Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-09-10, 16:56   #1
tesslan tesslan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 8
Hjälp med stickbeskrivning!

Hallå,

Jag håller på att sticka ett par raggsockor och de är inte de första jag stickar men det var bra länge sen. Tänkte att det hela skulle vara en bit kaka men tji fick jag. För när jag stickat skaftet (2 am 2 rm) och ska börja på hälen och det som kommer sen blir min hjärna bara en tjock sirap när jag försöker förstå vad det står i beskrivningen.

Mönstret är ur ICA förlags "Stora boken om handarbete" från 1978 (s. 212) av typ den vänstra modellen http://lilltroll.se/images/resized/300x300_raggsock.jpg

Efter man stickat skaftet står det så här:

"Sätt sedan märke för vristens 26 m."
Ska jag sticka in en tråd över de 26 m som när man markerar tummen i en vante? Eller bara sätta något runt första och sista maskan?

Av dessa ska de mittersta 22 m stickas i fortsatt resårst med 2 am i början och slutet, de övriga vristmaskorna stickas i slätst."
öh ok, det här är sockans ovansida. Varför ska jag markera den? HUr länge ska jag sticka så här? Och var ska hälen in egentligen?

"Sätt alla vristm på en tråd."
På en tråd?

NU kommer hälen.

"Hälen: Sticka hälen på de återstående 26 m i slätst ca 4,5 cm. Gör sedan följande hoptagning (...) Plocka upp 8 m på varje kortsida av hälen och sticka runt med m mitt fram i fortsatt resårst och de övriga i slätst." osv.

Känner mig jättekorkad dåjag faktiskt har kunnat förstå det här men nu går det inte. Hjälp, snälla! Vad menar de?

/Ylva
tesslan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-10, 18:05   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Det där låter ganska krångligt, jag brukar sticka hälens maskor på två stickor, (utan att sätta resten på en tråd)
Här är ett gratismönster på sockar http://www.garnstudio.com/lang/se/vi...d_id=9&lang=se

Hoppas att du blir något klokare på det
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-10, 18:10   #3
carinabwallin carinabwallin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 66
Hej

Du måste sticka hälen före ovansidan. Sedan tror jag att du har lättare att få ordning på resten.Jag brukar sätta ovansidans/vristens maskor på två stickor och inte på någon tråd men då måste man vara försiktig så de inte halkar ur medan man stickar hälen. Håll helt enklet bara reda på vilka maskor/stickor som ska bilda ovansidan. När hälen är färdig brukar det stå hur man ska göra för att sticka ihop med ovansidans maskor.
carinabwallin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-10, 18:41   #4
tesslan tesslan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 8
Hej Aina, tack för svar men jag behöver inte ett annat mönster jag behöver en förklaring. Har helt tappat tråden (ha ha hh..). Alla mönster följer väl ungefär samma princip. Jag bara hajar den inte.
tesslan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-10, 18:43   #5
tesslan tesslan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 8
jahaa.. nu tror jag det klarnar. Jag kunde inte för mitt liv begripa vad "sätta på tråd" skulle betyda. Men hur ska man göra de där markeringarna då? Stickar man hälen så separeras ju ovansian ändå från undersidan.

Tack så jättemycket!
tesslan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-10, 20:18   #6
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Japp, den gör det, men det ska vara så,, när hälen är klar, plockar du upp maskor utmed sidorna på den, sen stickar Du runt igen, på alla 4 stickorna.
Jag tycker att den beskrvining du har, är "lite onödigt krånglig". Hoppas att Det löser sig
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-10, 23:47   #7
tesslan tesslan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 8
onödigt krångligt ja, jo tack. Tycker hela språket i stickbeskrivningar och virkbeskrivningar är helt galet. Vad är det för mening med en beskrivning man berhöver en parlör till för att kunna förstå? På tal om det finns det någon sån? Jag har fastnat igen på hoptagningen i hälen. Hur jag än gör så förstår jag inte hur 26 m ska bli 15 m. Det är helt ologiskt.

Kan någon förklara så ett litet barn förstår vad det här betyder. (Jag har 26 m.)

"Gör sedan följande hoptagningar: (från rätan) 15 rm, 2 m tills, 1 rm, vänd, 6 am 2 am tills, 1 am, vänd 7 rm, 2 rm tills, 1 rm, vänd och sticka en maska mer mellan varje hoptagn tills alla m är stickade och hoptagna."
tesslan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-11, 08:15   #8
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Du stickar 15 m från rätsidan, sticka 2 m tillsammans, sticka 1 rm. sedan vänder du hela arbetet (med maskor kvar på stickan) sticka 6 m avigt, sticka 2 m avigt tillsammans 1 av, sedan vänder Du igen, (med maskor kvar på stickan)
Fortsätt så alla varven tills "maskorna tar slut" och sticka 1 m mer varje varv.
Du har alttså maskor kvar på stickan när du vänder och stickar tillbaks. Det är de här hoptagningarna som "formar" hälen
Hoppas att du förstår min beskrivning!
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-14, 02:25   #9
tesslan tesslan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 8
ah, allt kommer tillbaka nu ^^

En fråga till bara. Vad betyder "bakre maskb" ?
tesslan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-14, 06:46   #10
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det betyder bakre maskbågen om jag inte mins helt fel. D v s du ska sticka i den del av maskan som ligger bakom stickan.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-17, 11:39   #11
Gunnell Gunnell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 13
Jag har stickat mången socka och har en jättebra beskrivning där hälen blir lite skålad. Istället för att sticka en maska efter hoptagningen, så släpper man en maska när man vänder.

Med Raggi har jag 12 maskor per sticka - för att sticka hälen gör jag som följer:

Rätvarv: sticka av första stickan (av två alltså) och sedan fyra maskor på nästa sticka samt sticka ihop två maskor - vänd! Avigvarv: Släpp första maskan, sticka av stickan (fyra maskor) och sedan fyra maskor på nästa sticka samt sticka ihop två maskor - vänd! Fortsätt så (rätvarv/avigvarv) tills alla maskor är uppstickade, utom fem maskor på varje sticka alltså.

Plocka sedan upp 11 nya maskor (fyra fler än från början alltså) efter sidan på hälen med den sticka som redan finns i dom fem maskor som blev kvar på hälen. Fortsätt sedan sticka ovansidan med de två stickor som redan finns och plocka sedan upp 11 maskor efter nästa kant på hälen. Vid nästa varv (med början mitt på hälen) tar du ihop de två sista maskorna som alltså finns i skarven mellan häl och ovansida (i främre maskbågarn på vänster sticka och bakre maskbågarna på höger sticka), och fortsätter så tills 12 maskor återstår på de stickor som du har till hälen.

Sen fortsätter du sticka som tidigare tills det är ihoptagning för tårna.

Hälsningar/Gunnell
Gunnell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-17, 11:44   #12
tesslan tesslan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 8
Ja det var ju lite mer begripligt faktiskt!

Men nu har jag stickat lite fram och tillbaka på tån men det ser inte alls rätt ut.. Det där med bakre maskbågen.. Jag stickar de två sista maskorna tillsammans på 1:an och på 2:an tar jag en maska från 1:an och stickar tillsammans med första maskan på 2:an. Eller?
tesslan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-17, 11:50   #13
Gunnell Gunnell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 13
Jag förklarade lite dåligt: du stickar ihop de två sista maskorna på vänstra hälstickan och de två FÖRSTA på höger hälsticka - du tar inga maskor från ovansidans stickor alltså. Om du tittar på mina sockfoton så kan du nog se att hälen är väldigt markerad.
Gunnell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-17, 11:51   #14
tesslan tesslan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 8
Asså jag pratade om tån nu..
tesslan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-17, 11:54   #15
Gunnell Gunnell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 13
Och bakre maskbågen - då stickar du in stickan på baksidan maskorna om du förstår... Normalt så stickar man ju alltid i främre bågen annars blir maskorna vridna.

Och när det gäller aviga och räta på hälen, så stickar du första varvet rät, andra varvet avig, tredje varvet rät, fjärde varvet avigt osv... då får du rätsidan utåt på sockan.
Gunnell är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons