Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-08-26, 01:24   #1
Robbin____ Robbin____ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 132
Baken blir ful på en del byxor

hej hej, har ett problem med vissa byxor jag syr att det kan bli veckigt bak i låren när byxorna är färdigsydda, vad beror detta på? Det blir alltså veckigt bak i låren precis under rumpan på vissa byxor.
Robbin____ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-26, 08:42   #2
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
[FONT=century gothic]Om du menar att det liksom blir en "hängstjärt" på byxorna under rumpan så kan du testa att minska på grenkilen. (så den inte blir lika spetsig)

Om byxan är för trång över stussen så kan även det leda till att det blir fula veck. Då får man istället öka vidden och lägga till mer tyg i grenen.Problemet kan även vara att kurvan är för skarp. Då får man runda av den så det blir en mjukare kurva. Eller bredda bakbyxmönstret.

Hoppas jag kunde vara till någon hjälp iaf kanske och inte snurra till det alltför mycket.[/FONT]
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-26, 08:49   #3
MiaL MiaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 410
Jag hänger på den här diskussionen då jag ofta undrat detsamma som Robbin. Det var jättebra förklaringar, MonikaW, men kan man veta vilket av alternativen som orsakar problemet, eller är det bara att prova sig fram? Är det där erfarenhet och kunskap kommer in, kanske.
Jag tycker byxor är jättesvåra att få till. Och efter varje par jag syr, så svär jag ALDRIG MER!!!

/Mia
MiaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-26, 12:25   #4
Robbin____ Robbin____ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 132
Problemet ligger i att det bildas ungefär som 3 veck bak i låret, byxan i allmänt sitter bra på rumpan och jag är nöjd, men dessa 3 veck brukar oftast uppstå på antingen en eller båda sidorna av låren som jag stör mig på. Ska testa göra grenen mer "rund". Återkommer senare idag med svar!
Robbin____ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-26, 12:52   #5
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Med risk för att bli fräck i mun
Som grabb har du ju lite mer att stoppa i byxan. Tror det hänger på hur grenen är konstruerad och bakdelen på benet är nog för snäv. Ta ut lite där och runda till grensömmen.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-26, 13:05   #6
Robbin____ Robbin____ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 132
Haha ingen fara Delfintua! Det låter ganska rimligt, ska försöka exprimentera lite senare idag och förhoppningsvis lyckas. Jag kan ju passa på att fråga en till sak, som kanske är problemet till att det blir fel?



Ska man nåla framdelen och bakdelen räta mot räta precis som delarna "faller" eller ska man nåla delarna precis kant i kant över hela byxan? Kan ta bild på vad jag menar om det är svårläst.
Robbin____ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-26, 13:15   #7
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Hehe
Bakstycket brukar vara längre så det inte stramar. Man får mixtra lite med ett finger under när man nålar så brukar det bli bra.Det brukar finnas en markering för fram och bakstyckets möte, typ vid knät.
Nåla ihop ett ben i taget, sedan syr du grensömmen med ena benet istoppat i det andra. Så brukar jag göra men vet att en del svänger ihop hela innersömmen i ett.
Lycka till med dina brallor

Måste rätta mig själv lite angående olikheten på fram och bakstycket. Bakstycket brukar vara längre i grenkilen än framstycket.

Senast redigerad av Delfintua den 2006-08-26 klockan 14:53.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-26, 17:24   #8
Robbin____ Robbin____ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 132
Hej igen, testade ovanstående alternativ, vilket i alla fall reducerade "vecken", men de försvann inte helt. Förstod dock inte alternativet med grenkilen.

Tacksam för andra tips!
Robbin____ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-26, 17:45   #9
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Robbin, jag har mailat dig.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-27, 18:40   #10
Celos Celos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 398
Jag beställde boken "Pants for real people" av Pati Palmer & Marta Alto. Har bara skummat igenom den men den ger råd och tips för byxproblem.

Lite omständig men orkar man igenom den så tror jag den kan vara till bra hjälp vid problem.
Celos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-14, 09:25   #11
annamajny annamajny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 73
Här är en annan bak som behöver justeras . Grenen är ganska låg på frambyxan och helt slät och ser väl ok ut. På bakbyxan bildas sånna här V veck som syns på bilden. Det drar byxan snett men jag kan inte klura ut hur. Någon som vill klura med mig? När modellen står mer bredbent minskar rynkorna lite.

För övrigt har jag beställt den där 'Pants for real people' som skall vara bra för sånt här men den dimper väl inte ner för än nästa vecka...
Bifogade bilder
 
annamajny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-14, 11:38   #12
Majw Majw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 144
Ah byxor, en ständig källa till huvudbry!
Det finns många böcker om konsten att få byxor att passa, förmodligen lika många, som det finns olika former på bakdelar.
Mest på engelska dock.
Jag bifogar en länk till en blogg där en kvinna i Australien ägnat en del tankemöda till att försöka komma underfund med vad som kan funka för henne.
http://sew-4-fun.blogspot.com/search/label/Pants
Scrollar man ner en bit kommer man till ett avsnitt där problemen verkar ialla fall överensstämma med annamajny´s veck, och hur hon gjort för att försöka rätta till det.
Majw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-14, 12:36   #13
annamajny annamajny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 73
Åh, tack så mycket! Jag satt och letade och letade efter just denna blogg för jag hade läst om det tidigare men jag kunde inte minnas var det var.

Tack!
annamajny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-14, 12:45   #14
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Ta ett foto av byxan när du vänt den ut och in med ena benet instoppat i det andra. Då ser man hur grenlinjen ser ut på plagget och kan ana vilka prioriteringar som byxkonstruktören har gjort.
Om grenlinjen är lång bak och baken är mindre blir det tyg över och var ska det då ta vägen? Jo det veckar sig när det faller in.
Om man har lite mage framåt, liten svank, ja då behövs det tyg på framsidan och då dras det dit. Har man liten bak så finns det åtminstone tyg kvar så det dras mot framsidan. Har man inte liten bak så kan man istället få den berömda kameltån. Sedan spelar det roll hur mycket av baken som hänger ner och hur fast den är. Dvs blir det en dal mellan skinkorna när man packar in dem i snäva byxor eller blir det ett slätt päron? För pärom gäller att det måste finnas extra mycket tyg i grenlinjen. Tyvärr är ofta päronen lite smala upptill och då har konstruktören inte tagit till för nedre delen av päronet.
För de som inte har päronform kan det istället bli så att det blir över tyg baktill för man måste ta till i storlek så att det räcker till för övervidden. Standardbyxor konstrueras för Höftmått/Midjemått i "normala" kombinationer och det gäller också standardmönster. Det gör att päronformade, ridbyxlår mm får passningsproblem och får leta efter konstruktörer som gjort något för dem. Med hänsyn till att både stor mage och svank, lårvidd och balans dessutom spelar roll så blir det inte lätt att få en 44 att passa alla som har det midjemåttet/höftmåttet.
Det här löste väl inte ditt problem men när du vänt byxan utochin så kan du mäta grenlinjen, mäta det verkliga grenlinjen på den som ska bära byxan och sedan dra slutsatser Mät i två delar, grensöm fram och grensöm bak mätt från grensömmen.
Jag måste lägga till att det dessutom spelar roll om byxan är högt eller lågt skuren. Den lågt skurna behöver ofta lite extra längd för att klara att man böjer sig framåt. Är det för litet tyg så "gapar" linningen och grensömmen "skär in". Låga hips-modeller är nog inte så lyckade för stora päronbakar men det finns ju väldigt elastiska tyger förstås.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-14, 13:11   #15
Majw Majw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 144
Robbin, jag har inte riktigt förstått hur vecken ser ut.
Är dom horisontala eller vertikala?
Har du kanske en platt rumpa?
Länkar till en annan beskrivning angående det problemet.
Finns mycket att hämta på nätet!
http://artisanssquare.com/sg/index.php?topic=2106.0
Beskrivning hur man ändrar sitt mönster och bilder.
Majw är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons