Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-04-14, 06:24   #1
SussiA SussiA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 32
Sy i tyll - någon som kan knepen?

Jag ska sy några saker i tyll. Försökte först med overlocken men tyllen är så gles att stygnen blir konstiga och obalanserade. Sen försökte jag med den vanliga symaskinen men det blir inte riktigt bra heller. Jag är tacksam för tips på vilken söm jag bör välja (har en overlock som kan ALLT) och en superbra symaskin.
SussiA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-14, 07:05   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Hur många lager tyll syr du i? Ska du rynka eller sy ihop? Är tyllen rynkad? Har du något annat tyg också som ska ihop med det?
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-14, 07:54   #3
SussiA SussiA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 32
Flera varianter, ska dels sy ihop tyll och även bara göra en vacker kant
SussiA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-14, 08:06   #4
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Jag brukar sy ihop tyll genom att lägga den omlott och sy en sicksack över.
Snygg kant får du genom att sy på ett kantband!

Men annars är det ju så att eftersom tyll är så glest blir det som det blir!

Oftast använder jag det till underkjol o då behöver det inte se snyggt ut eftersom det inte syns! För att undvika att nederkanten sticks syr jag fast foder som är aningen längre närmast huden. Oftast gör jag underkjolen som en egen kjol men syr fast en avklippt nylon-strumpbyx-överdel som "linning" ca 20cm bred. På så sätt blir det inte så tjockt eller rynkigt i midjan! Det syr jag fast med overlocken!

Att rynka ihop tyll gör jag lättast genom att sicksacka över ett snöre som inte går av när jag drar.

Hoppas du får lite användning av mina knep! Det är lite svårt när du inte preciserat VAD du ska sy!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-14, 08:24   #5
SussiA SussiA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 32
Hej Johanna,

Jag ska bl a sy en brudslöja åt dottern och det ska vara en vackert sydd kant på den. Dessutom ska jag sy en liten bolero i tyll. Tyget är pest att sy i.

ska prova dina knep. Tack

Susanne
SussiA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-14, 10:34   #6
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
En vacker fållning är omöjlig i enbart tyll, precis som Johanna sa så får man då använda någon form av kantband. Satinband brukar bli snyggt.

När det gäller att sy ihop så beror det ofta på hur man vill att det ska se ut. Ska det bara bli en lång våd där det inte syns särskilt mycket och tyllen inte är rynkat är ofta att lägga dem omlott och sy en sicksack. Blir det mer synligt är det ofta bättre att göra en helt vanlig söm med räta mot räta. Det går oftast, om man ser till att inte lägga för hög belastning på området efteråt.

Ska det hålla bättre kan det vara bra att lägga en bit kantband vid sömmen som du syr ihop tyllet med. Då håller sömmen oftast bättre och blir stadigare.

Rynkar du brukar sömmarna inte vara något större problem eftersom det finns så mycket tyg för tråden att fästa vid. Är det fortfarande problem kan dock det med en bit kantband som får följa med i sömmen vara en idé.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-14, 16:55   #7
Fleece_Ronja Fleece_Ronja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 58
Jag har väl i och för sig aldrig sytt i tyll men alla andra tyger och projekt som krånglar i maskin brukar jag sy förhand
Kantband låter som en bra idé, hittar du inga fina i butik kan du alltid klippa egna

Lycka till!
Fleece_Ronja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-14, 18:57   #8
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
I o för sig ska det ju vara lite lättare att jobba i "brudtyll" dvs lite tätare o mjukare tyll än till underkjolar!
Den är fortfarande formbar men som sagt lite finare.

Hoppas du tänkt på det! Lycka till!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons