tappat en massa volym. Finns det något jag kan göra för att den ska bli fluffig igen eller är den dömd till döden? När man tvättar den här typen av underkjol, ska man göra det för hand eller kan man slänga in den i tvättmaskinen?
nathalye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-07, 17:28   #2
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Du bör kunna tvätta den i maskin om den är fållad. Altså inte bara klippt i nederkanten. Det beror lite på vilken typ av tyll det är. är den riktigt gles och verkar skör, skulle jag nog skölja upp den för hand. Det hände ibland att jag duschade av mina underkjolar i duschen för att fräscha upp dom. Jag torkade alltid mina underkjolar utbredda på ett uppfällt paraply. Nu var mina danskjolar väldigt stora och i många lager så det kanske inte är riktigt samma som dom som används till "vanliga" kläder.En bekant till mig sprayade spraystärk på sina underkjolar samtidigt som hon "fluffade" upp dom med ena handen för att få dom större och styvare. Det har jag dock inte testat själv.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-07, 18:28   #3
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Tyll tappar fluffen, det är en av de stora nackdelarna med det materialet tyvärr :/
Det du kan göra är att köpa spraystärk och spraya rejält på ställerna där det tappat fluff och stryk på mkt låg värme.

När det gäller tvätt så kör den på max 30 grader skontvätt och förbered dig på att få stå och strycka + spraystärka i massor.
Jag brukar försöka undvika att tvätta mina så länge det går, man kommer rätt långt bara med att vädra dem.

När du syr nästa underkjol, kör på organza istället. Det är några tior dyrare och lite bökigare att jobba med men du får en underkjol som är lättare att stärka och så kliar den inte lika mkt som tyll gör.

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-07, 18:32   #4
nathalye nathalye är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 55
Tack för tipsen. Nu vet jag hur jag ska och inte ska göra. ^.^ När den här är död så får jag väl köpa organza och sy av istället.
nathalye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-08, 10:08   #5
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Är det bara tillräckligt med vidd i den så behåll den även om den tappar fjongen. Man kan ju bygga volym med flera lager också och inta bara med styva lager.

Personligen tycker jag att massor av mjuka, slitna tyllkjolar på varandra kan vara bland det vackraste som fins i kjolväg.
Enda gången det inte funkar är väl när man varit för snål med vidden från början och istället litat på materialets spänst.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons