Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-03-05, 07:53   #1
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Räcker mitt garn??

Nu håller jag på att ge mig in på något dumt. Jag ska sticka. Jag som inte sticka. Planen var från början att sticka en sjal, men efter att ha känt på kvaliteten så har jag gjort en kovändning och vill sticka en tröja. Men, för att komma igång så behöver jag veta om mitt garn räcker.

Jag har stickat med stickor 6 och då fick jag 15 maskor och 23 varv för en 10x10-bit (möjligen skulle det ha räckt med 14), men då med bara rätstickning, inte slätstickning.

Garnet är egentligen ganska tunt och lite ojämnt i strukturen och jag har 5 härvor, vilket borde bli ganska exakt 300 meter.

Garnet är så himla mjukt så jag vill göra något som jag kan ha ganska nära kroppen. En tunnare tröja eller kofta vore perfekt. Allra helst ett kombinerad top + kofta, men så långt räcker nog inte garnet.

Eftersom jag har beställt garnet via Internet så kan jag möjligen få tag på mer, men då bara i jämna 5 härvor.

Dessa två mönster funderar jag på. Skulle tro att storlek M eller L blir lagom för mig.

Modell1

Modell2

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-05, 09:19   #2
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Jag tror folk kan hjälpa dig mer om du har något namn på garnet, och hur många gram det är.
Du skulle ju kunna sticka nån av de där tröjorna, men jag tror inte du kan använda lika många maskor eftersom ditt garn verkar vara mycket tjockare än de garner som andvänds i de mönster du länkade.

Du skulle ju kunna rita upp mönster på papper och räkna ut hur många maskor du behöver för att få bredden du vill ha, och utgå från garnstudios mönster.
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-05, 09:45   #3
myggorna myggorna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 771
Logiskt sett kan du sticka bägge men ditt garn kommer nog inte att räcka. Du kan ju räkna ut hur många meter det går på originalet (står hur många meter det innehåller) så har du något utgå ifrån. Maila mig annars så kan vi räkna på det
myggorna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-05, 10:12   #4
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Det är 500 gram av ett indiskt banan-silkesgarn som inte finns att köpa i någon affär, så jag vet inte om det hjälper särskilt mycket...

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-05, 11:06   #5
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Det låter jättespännande med banansilke! var har du köpt det. Jag har aldrig hört talas om det och är jätte nyfiken på det.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-05, 13:10   #6
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Jag tolkar det som att du sammanlagt har 300meter garn?

I så fall räcker det nog tyvärr inte. Till den grå koftan du länkar till verkar det gå åt ca 800m garn (de beskriver garnåtgången som 800m Cotton Viscose och 1000 m Silke-tweed, och eftersom det verkar vara en tråd av varje genom hela stickningen så antar jag att det räcker med 800m).

Och det verkar stämma rätt bra med mer generella beräkningar. Jag tror att du kommer att behöva mellan 800 och 1000 meter garn. Lite beroende på hur mycket rörelsevidd, urringning och hur lång/kort du vill ha den.

Och så ett allmänt tips - Slätstickning drar mindre garn är rätstickning eftersom rätstickning drar ihop sig mer på höjden.

Hoppas att det ordnar sig för dig med garn och stickning!

/Ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-05, 13:50   #7
Mariannef Mariannef är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 267
Hej!
Utan att vilja komma med pekpinnar skulle jag råda dig att sticka en sjal av det garn du har och köp ett annat garn till den tröja du vill ha.
Köp HELST samma garn som beskrivningen.
Detta för att du skall få känslan av att kunna sticka en tröja som man från början vet blir som den du tittat på.
Jag stickar jättemycket, varje dag året om och har gjort så i flera år.
MEN jag ger mig inte ofta ut på tunn is med att räkna om ett mönster till ett annat garn.
FAST jag vet hur man gör och vad man bör tänka på.Det blit liksom inte samma sak.
Hitta först glädjen i att sticka innan du gör nya modeller. I så fall är det lättare att rita ett eget mönster och räkna fram rätt maskantal, men inte som startprojekt!!
Mariannef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-05, 16:48   #8
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Men om garnet i beskrivningen är helt annorlunda om man jämför med garnet hon har, då kan man väl inte komma på längden heller? Smalt garn har ju fler meter per m2 än vad ett tjock, som t.ex eskimo-garnet har. Enklast är väl om man försöker rita upp mönster och räkna ut hur många m2 man kan få ut av garnet man har, och hur många m2 mönstret kräver
(m2 = kvadratmeter).

Men sjal verkar iaf lättare om du inte är stickvan =)
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-05, 17:10   #9
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Jag skulle nog också satsa på sjal. Den kan du ju känna mot huden ändå om du har t.ex ett linne på bara.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-05, 17:28   #10
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Tack för alla råd. Anledningen till att jag valde dessa modeller var att mitt stickprov stämde väl överens med storleken på de tröjor som angavs.

Får se om jag har råd att köpa 10 härvor garn till. Det var inte pissbilligt från början...

Men, jag har redan 2 sjalar på jobbet, så jag vet inte om jag behöver en tredje. I synnerhet som det andra garn som jag köpte samtidigt också lämpar sig bäst för sjal. Kanske kan ge mig på ett linne då?? Tröttnar alltid när jag kommer till ärmarna ändå...

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-05, 18:06   #11
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Linne tycker jag låter som en bra idé. till att börja med. Den är ju hudnära, och du kan komlettera med en kofta sen när plånboken går med på det. Jag googlade runt lite av nyfikenhet och hittade en del intressanta ställen som säljer det garnet. Funderar skarpt på att köpa sådant garn när min plånbok tillåter det.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-06, 11:54   #12
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
http://www.lionbrand.com/patterns/kwec-lacePoncho.html
Vad tror du om en poncho? Det är ju ett mellanting mellan sjal och tröja. Länkade till en för att visa ett tips på en modell.
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons