Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-10-28, 22:46   #1
aon aon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 4
Symaskin som klarar tjocka tyglager - Behöver tips!

Hej,

Jag behöver tips på kraftfulla symaskiner som klarar att sy i jeanstyg och tjock Cordura. Trots dussintals timmar på olika forum och sajter är jag fortfarande lika villrådig. Det är ytterst få maskiner där det anges hur kraftigt material de kan hantera. Notera att det är tyg jag kommer att jobba med, inte kapell eller läder.

Jag behöver en lättanvänd maskin som klarar de vanligaste sömmarna. Dekorsömmar, siffror eller bokstäver är helt ointressant.

Mitt tak ligger på 3-4.000 kr. Jag har obefintlig erfarenhet av att sy så det hjälper mig tyvärr inte att gå till affären och provsy olika maskiner

Jag var inne på några affärer och blev rekommenderad Bernina Bernette 15 för 2.500 kr. Finns det bättre köp för dessa pengar?

Tack på förhand!

/Aron
aon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-29, 02:05   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Begagnade maskiner från typ 70-80tal kan vara värt att titta på. Dom äldre maskierna har ofta starka motorer och är robustare och mer slitstarka. Men det är såklart lite av en chansning, för man vet ju aldrig hur mycket dom gått och det är inte alltid så lätt att få tag på alla reservdelar till dom gamla maskinerna.

Det handlar mer om hur många lager du ska sy i än vad det är för material. Det är snudd på omöjligt att ange vad en maskin klarar av. Dom flesta maskiner klarar till exempel av att fålla upp ett par jeans, men långt ifrån alla klarar av att göra en snygg söm i grenen på ett par jeans, där alla sömmar möts.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-29, 10:43   #3
albasmormor albasmormor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 314
Hej

Min gamla Singer från 1960 talet klarar alla typer av tyger. Har flera nyare maskiner som inte klarar av att sy i för tjocka material.

De gamla maskinerna kan man ofta få för en billig peng, själv har jag fått min mammas gamla och har sytt allt från baddräkter, balklänningar till dubbelfodrade vinterkappor och skinn- och jeanssaker.

Kom också ihåg att använda rätt nål.
albasmormor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-30, 16:48   #4
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Kolla också in Janome Easy Jeans som också klarar väldigt tjocka tyger utan att protestera. Dottern har en och syr allt från båtkapell till tunna fina saker på sin maskin.
Själv har jag en Husqvqarna Quilt Designer II och den klarar också väldigt tjockt utan protester, men den finns inte att köpa ny längre och låg i en helt annan prisklass när jag köpte den. Men hittar du en begagnad är hela Husqvaran Designserie ett bra köp.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-30, 20:26   #5
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Jag har en Brother Innov-is 10 som syr igenom 8 lager jeans utan problem. Behöver dock en jeansnål men det säger sig självt.
tjock Cordura vet jag itne vad det är. Men jag hade kanske tittat mig omkring efter en industrisymaskin. Den syr raksöm thats it...
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-31, 13:00   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Dagens symaskiner håller inte lika hög kvalité som de gamla så jag rekommderar dig att besöka butik där de har stort utbud av äldre symaskiner som man får garanti för.
Du säger att du inte har mkt erfarenhet, men om du tar med de tygerna du vill sy i och känner på hur maskinen klarar det och jämför sinsemellan så ser du hur det går. Om det går bra eller om det går trögt.

Tänk på att om man ska sy i tjocka material hela tiden och inte bara tillfälligt så behöver man en stark symaskin, egentligen helst industri. Annars finns risk att man kör slut på symaskinen.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-31, 18:33   #7
lövkillen lövkillen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 231
Den hän Berninan är mycket starkare än din Bernette 15, för denna är av metall. Om du har möjligheten att köra en tyngre maskin hem till dig köp en likanant som den som Rudolf har:
http://rudolfcouture.com/wardrobe/in...d=37&Itemid=39

En likanad maskin går att hitta secondhand. Den är vacker, stark och har lite hostoria också, förutom att den är både sy- och broderimaskin.
lövkillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-31, 18:48   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
De flesta symaskiner av kända märken är bra om man går tillbaka räckligt i tid.

T.ex. Pfaff, husqvarna, bernina, singer osv..

Ca 1950-talet är bra för de flesta märken. Sedan börjar några märken gå ner i kvalité... medan andra fortsätter vara hög kvalité några årtionden till.. men 80-90-talet börjar det bli dåligt för de flesta..
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-31, 18:53   #9
lövkillen lövkillen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 231
Håller med!
lövkillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-06, 16:00   #10
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
De flesta symaskiner av kända märken är bra om man går tillbaka räckligt i tid.

T.ex. Pfaff, husqvarna, bernina, singer osv..

Ca 1950-talet är bra för de flesta märken. Sedan börjar några märken gå ner i kvalité... medan andra fortsätter vara hög kvalité några årtionden till.. men 80-90-talet börjar det bli dåligt för de flesta..
Där skulle jag vilja göra ett undantag, för det gäller faktiskt inte
för Berninans maskiner. Bl a Bernina 1230, 1130 m fl. Du skulle få tag på en sådan "Lövis".
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-06, 17:34   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag sa trots allt "de flesta". Den maskin jag använder mest är från sen 80-tal och den är helt utmärkt. Föredrar den helt enkelt pga utformningen.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-06, 19:18   #12
lövkillen lövkillen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 231
Ja. Du har helt rätt. På senare år gjorts maskiner medtadels av plast.
lövkillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-06, 21:30   #13
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Jag sa trots allt "de flesta". Den maskin jag använder mest är från sen 80-tal och den är helt utmärkt. Föredrar den helt enkelt pga utformningen.
Ha, ha, ha, ja du gjorde ju det. Förlåt.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-20, 08:30   #14
hundar hundar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 3
Jag köpte en ny symaskin som skulle vara stark. Ha ha klippt värdelös. Köpte då en begagnad Bernina från 50-60 talet. Den är så jäkla bra. Stark ja den syr utan problem igenom 0.7 mm läder. Tjockare har jag inte provat. Den syr det också med vanlig nål. Testade även att sy klart kjolen i sammets trikå som min nya fina maskin inte fixade utan sydde hoppstygn. Inga problem det heller.

Så tveka inte att köpa en äldre maskin. Men någon som är servad.
hundar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-20, 11:16   #15
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Gamla Berninor är underbara men svåra att få tag i.
Ingen vill göra sig av med dem, har 3 st o kan inte
slita mig ifrån dem. 830, 930, 1230.

1230 från 90-talet jagade jag i 3 år för att få tag
på. Köpte även 1130 till flickan min. Oj, vad det
tog tid.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons