Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2004-01-23, 16:18   #1
Solkatt Solkatt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 2
Question Nybörjare önskar maskintips

Hej!
Jag är nybörjare på det här med att sy men är himla sugen på att börja.
Finns det någon som kan rekommendera en bra nybörjarmaskin?
Den behöver inte ha en massa finesser, utan vill ha en basic, lättmanövrerad sak.

*Väntar spänt*

/Solkatten
Solkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-23, 17:22   #2
Solkatt Solkatt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 2
Kanske ska tillägga att jag har tänkt använda den till husbehovsanvändning, dvs sy kläder, gardiner, laga saker mm. Inga broderier eller avancerade ( ) saker.

/Solkatten

Solkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-23, 19:11   #3
pialuttan pialuttan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 216
bra maskin att börja med

Hej!

Jag rekommenderar dej att titta på en Pfaff med övermatning. Då får du en maskin som drar båda tyglagren jämt och du får snygga resultat. Dessutom bra sömmar med som räcker långt! Men be om broschyrer, ring runt och kolla! lycka till
pialuttan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-31, 11:49   #4
Janne Janne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 107
Se över din behov...

Hejsan Sol Katt.

Som återförsäljare till Husqvarna Viking blir man kanske inte helt opartisk, men jag tycker att du ska titta lite på dina sömnadsbehov och kanske också lite på vad dina vänninor syr för något - ni kanske syr ungefär lika och finns då sömmarna på den maskinen du tänkt dig köpa som dom använder?

Ibland blir man lite blind på vad saker kostar, och man tänker inte på vad som kan göras i stället. Sömnad är ju en hobby, ska vara kul och då bör symaskinen också funka till det man vill göra...

Ett annat tips är att gå in till ett antal olika återförsäljare (ser att du bor runt stockholm) där bör du kunna hitta bra många, testa symaskinen, gärna med något tyg du själv har med dig och som du kanske tyckt varit jobbigt att sy i.

Att säga något märke kan vara knepigt eftersom man har så olika "smak" för hur saker ska fungera, men jag råder dig att hålla dig till dom kända märken som finns - och - en viktig detalj - den ska vara tillverkad av märket själv!

Ofta så kan man tro att dom billigare modellerna t.ex. Bernette är en Bernina men så är det inte.

Även återförsäljaren ska kunna vara saklig och inte snacka en massa "skit" om andras märken, det är ju hans modeller som han/hon ska kunna, eller hur?

Hoppas du nu kan springa ut i affärerna och testa, testa, testa.... du hittar säkert en modell som passar dig

Ps. Husqvarna Viking har även dom Övermatare som tillbehör.

Jan Lindström
Fackman på Husqvarna Viking i Sandviken
Janne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-31, 15:24   #5
pialuttan pialuttan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 216
nybörjarmaskin

Hej igen. När du ska köpa maskin så tycker jag att du ska fundera på HUR mycket du tror att du kommer att sy och VAD! Du ska se till ditt behov och känna dej för. Det finns hemsidor för de flesta märken idag och man kan ju maila/ringa runt till flera som säljer samma och höra vad de rekommenderar. Man kan u göra det så omständigt som helst, men du ska ju tänka på dej först!
(Sen har även Husqvarna har en maskin som inte är deras egen,nämligen Huskystar.)
Skillnader: Husqvarnas övermatare är INTE sammankopplad med den undre mataren för att båda matarna ska göra exakt samma rörelse, annars är ju vitsen borta. deras matare följer nålens rörelse och matar inte själv som Pfaffs övermatning.Jag har provat med "tillsatt" övermatarfot på flera märken men det blir aldrig som på pfaffs! Pfaff kom med denna unika ljuva uppfinning 1969...Men har man inte sytt med nån övermatning alls så kan nog "tillsatt"vara nog/pia
pialuttan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-31, 16:29   #6
virrpanna virrpanna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 47
Re: Se över din behov...

Citat:
Janne skrev:
Ofta så kan man tro att dom billigare modellerna t.ex. Bernette är en Bernina men så är det inte.
Vad nu då? Är inte Bernette en Bernina? Vad är det då? Och vilka andra modeller tillverkas inte av dem som "satt märket på dem"???
virrpanna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-31, 19:37   #7
tl_8787 tl_8787 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 75
Det var en jätte intressant diskussion ni har om Pfaff och Viking och övermatning. En nackdel med Vikings övermatare är att det inte går att byta pressafot. Tillhör Viking och Pfaff samma koncern numera? Det bara känns som jag läst om det någonstans. Vad är det för likheter och skillnader mellan deras värstingmaskiner D1 och PC 2140? Pfaff värsting tycker jag verkar superintressant. Undra var den ligger prismässigt?
tl_8787 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-31, 21:08   #8
pialuttan pialuttan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 216
pfaff

hej igen!
Först måste jag säja att sysidan är ett skoj forum!
Jag tror att Husqvarna köpt upp Pfaff, och har huvudagentur på nåt vis? Men köper man en pfaff så är det en pfaff precis som förr. Jag kan inte priserna eftersom jag har en Pfaff quilt expression 2046, som är bara såååå gudomlig! Jag är till största del lapptäckssömmerska alltså.../pia
pialuttan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-07, 23:12   #9
miyak miyak är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 42
Lite pris.

Hej hej.
Vilken värsting är det du är intresserad av. Pfaffs brodermaskin kostar 46000:- lite saftigt, men det kommer en i mars/april som de har förändrats lite, vet inte exakt hur men den blir billigare. Sen har du Preformance den är inte en brodermaskin men den har 9mm bredd på sömmen så man kan göra lite broderi och frihandsbrodera, skriva större bokstäver, har otroligt många roliga sömmar. den kostar 20000:- efter den kommer Quilt expresion 2046 (den har jag) kostar 14000:-.
Där har du lite uppgifter, men gå in hos en Pfaff återförsäljare så får du svar på alla dina frågor.

PS. Pfaff har köpts av husqvarna för de vill inte ha dem som konkurenter. så de tillverkas i Sverige men är ett tyskt märke.

Hej hej.
miyak är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons