Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-08-25, 09:06   #46
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Tack! Bra att veta!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-25, 11:43   #47
Medea Medea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 32
Uppvikbart eller nervikbart?

Vilka bra idéer!! Vi pratade igår om att fixa ett klippbord som viks upp mot väggen istället för ner mot golvet, när det inte används. Vilket är bäst tror ni?
/Efwa

Citat:
kwestlund skrev:
Hej!
Jag håller också på att göra ett syrum och blev tipsad om följande bok:
Creating your perfekt quilting space
Titeln säger ju att den är främst inriktad på quiltning, men det mesta är tillämpbart på all sömnad. Jag har till exempel köpt detta Värde, bänkskåp från IKEA för att ha som ståbord för att klippa och skära tyger, vilken de tipsar om i boken. Sedan har jag köpt en lång bänkskiva (260 cm också från IKEA) till att ha maskinerna på. Hoppas bara att jag tar mig för att sätta upp den också... har beställt eluttag som jag ska fälla in på ovansidan på bänkskivan. Funderar också på att sätta hyllor med spotlights som lyser ner över symaskinerna... men det har jag inte bestämt än..
Jag tror dock att ett höj och sänkbart bord vore toppen att ha i ett syrum.. men det tänkte jag inte på förrän efter att jag köpt bänkskåpet. (hittade på blocket) och varken budget eller utrymme tillåter fler bord...
Lycka till!
Hälsningar
Karin
Medea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-25, 12:34   #48
Medea Medea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 32
Vilket härligt, rymligt arbetsrum!! Vårt kommer inte bli såå stort men du kan se på bilderna i min blogg hur det ser ut innan.

Citat:
minx skrev:
Jag har turen att bo stort så jag har rejält med plats för både klippbord och syhörna. Jag använder klippbordet som allmänt pysselbord och har köpt enkla snurrstolar från ikea att ha runt det. Sybordet är stort och jag har alltid en eller två magnetiska nåldynor alldeles vid symaskinen.
Skickar med en bild alltid kanske det inspirerar nån. Sorry att den är tagen med blixt men vad ska man göra nu när det är mörkt dygnet runt :P

http://www.minx.se/syhorna.jpg
Medea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-25, 13:11   #49
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
jag tror nog att det ska vara ner mot golvet, om det är så tungt, så måste byggas på ett annat sätt, inte vadsomhelst.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-25, 13:28   #50
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Citat:
Addes skrev:
Jag hittade den bilden via skånebeslag... *suck* för jag inte bor i skåne... är det dyrt?

Skånebeslag

Är det som du beskriver? Jag tycker att det är helt ok
Jag fick email från Skånebeslag. o det kostar 1000 kr / 2st inkl moms & frakt inom Sverige
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-25, 15:15   #51
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Oj va många bra tips här fanns!

Ska själv såsmåningom flytta till eget hus och då ska ett av rummen inredas till gemensamt hobbyrum för mej och sambon.

Han tar ena väggen för sitt skruvande och jag tar andra väggen för syendet

En sak som dock ingen har nämnt är dendär lilla extra bordsytan som behvös när man sitter och syr. T.ex. då knappnålarna lossnar eller man måste rätta till nåt. Då måste man endera gå till ett annat bord eller skuffa undan symaskinen så man får plats där.
Men såg här på sysidan en genialsik lösning på det problemet; använd ett databord för symaskinen.
Om du behöver trixa lite med ditt alster under tiden du syr, så är det bara att dra ut hyllan för tangentbordet och vips har man detdär extra utrymmet man behöver!

Dessutom brukar det finnas färdiga sladdhål i såna bor = bonus!
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-25, 15:44   #52
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Tänk på att stötta långa bänkskivor om maskinerna ska stå på dom. Jag har själv en skiva som är 2.25 cm lång. Den sviktar nu under den vanliga maskinen, så jag måste sätta ett extra benpar där. Skivan ser snart ut som en hängmatta. Och dessutom har jag märkt att skivan vibrerar kraftigt när jag syr.( skivan studsar upp o ner snabbt) Det är kanske inte så kul om maskinen skulle gå sönder p.ga vibrationerna.Ännu viktigare kanske om det är en brodyrmaskin där man inte styr sömnaden själv och kanske inte sitter vid den.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-25, 15:49   #53
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Citat:
chery skrev:
Tänk på att stötta långa bänkskivor om maskinerna ska stå på dom. Jag har själv en skiva som är 2.25 cm lång. Den sviktar nu under den vanliga maskinen, så jag måste sätta ett extra benpar där. Skivan ser snart ut som en hängmatta. Och dessutom har jag märkt att skivan vibrerar kraftigt när jag syr.( skivan studsar upp o ner snabbt) Det är kanske inte så kul om maskinen skulle gå sönder p.ga vibrationerna.Ännu viktigare kanske om det är en brodyrmaskin där man inte styr sömnaden själv och kanske inte sitter vid den.
Aj aj... Vad tror du om jag skaffa in heltäck glas, som HÄR på IKEA för att kunna rita o kopiera mönster o teckningar med hjälp av belysningarna som stoppas in i mitten glaset och bordet. Jag har tänkt att detta bord används symaskin o overlock vid behov också.

Vibration... uhmm glas..
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-26, 14:17   #54
Lysmaskan Lysmaskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 252
Hej

Sån bra diskussion...

Tack för tipsen.. Det där med databord och fällbart bord va bra.

följer Era planer då jag ser fram emot ett syrum själv....

naemie
Lysmaskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-26, 16:12   #55
Carex Carex är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 102
Jag väcker den här tråden igen! Jag klurar lite på ny bordsskiva till mitt syrum och undrar om 60 cm djup räcker? Om jag ska ha 80 cm verkar det som om jag måste skarva, skivan måste nämligen vara 2.40 m lång och det verkar inte finnas bredare än 60 cm i den längden.
Carex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-26, 18:38   #56
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
Thumbs up mdf skiva

ett tips 'r att skaffa en MDF skiva från brädgården!!! kostar ett par hundringar och vips så kan du ha en bordsskiva som är 250x150 om du så vill.
du kan även be om att få den tillsågad i det format du vill ha,
fråga vilken tjocklek som är lämplig för det du vill göra... sen inhandlar du lite färg och så har du en skiva som är urfin.
Jag har en skiva som är 22mm tjock och den svajar inte ett skvatt... den är tung och ligger stabilt.
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-27, 11:10   #57
Carex Carex är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 102
Då får det bli en tur till brädgården idag! Jag var lite rädd att en MDF skulle vara för vek men det låter ju perfekt om det faktiskt fungerar. Tack för tipset!
Carex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-02, 13:09   #58
monikaw monikaw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 351
http://www.quilterstv.com/channel/video/134?video=1318

här visas massa bra tips

Det är film nummer fem: Design A Sewing Studio

Senast redigerad av monikaw den 2009-09-02 klockan 13:30.
monikaw är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons