Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-04-30, 07:08   #1
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
lapptäcke -hjälp

Jag håller på att sy ett enkelt lapptäcke, fyrkantiga lappar, och ska nog bara sy på lapparna med raksöm så de fastnar mot baksidan. Jag vill iaf fråga lite...
Jag ska ha vadd mellan tyglagerna. Tyvärr har jag bäckobölja-tyg till framsidan vilket lätt förflyttar sej när man syr på det

är det nåt man ska tänka på för att slippa få veck på baksidetyget? Använda speciellt pressarfot eller göra nåt med trådspänningen?

Jag vet inte om jag ska vändsy täcket först eller om jag ska sätta en kant runt efteråt. Alternativ två känns lättare om tyget skulle förskjutas och det är nog fint med en kant. Men ge gärna tips om båda modellerna

kom gärna med lite tips som rör detta ämne Jag vill få till ett relativt fint lapptäcke
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-30, 07:13   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Nu quiltar jag inte, men, när jag har sömmar som behöver hamna på ett speciellt ställe där tygen halkar, bildar veck och är allmänt jobbiga så brukar det nästan alltid lösa sig genom att tråckla för hand innan. Ett lapptäcka kan bli rätt jobbigt, men, säg att du syr några sömmar för hand först med stora stygn, sedan några mindre med stora stygn, långsamt på maskin, och sedan, först därefter syr de riktiga sömmarna (och sprättar bort tråckelsömmarna).

Fast, det finns antagligen betydligt mindre omständiga sätt att lösa det på som de som faktiskt quiltar här har koll på.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-30, 07:31   #3
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
tack
tråckla glömmer man ju så lätt att man kan göra. Är bara ett babytäcke så det är inte så stort

Men jag tar gärna emot fler tips
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-30, 07:59   #4
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Hej!
Tråkla är en bra ide. Man kan också använda sprejlim som tillfälligt fäster lagrarna. Det har jag gjört på flera små och stora täcken och det blir mycket lätt att quilta sedan. Du kan säkert hitta sådant lim i en bra sy/tyg affär eller på nätet. Jag har använt en som heter "505 Basting Spray".

En special "walking foot" är en bra investering om du tänker quilta mycket, men de är ganska dyr.

Jag tycker det är lättast att quilta o sedan binda kanten. Kolla på biblioteket efter en quilt book eller i länkarna på sysidan, så hittar du säkert en bra beskrivning.

Vill du slippa problem med tyger som rör sig, kan du istället för att quilta..."knyta" quilten. Man knyter en special knut där sömmarna möts. Här finns en beskrivning på engelska:

http://www.ehow.com/how_2136288_tie-...technique.html

Lycka till!
Rae
Här finns en site me bilder på hur man sätter ihop en enkel quilt.

http://www.instructables.com/id/S010HNVF1A4XXBR/
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-30, 08:22   #5
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
tack

jag har nåt som heter 505 temporary fabric adhesive. Har det när jag broderar

ska bli spännande att se hur detta går. Jag hoppas att jag ska lyckas.
Är det mycket svårare att köra en mönstersöm mellan lapparna istället för raksöm. Ska inte sy på rutorna utan mellan

Jag borde kanske prova på nån lapp först
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-30, 10:40   #6
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Även om du kör "i diket" mellan rutorna så är det stor risk att arbetet drar sig.
Och särskilt om man inte använder övermatare. Övermataren får tyget att gå slätare igenom maskinen, den matar på ovansidan av tyget med. Inte bara på undersidan.

Jag tror du kan använda din egen spray, den verkar ju vara tillfällig och använder du den vid broderier så ska det inte vara några problem.
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons