Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-03-04, 09:14   #1
lisskullan lisskullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 1
Thumbs up bandvävning

[SIZE=3]Bandvävning[/SIZE]
Hejsan alla handarbetsfantaster Har precis börjat med bandvävning och det är bara såå kul !
Bandvävstolen kan enkelt tas med till tex. stugan på sommarn, inte direkt vad man gör med den stora, så är väldigt glad för denna lilla tingest.
Tar gärna emot tips på var man kan hitta mönster på band !
Vad vävs det för band runt om i Sverige ? skulle vara trevligt om man kanske kunde visa här på sysidan från olika län.

Ha det bra !
lisskullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-30, 15:12   #2
idamarja idamarja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 74
att väva band e bland det roligaste jag vet! men jag väver på bandgrind/vävsked, den enklaste av vävar, den är till o med enklare än en bandvävstol. Men, ja vet inte om det e samma princip när man väver, om det går att använda samma mönster. jag väver i bara traditionella samiska mönster, kika i mina gallerier så ser du där en hel del vävda band! =)
idamarja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-10, 20:53   #3
markussen markussen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 4
Question att väva band i bandvävstol?

Jag har försökt väva mönstrade band i min bandvävstol men kan inte förstå hur mönstret skall tolkas. Jag har försökt med den typ där mönstertrådarna ingår i botten när de inte ingår i mönstret men kan inte förstå vilka rutor om är lyftskäl/tryckskäl och om man ska plocka tråder i alla inslag?

Hur ska t.ex. det bifogade mönstret tolkas?
Bifogade bilder
 
markussen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-22, 18:23   #4
sandviken sandviken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 26
Har det löst sig med bandvävningsproblemen nu? Annars tror jag att jag kan hjälpa dig.

Mvh Louise
sandviken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-27, 21:38   #5
markussen markussen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 4
Jag har kanske kommit lite närmare gåtans lösning. Kan det stämma att bara vartannat inslag syns i mönstret?
markussen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-28, 19:25   #6
sandviken sandviken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 26
Mönstret är lite förbryllande, har du någon bild på hur bandet skall se ut?

Du skriver att mönstertrådarna ingår i botten när de inte bildar mönster. Då antar jag att du har ett tvärrandigt band när du bara väver vanligt. I så fall plockar du bara varannat inslag. Min tolkning av det ritade mönstret är att de fyllda rutorna betyder att du plockar upp mönstertråden när den är sänkt och att rutorna med streck betyder att du plockar ned mönstertråden när den är höjd. Men det kan tolkas på andra sätt, det beror på hur bandet skall se ut.

För att förenkla vävningen av den här typen av band kan man enkelt knyta en trådöggla om alla trådar som plockas, sedan drar man i trådöglan och slipper plocka och räkna. Man ka ha ett antal olika trådögglor i olika färg att dra i.

Mvh Louise
sandviken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-29, 10:29   #7
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Kan mönstret vara anpassat till ett brickvävt band?
I så fall får du solva alla tuskaftstrådar och ha brickor till mönstret. En genväg eller fuskväg om man vill kalla det så

Har du vänt bilden fel?
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-03, 18:12   #8
markussen markussen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 4
Mönstret är från boken BAND från Ica-Förlaget på sidan 105 (första av den typen band vilket jag trodde betydde den lättaste ). Det är inte tänkt för brickvävning. Bandet blir tvärrandigt om jag väver som vanligt.
Bifogade bilder
 
markussen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-03, 18:33   #9
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Hade bandet och bilden varit rättvänd så hade det varit enklare. I den typen band så är det varpen som bildar mönstret.

Gör du som sandviken säger i sitt inlägg.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-03, 18:58   #10
markussen markussen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 4
Vad menar du med att det vänder fel?

Jag förstår inte heller
"de fyllda rutorna betyder att du plockar upp mönstertråden när den är sänkt och att rutorna med streck betyder att du plockar ned mönstertråden när den är höjd." som sandviken skrev. Det finns ju både fyllda rutor och rutor med streck i samma kolumn?

Motsvarar inte en kolumn ett inslag? Alla mönstertråden är solvade likadana så de är antingen höjda eller sänkta.
markussen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-03, 19:03   #11
sandviken sandviken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 26
Hej,
Mycket snyggt band, det är enkelt att väva. För att ge dig bästa beskrivning skall jag kolla i den boken jag med. Jag har den i stugan, åker dit i morgon kväll för att ha ljusstöpningskväll, jag skriver ett svar på fredag.

Vi hörs!
Louise
sandviken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-03, 21:12   #12
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Citat:
markussen skrev: Visa inlägg
Vad menar du med att det vänder fel?

Jag förstår inte heller
"de fyllda rutorna betyder att du plockar upp mönstertråden när den är sänkt och att rutorna med streck betyder att du plockar ned mönstertråden när den är höjd." som sandviken skrev. Det finns ju både fyllda rutor och rutor med streck i samma kolumn?

Motsvarar inte en kolumn ett inslag? Alla mönstertråden är solvade likadana så de är antingen höjda eller sänkta.
Bilden som är inlagd är på horisonten och borde varit på vertikalen i varpriktning. Det var det jag menade med att vända fel.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons