Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-10-29, 15:17   #1
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Överarbetat med overlock??

Jag tycker att det är svårt att veta hur mycket man kan "fuska" utan att det påverkar kvaliteten när man syr.

Om man vändsyr en klänning, är det överarbetat att overlocka sömmarna innan man vränger då?? Det är ju inget direkt slitage på sömmarna och om man syr en stickning så är det ju ändå dubbel söm som håller ihop. Borde man i sådana fall zick-zacka kanterna??

En annan sak jag funderade på. När jag syr byxor med mudd i midjan och vid fötterna, så brukar jag göra så att jag syr ihop mudden i midjan först, innan jag fäster den vid byxan, för att slippa någon synlig söm i ryggen. Rent teoretiskt så borde man ju göra så även vid fötterna, men syr man i storlek 56 så är det så fruktansvärt pyttigt, så jag har helt enkelt gjort så att jag har sytt fast mudden innan jag syr ihop innerbenssömmen. Naturligtvis så var det någon som såg det och undrade varför jag inte sydde "som man borde" göra.

Planen är väl att sälja de flesta sakerna och då får det ju gärna se snyggt ut, men det finns ju en maxbegränsning på hur mycket jobb man kan lägga ner på varje plagg innan det blir olönsamt för det...

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 15:48   #2
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Det beror väl på om du ska tvätta klänningen ofta och hur rispigt tyget är. Jag skulle overlocka den men jag kör ju med både svångrem och hängslen :-)
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 16:31   #3
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Titta i vanliga köpekläder och se hur mycket som sömmarna har slitits när du/barnen har haft kläderna på dig/er.

Jag har overlockat ihop tyg och muddväv och det håller bra i mina träningsbyxor. Likaså har jag overlockat kanten i midjan och sedan fållat med tvillingnål.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 17:52   #4
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Jag tycker att själva sömmarna oftast blir bättre i overlocken. Jag overlockar även om plagget fodras.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 18:51   #5
perjar perjar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 18
Jag har lärt mig att fodrar man plagget ( tex en jacka, där är ju fodret helt ihopsytt med yttertyget) så ska man inte overlocka sömsmånerna, då det kan bli fula pressmärken efter overlocksömmen. Syr man däremot tex en fodrad kjol( fodret sitter ju bara ihop med kjolen i midjan) så overlockar man sömsmånerna.

Så det beror lite på hur du syr dina klänningar, barnklänningar har jag sytt och helfodrat och liksom vändsytt, så att inga traskanter syns och då har jag inte overlockat.

När jag syr mjukis byxor och tröjor med mudd så syr jag alltid ihop mudden först och sen syr jag på den på plagget. Det är för att jag tycker att overlocken kan bli lite hård om man först syr på mudden på plagget och sen syr ihop allting. Mudden sitter ju åt lite och har man då sömmen direkt mot en alldeles ny bebisfot tex så kan det faktiskt skava tänker jag.
Visst det blir lite pilligt i de allra minsta storlekarna, men jag tycker att det är värt det.

Så här gör jag, men tänk på att det inte finns något rätt eller fel sätt att sy på - bara olika.
perjar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 20:18   #6
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Jag syr nästan bara i bommullstyger (quilttyger) till klänningar. Så, planen var att fortsätta overlocka sidosömmarna, men att den delen upp mot ringningen börja sy med vanlig söm och lägga en stickning från rätsidan. Tyger rispar ju nästan inte upp sig alls och ligger det dessutom en stickning så borde det inte påverkas. Det blir ju inget slitage på sömmar som är dolda med tyg.

Sedan var det muddarna på byxorna. Jag hade funderat på om man inte skulle göra det på det RIKTIGA sättet, men pillet för småstorlekarna har ju fått mig att dra mig för det... Får väl se om jag ids med att göra det. Annars får jag väl börja lägga en stickning i sidsömmen så att inte tyget ska stå ut mot benet.

Tack för tipsen och fortsätt gärna komma med fler funderingar!!

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 20:54   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag har blivit lat, syr alltid så mycket jag kan med overlocken. Ska jag vändsy, och det inte är ett rispigt tyg, så syr jag bara med vanlig raksöm. Sicksackar inte då heller eftersom slitaget är litet.

När det gäller mudd i benen så gör jag alltid på det "riktiga" sättet, tycker inte det är så bökigt. Måste fråga hur du gör när du försöker sy "riktigt". Håller du öppningen nedåt, som man skulle ha gjort om det fanns en friarm att trä öppningen runt? Eller har du öppningen uppåt så du liksom syr inut i öppningen?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 21:35   #8
florin florin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 159
När jag vändsyr så syr jag med vanlig raksöm.

Mudd syr jag ihop innan jag syr fast den mot byxbenet.. Tycker inte att det är så pilligt faktiskt... Mest en vanesak tror jag

Å du Kaja: TACK för brevet som kom imorse!!!!!
florin är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons