Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-04-25, 11:27   #1
qleblat qleblat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 9
Översättning av ett par klädtermer

Hej människor. Det är så att jag sitter och översätter en hemsida åt en postorder firma som säljer kläder från nepal och jag har lite problem med att hitta bra ord för engelska termer. Ta "mönstret" på http://mypashmina.se/accessories/cas...le_300x400.jpg
som de valt att kalla herringbone på engelska. Den som försökte ge sig på denna termen kallade det för fiskbens mönstrad, vilket ger lite udda associationer tycker jag. Någon här som vet något bättre och framförallt mer språkligt tilltalande?

Tack på förhand!
qleblat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-25, 11:30   #2
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Det mönstret på tyg kallas fiskbensmönstrat på svenska, vanligast på ylle tror jag. Kanske inte så tilltalande men om man går till en sybutik och ber om fiskbensmönstrat tyg så är det just det mönstret man får.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-25, 11:32   #3
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Mer språkligt tilltalande skulle kanske ge fel information. Herringbone/fiskbens mönstrat är en vedertagen term inom tyg och konfektion.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-25, 11:37   #4
qleblat qleblat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 9
Oj. Tack för de otroligt snabba svaren. Fiskben it is.
qleblat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-25, 11:49   #5
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Yes it is
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-25, 11:49   #6
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Detta gäller inte bara vävteknik utan även inom snickeri kallas det fiskbensmönstrad, som t.ex. här: http://www.lansmuseum.a.se/byggnadsv...cfm?in_idnr=81
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-25, 13:06   #7
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Snugglesleeves

Hur har du översatt detta?

Jag skulle översätta till axelvärmare det är en term som används i Sverige.

Jag måste passa på att berömma dej för ditt initiativ att ta hjälp av oss sykunninga för översättning. Jag brukar reta mej på översättningarna på TV som är helt hysteriska ibland. Då känner jag att "har de ingen utbildning alls" då jag som "bara" har 3 år i gymnasiet kan klara det bättre!! Men till försvar för mej är att jag läser mycket facklitteratur på engelska.

Kram och hoppas vi kan hjälpa dej mer. Annette
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-02, 12:14   #8
qleblat qleblat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 9
Glad att det uppskattas, man vill ju gärna få det rätt så folk förstår vad det är för typ av plagg.

Skulle behöva lite mer hjälp, sitter och försöker komma på en vettig översättning på termen melange. http://www.mypashmina.se/cashmere_fo...nge_v_neck.htm
Någon som vet?

Som alltid, tack på förhand.
/Per

p.s. axelvärmaren kan även användas som en halsduk så jag vet inte om det är samma grej då? tanken är att den skall kunna användas på båda sätten.
qleblat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-02, 12:20   #9
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Melange

Melange betyder ju melerad som ren översättning. Alltså Melerad v-ringad tröja.

Axelvärmare i allmänhet kan användas till båda delarnas, halsduk och axelvärmare, då former på plagget är så beskaffat. En annan tänkbar översätting är axelvärmarhalsduk, lite tungrott kanske men säger ju exakt vad det är.

Hoppas jag kan vara till hjälp. Engelska var mitt bästa ämne och jag gillar att översätta.
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-02, 12:40   #10
qleblat qleblat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 9
Blir riktigt impad av hur snabbt jag får svar. Tack igen. Skönt att äntligen få lite rätvända på det uttrycket. Skall kolla med mina kära arbetsgivare om de går med på axelvärmare. Det låter ju lite bättre måste jag erkänna. Kanske kan skriva Axelvärmare/Halsduk eller något i den stilen.

Du är verkligen till hjälp. Det underlättare mycket att ha kontakt med någon som har lite mer erfarenhet inom området.
qleblat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-02, 12:41   #11
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Ash då

Det var så lite bara kul att kunna vara till hjälp.

Annette
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-24, 10:07   #12
qleblat qleblat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 9
Hej folk. Nu har sidan nästan blivit klar men det är fortfarande en term jag missat har jag insett nu. Nu gäller det filtar som beskrivs som bastkeweave. Kika här http://www.mypashmina.se/pashminas/c...e_blankets.htm
och självklart får ni gärna kika igenom allt som är upplagt nu. skall bli skönt att få det hela klart

/per
http://mypashmina.se
qleblat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-24, 10:18   #13
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Har tyvärr ingen översättning till meningen som du söker men det var en annan sak som jag reagerade på när jag kikade runt lite på sidan.

På förstasidan (där man får upp lite olika förstasides bilder) så står det på en bild följande:
"Läcker top med knappar i äkta cashmere."

Vet inte hur man ska skriva meningen men som det står nu så betyder det ju att det är knapparna som är i äkta cashmere och inte topen. Vilket då blir ett syftningsfel.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-24, 10:22   #14
qleblat qleblat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 9
vi skall gå lös på alla särskrivningar och sånt elände efter allt översättningsarbete är klart. tänkte låta lite diverse folk kika igenom sidan sen och kolla upp alla sånna där småfel, som det du märkte.
tack för ansträngingen iallafall.
(gosh, stavar som en tok).
qleblat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-24, 10:39   #15
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Citat:
qleblat skrev:
Hej Nu gäller det filtar som beskrivs som bastkeweave. /per
Hej Per

Jag misstänker att det är en felstavning av det engelska ordet jag tror att det skall vara "basketweave" och mycket riktigt skall det översättas med " korgmönstrad väv" man kan inte skriva "korgvävt" för då syftar det till att det är vävt i en korg och det är inte fallet utan det är själva vävmönstret som likanar korgar.

Annette (igen )
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons