Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > sysidan.se
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-02-05, 10:57   #46
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Jo vi kan skriva en liten beskrivning av det forumet. Sedan behövs kanske lite information om vad kommersiell verksamhet är egentligen. En del tycker ju tex att man inte driver näringsverksamhet för att man "tjänar ju inget, täcker bara sina utgifter". Men jag kan garantera att Skatteverket har en annan åsikt :-)
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 11:07   #47
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
Citat:
clindh skrev: Visa inlägg
Jo vi kan skriva en liten beskrivning av det forumet. Sedan behövs kanske lite information om vad kommersiell verksamhet är egentligen. En del tycker ju tex att man inte driver näringsverksamhet för att man "tjänar ju inget, täcker bara sina utgifter". Men jag kan garantera att Skatteverket har en annan åsikt :-)
Ja det låter som en bra idé...likaså att ni informerar på nytt om vilka regler som gäller för alla knappar och ikoner på sysidan, kanske att ni förtydligar reglerna lite mer då de är rätt kortfattade...väldigt lätta att missuppfatta.
Likaså att forumsvärdarna kanske får egna logins så de kan skriva utan att vara värdar...blir ju en del påhopp och missuppfattningar även på den sidan.

Hela detta forumsinlägget var från början inte menat att Värva nya medlemmar till nått annat forum.
Utan att försöka få er på admin att reagera för det har varit en riktigt dålig stämning här på sidan ett längre tag, och jag vet att flera avslutat eller helt enkelt inte loggar in längre då de inte tycker stämningen eller forumet är som det brukade vara.
Medlemmar är rädda för att skriva i forumet då det redigeras eller helt tas bort det dom skriver.

Som sagt fram med mer information från er på admin lite mer fakta på reglerna och en bra lösning på forumsvärdarna som får all skit som de igentligen inte ska behöva få.
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 11:15   #48
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Vad gäller raderingen av det där gamla inlägget, som startade denna debatt kan jag väl konstatera att det var lite överilat. Det var så pass otydligt skrivet, och dessutom flera år gammalt att det gott kunde fått ligga kvar.

Som jag skrev ovan har vi ju regler mot reklam för egen verksamhet, men vi skall hellre fria än fälla om det är det minsta otydligt vad som avses.

Jag tycker det är bra att dom här sakerna diskuteras men tycker det är synd att det blir så pass aggressiva debatter och högt tonläge! Värdarna har vi ju för att få bort sådant som är helt mot våra regler, så att vi får ett bra forum för sömnadsintresserade.

Och visst kan vissa forumvärdsingrepp diskuteras, det är inte lätt att följa ett regelverk på ett konsekvent sätt - det finns alltid gränsfall, men stämningen blir ju definitivt inte bättre när det debatteras på detta sätt.
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 11:23   #49
ulindh ulindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 792
Jag har lagt till information under "Starta eget" forumet så att man förstår att all verksamhet både på hobbybasis och kommersiellt får diskuteras där.
ulindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 15:05   #50
@enga @enga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 294
Att köpa ut alkohol till minderåriga är förbjudet det vet alla men att det skulle vara förbjudet att köpa ut tyg till andra är det nog inte många som vet
@enga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 15:30   #51
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
Citat:
angis skrev: Visa inlägg
Att köpa ut alkohol till minderåriga är förbjudet det vet alla men att det skulle vara förbjudet att köpa ut tyg till andra är det nog inte många som vet
hihi ja lagarna ändras ju
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 15:42   #52
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Oj då är jag också en lagbrytare
Får krypa in i skrubben och skämmas nu för en pingla var till stoff och stil och köpte ut till mig hihi.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 15:42   #53
Edvina Edvina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 385
angis, det var det roligaste jag läst på länge!!!!!!!!!
Edvina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 17:29   #54
@enga @enga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 294
Solklart!

Tänkte inte på det först, både alkoholintag och tygköp är ju vanebildande så det är klart att dom bör lyda under samma lag kanske, eller.....??

//Agneta
@enga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 17:52   #55
monicka monicka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 335
Jag vill att man på sysidan ska inspireras till hantverk, träffa på andra hobbygalningar men också få tips och idéer om vart man får tag på vissa saker, både gratis och sådant som kostar.

Om någon här säljer lite saker så stör det inte mej nämnvärt faktiskt så länge de är hjälpsamma och trevliga, hihi, vilket de säkert är; och dessutom utgår jag ifrån att de bistår med ovärderliga tips. Det finns väl en del sömmerskor som är med och det måste de väl få vara?

Jag (som egentligen inte har tid sitta vid datorn, hmmm) har ju tack vare sysidan fått en helt ny värld(srymd) öppnad, och däri ryms även kommersiella sidor - Tack! Trevliga nätkompisart har också dykt upp, det är så kul!

Det är bra med forumvärdar även om tydligheten kanske skulle klargöras bättre för att undvika missförstånd i all oändlighet...som hobbysyist (nytt ord?) känner jag definitivt inget hot från forumvärdarna! /M
monicka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 22:02   #56
Shania Shania är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 145
Ursäkta en gammal tant, men den här debatten på 4 sidor har gjort mig mycket fundersam. Jag gick med för att jag i min enfald trodde att det handlade om kamratskap och trevlig "prat" om gemensamt ämne.
Har nästan dagligen varit inne för att få mig något nytt till livs. Verkligen sett fram emot att öppna sidan och läsa kommentarer och titta på bilder samt förhoppningsvis få inspiration till något nytt.
Tyvärr måste jag säga att jag är djupt besviken på tonfallet idag.
Kommer att logga ut nu och ta en time out från att besöka sidan. Hoppas, när jag känner för att komma tillbaka, att det är en vänligare ton som möter mig.:
Barbro
Shania är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-07, 12:50   #57
Elena08 Elena08 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 24
Nu har jag ögnat igenom senaste dagars nyhetsskörd. Herregud!...

Jag är ganska så ny har på sidan. Handarbete för mig är en kreativ avkoppling, något jag gör av hjärtats lust. Och av samma anledning har jag hamnat här, på Sysidan.

Ja, jag har också hunnit med en få en snabb åthutning här (jag kommer inte ihåg av vem och för vad). Jag är inte sur på någon, jag sover lugnt om nätterna, men det är klart att man drar sig för att sticka ut huvudet nästa gång.
Man känner inte riktigt mark under fötterna här eftersom trådar och inlägg flyttas hit och dit innan man hinner blinka. Som om någon hela tiden kör runt med en skördetröska och jag bara står i vägen…
Annars är det jättetrevligt

Men om jag som medlem på en handarbetssajt inte ens får utbyta mönster med andra forumdeltagare under Big Brothers allsmäktiga öga… ursäkta!

Till sidans skapare: En eloge till er att ni har byggt upp en mycket bra sajt med många engagerade medlemmar, men ni kan inte driva sajten med polisiära och repressiva Stalinmetoder. Det är bara löjligt. Ni äger inte era medlemmar, de är kvar så länge de trivs.

Till forumvärdar: Den allra värsta prövning man kan utsätta en människa för är att ge henne makt över andra människor. Fråga er själva om ni inte har kommit lite för långt i att utöva den makten?

Frågor om mönsterskydd och upphovsrätt diskuteras livligt på forumet.
Nu är det så att kreativa produkter skapas och marknadsförs via Internet och miljarder människor runt om i världen är involverade i denna process. Alla citerar, hänvisar, länkar till varandra. Det är som okontrollerad celldelning, men godartad sådan. Det finns ingen rimlig chans att någon kan utöva fullständig kontroll över detta enorma flöde, inte ens en ambitiös forumvärld på Sysidan.

Jag konfronteras en hel del med upphovsrättsliga frågor i mitt arbete men jag håller inte i något facit – ingen gör det! För inte så länge sedan har jag deltagit i ett seminarium där den från Bryssel hitresta experten i upphovsmannarätt utropade till slut: ”Kära vänner! I sanningens namn lönar sig oftast bättre att be om ursäkt EFTER än att be om lov INNAN.”

Jag har full förståelse att Sysidan inte vill vara någon gratis annonsplank för privata entreprenörer och inte vill befrämja ekonomiska transaktioner mellan medlemmarna. Sysidan är inte det enda forum som brottas med dessa problem. Det är alltid en balansgång men oftast går det att lösa med hjälp av bara sunt förnuft.

Jag tycker att om medlemmarna vill utbyta tjänster och gentjänster med varandra kan de korrespondera om detta privat. Men forumvärdarna ska inte fara runt och utrota vartenda försök till kommunikation och networking människor emellan som om det vore uppsåt till en brottslig handling!
Man ska inte driva frågor in absurdum. Varför ska man straffa, såra och psyka sina medmänniskor? Ska de bli en sajt för masochister? Sysidan vill man besöka av lust och glädje.

Peace & Love

Och trevlig helg till alla!
Elena08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-07, 13:32   #58
Winberg Winberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 247
Hej måste ställa en fråga skall de vara en sy mässa i Göteborg nu ivår eller!!! Kram karin
Winberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-07, 13:45   #59
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Citat:
Elena08 skrev: Visa inlägg
Nu har jag ögnat igenom senaste dagars nyhetsskörd. Herregud!...

Jag är ganska så ny har på sidan. Handarbete för mig är en kreativ avkoppling, något jag gör av hjärtats lust. Och av samma anledning har jag hamnat här, på Sysidan.

Ja, jag har också hunnit med en få en snabb åthutning här (jag kommer inte ihåg av vem och för vad). Jag är inte sur på någon, jag sover lugnt om nätterna, men det är klart att man drar sig för att sticka ut huvudet nästa gång.
Man känner inte riktigt mark under fötterna här eftersom trådar och inlägg flyttas hit och dit innan man hinner blinka. Som om någon hela tiden kör runt med en skördetröska och jag bara står i vägen…
Annars är det jättetrevligt

Men om jag som medlem på en handarbetssajt inte ens får utbyta mönster med andra forumdeltagare under Big Brothers allsmäktiga öga… ursäkta!

Till sidans skapare: En eloge till er att ni har byggt upp en mycket bra sajt med många engagerade medlemmar, men ni kan inte driva sajten med polisiära och repressiva Stalinmetoder. Det är bara löjligt. Ni äger inte era medlemmar, de är kvar så länge de trivs.

Till forumvärdar: Den allra värsta prövning man kan utsätta en människa för är att ge henne makt över andra människor. Fråga er själva om ni inte har kommit lite för långt i att utöva den makten?

Frågor om mönsterskydd och upphovsrätt diskuteras livligt på forumet.
Nu är det så att kreativa produkter skapas och marknadsförs via Internet och miljarder människor runt om i världen är involverade i denna process. Alla citerar, hänvisar, länkar till varandra. Det är som okontrollerad celldelning, men godartad sådan. Det finns ingen rimlig chans att någon kan utöva fullständig kontroll över detta enorma flöde, inte ens en ambitiös forumvärld på Sysidan.

Jag konfronteras en hel del med upphovsrättsliga frågor i mitt arbete men jag håller inte i något facit – ingen gör det! För inte så länge sedan har jag deltagit i ett seminarium där den från Bryssel hitresta experten i upphovsmannarätt utropade till slut: ”Kära vänner! I sanningens namn lönar sig oftast bättre att be om ursäkt EFTER än att be om lov INNAN.”

Jag har full förståelse att Sysidan inte vill vara någon gratis annonsplank för privata entreprenörer och inte vill befrämja ekonomiska transaktioner mellan medlemmarna. Sysidan är inte det enda forum som brottas med dessa problem. Det är alltid en balansgång men oftast går det att lösa med hjälp av bara sunt förnuft.

Jag tycker att om medlemmarna vill utbyta tjänster och gentjänster med varandra kan de korrespondera om detta privat. Men forumvärdarna ska inte fara runt och utrota vartenda försök till kommunikation och networking människor emellan som om det vore uppsåt till en brottslig handling!
Man ska inte driva frågor in absurdum. Varför ska man straffa, såra och psyka sina medmänniskor? Ska de bli en sajt för masochister? Sysidan vill man besöka av lust och glädje.

Peace & Love

Och trevlig helg till alla!
Mycket bra sagt!! jag hör också till dom som har trivts oerhört, men känner en förtvivlan över hur det är nu. Tonen är inte lika positiv längre, Man vet plötsligt inte vad man ska våga fråga om eller tipsa om. Dessutom försvinner den ena efter den andra pga detta. OK.. Jag vet att det finns forumregler och att dessa måste följas, men nu känns det som om det finns mer förbjudet än tillåtet. Jag vill att lusten och glädjen ska komma tillbaka utan att någon ska behöva vara rädd för att få en åthutning.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-07, 16:16   #60
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
[QUOTE=Elena08;109583]
QUOTE]

Tack ännu en som känner som jag
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons