Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-02-21, 10:47   #31
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Okej för inspirationen men tycker ni att sybeskrivningarna är bra?

Man översätter t ex axelsöm med skuldersöm, mellanlägg med flor eller inlägg, spetsar (i meningen hörn) med tänder, sömnad med syning o s v plus alla stavfel.

Visst, jag förstår, men hur går det för dem med mindre sömnadsvana?

Jag har ju inte sytt något utan bara tittat egenom beskrivningarna lite snabbt, och intrycket just där är ingen höjdare.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-21, 11:07   #32
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Jag håller med dig Alvan. Det där retade mig också. Det blir inga fler nummer för mig.
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-21, 11:46   #33
Birgitta-L Birgitta-L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 500
Smile

Håller med ! köpte ju "dubbelnummret" fick 2 för 60:- o en gång kan man väl köpa den men tror inte heller att jag köper fler. Just beskrivningarna är ju lite dumma om man inte är så van o sno till grejerna. Fördelen med denna tidningen var väl att det fanns olika saker - kläder, pyssel stickning osv, så man inte behöver köpa olika "blaskor" för varje sak man vill ha. Men ... nä det blir nog inte fler här heller..
Birgitta-L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-21, 11:49   #34
Dackling Dackling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 28
Håller verkligen med om att beskrivningarna är under all kritik, vissa steg står inte ens med. Höjdpunkten var när jag utifrån ett mönster i tidningen skulle sy mitt livs första gylf (jag och dragkedjor är det största mis-matchet som finns..) och jag bara kunde inte förstå hur det skulle gå till! Och då brukar jag faktiskt kunna klura ut hur mönster ska sys utan beskrivning... Efter konferering med folk med mönsterkosntruktions och sömnadsutbildning, samt lån av "provgylf" med utförlig beskrivning inser jag vad felet är. Både fotot och teckningen av byxorna är spegelvändna. *suck*

Men efter en hel del sprättande och svärande bidde det faktiskt ett par helt okej brallor! och nu vet jag hur jag ska göra nästa gång.. Trots helkassa beskrivningar kommer jag fortsätta köpa tidningen; man får så många fina mönster till ett så lågt pris att det ändå är värt det, om man bara kommer ihåg att första plaggget man syr av ett mönster kanske inte ska vara i det dyraste tyget...
Dackling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-21, 12:51   #35
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Nädå inte är du kräsen

Citat:
Alvan skrev:
Jag införskaffade två tidningar efter att ha läst här. Men jag måste säga att jag är besviken på tidningen. Åtminstonde mönsterbeskrivningarna. Hade jag inte varit så van vid att sy så vet jag katten om jag skulle förstått vad som stod. Översättningen är ju rätt illa måste jag säga efter att ha lusläst två beskrivningar. Ä, jag kanske är för kräsen!
Jag upplevde också detta stora ?????? stod i pannan ibland när jag läste beskrivningen. Speciellt i det nr jag köpte som var julnumret där det var en fin vikt/flätad blomma där det stod i beskrivninge "fläta som en vanlig fläta" eller nått sånt.uhu??? och om jag aldrig har sett blomman förut hur skall jag då veta hur jag flätat den?

Jag gillar tidningen tro inte annat men har håller helt med ovanstående
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-21, 18:31   #36
Celos Celos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 398
Kanske dags att mejla alla sypunkter till utgivaren
Celos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-21, 20:52   #37
MsMoneypenny MsMoneypenny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 39
Verkar vara en norsk tidning eftersom man kan köpa gamla nummer på norska?

Spännande i vilket fall som helst. Verkar vara en kul tidning med lite annat koncept än typ Ingelise och dyl. Måste kolla nästa gång jag handlar.
MsMoneypenny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-21, 21:30   #38
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Alvan: Håller med dig ang. sömnadsbeskrivningarna. Det blev en tidning och ingen mer. 50 tips och flera var varianter av varandra, tyg hjärtan exempelvis, ja ngt som jag borde ha fantasin att skapa ändå.

Patrik: Ja, jag håller med, idag är det så mkt killar som syr så Varför? ska man använda en titel på en tidning som "Kreative kvinnor"? Använd ngt mer neutralt så att man vänder sig till alla syintresserade, både ålder och kön. Visst kan killar köpa tidnigen oavsett titel, men hur står det till med jämnställdhet och fördomar...

*Varför blandas svenska och engelska i titeln...*
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-21, 21:42   #39
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det är en dansk tidning från början och på danska så heter kreativa kreative d v s namnet är fortfarande på danska.

Nä det lär nog inte bli fler nummer, här på sysidan finns många fler och bättre inspirationskällor!
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-22, 17:01   #40
Ditta Ditta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 9
Jag ska prova att köpa denna oxå, men skulle vilja veta vad andra gillar för tidningar. Vad tycker ni om t.ex Ingelise.

Gillar ni deras mönster, eller vad köper ni för tidningar??
Ditta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-22, 18:07   #41
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag köper bara en tidning (prenumererar) och det är Ottobre. Jag prenumererar på dels barntidningen dels på den med dammode. En bra inspirationskälla och bra mönster i olika svårighetsgrad med tydliga mönster och mönsterbeskrivningar.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-22, 22:53   #42
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Jo jag tänker nog

köpa fler nr av Kreative kvinnor. De har snygga designer och jag kan rätt bra hur man sätter ihop plaggen så de dåliga beskrivningarna till trots så kommer jag fortsättta.

Jag tänker även maila till tidningsredaktionen om det som jag tycker är dåligt. De måste ju få en chans att bättra sig och de måste få feedback för att veta att vi tycker att det finns saker som är mindre bra, eller hur? Så jag tycker att har ni kritik så framför dem till dem och inte bara här.

kram Annette
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-23, 08:46   #43
HelenR HelenR är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 108
Har faktiskt inte sett detta med beskrivningarna, jag brukar inte använda dem eftersom jag tycker det är lättare att sy direkt (otålig natur). Designen på mönstren och storlekarna har varit mycket positivt. Tycker dock att dessa alvarliga synpunkter om instruktionerna ska skickas till dem, gärna från flera användare. De har ju en hemsida.
Jag prenumererar oxå på Ottobre barn. Finns det en motsvarande prenumeration från Ottobre för kvinnor/vuxna?
HelenR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-23, 12:23   #44
Ditta Ditta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 9
blev lite nyfiken på ottobre har de någon hemsida man kan kika på?
Ditta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-23, 13:07   #45
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
http://www.ottobredesign.com/se/frameyla.html#
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons