Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > sysidan.se
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-01-17, 05:53   #1
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Forumvärdar - blev ni rädda?

Med risk för en livlig diskussion, måste jag faktiskt ställa frågan.

Blev ni som är forumvärdar "rädda" för att göra ert jobb efter den livliga diskussionen som uppstod när ni tillsattes? I så fall tycker jag det är jättesynd.

Jag tycker nämligen att det förekommit några solklara fall där man borde gått in och styrt upp lite. Bl annat så har bilder och mönster som inte är ens egna lagts ut på sidan och det bryter ju helt klart mot reglerna. Nä stå på er och våga att göra det ni blev utsedda till, jag tror ni klarar det galant!
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-17, 08:48   #2
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Jag har funderat på samma sak som Alvan.

Har ju kommit upp en del saker som jag också tycker är solklara brott mot forumreglerna.

Jag tycker att ni gjorde ett bra jobb preis efter de heta diskussionerna som uppstod när ni tillsattes. Forsätt med det jobbet!

Sen undrar jag hur man ska göra om man läser ett inlägg som bryter mot reglerna? Borde finnas en "anmäl detta ämna" knapp eller dyligt. Eller ska man leta upp forumvärdarna och skicka ettPM?
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-17, 08:50   #3
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Anmäla inlägget kan man göra - det är den lilla varningstriangeln nere till vänster i inläggets ruta.
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-17, 08:53   #4
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Aha nu ser jag den

Det första man blir blind är ju ögonen....
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-17, 09:01   #5
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Även om vi har forumvärdar är det bra om man rapporterar, för värdarna kan ju aldrig hinna med och läsa i alla diskussioner.

Sen är det förstås så att man har olika uppfattning om vad som är rätt och fel också. När det gäller att dela med sig är det inte alltid lika självklart som en del tycker.

Jag kikade tex på inlägget om pingvinmönstret - i lagens namn kanske en otillåten publicering, men i realiteten är ju det publicerade mönstret hårt komprimerat, texten går inte att läsa etc - det är svårt att använda det till att göra en egen. Och intentionen med inlägget var inte heller att dela ut mönstret till andra, utan för att få hjälp med det. Så det får ligga kvar.

Dessutom var det Tux - Linux-pingvinen, förespråkare för öppen programvara - så jag kan slå vad om att det där mönstret är i samma anda.

Men som sagt - rapportera om ni ser något ni tycker är fel - det hjälper oss och forumvärdarna.
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-17, 09:17   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168


Ja det är som du säger inte helt solklart alla gånger. Och visst är det så att forumvärdarna inte kan upptäcka allt och att vi som är på sidan måste hjälpa till med rapportering om man tycker något bryter mot reglerna.

I fallet Pingvinen så är det ett gränsfall, men med din förklaring så köper jag att det är ok att lägga ut. Men jag tyvker att om det kommer en anmälan att en forumvärd kan skriva ungefär som du skrev nyss. Så det blir tydligt att det denna gång är ok men att viss försiktighet bör iaktas. Detta för att inlägget kanske annars blir en inspiration till andra inlägg där det inte är ett mönster som är ok att lägga ut.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-17, 15:22   #7
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag har inte blivit det minsta rädd för att göra mitt jobb. Visst, jag tycker inte det var särskilt kul med den stämningen som var men, att sluta göra det, nej.

Däremot så tror jag att vi allihopa handlar mer "i det tysta" nu. När det inte längre blir sådant liv varje gång en rubrik ändras eller en tråd flyttas och vi användare börjat lära oss hur det fungerar så blir det inte lika många inlägg i trådarna som förklarar vårt handlande. Jag skulle nog vilja uttrycka det som att sysidan sakta men säkert har börjat få ihop ett system med moderering som faktiskt fungerar.

Sedan så är det självklart att vi inte ser allt. Jag läser varje gång det har blivit nya inlägg i en tråd, men, det är inte alltid jag mer än skummar igenom en del av dem. Sedan finns det lägen som vi inte alltid reagerar på eller som alla helt enkelt inte har så bra koll på. Tux (Linuxpingvinen), mönstret på den är släppt under GPL, vilket innebär att alla är fria att använda sig av mönstret, förändra det osv, men om man släpper en ny version av det till den stora massan så måste man också göra källkoden/mönstret/mönsterförändringarna tillgängliga. Kortfattat. Det är en annan typ av rättighetsbegränsning som jag skulle gissa på att rätt få här har koll på. Enda anledningen till att jag vet det råkar vara mina programmeringstokiga vänner, och tja, alla har inte den umgängeskretsen.

Hur som helst, ser ni något som helst som verkar tveksamt, rapportera. Är det inget fel händer inget, är det något fel så gör vi något åt det. Då blir det enklare för oss alla.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-17, 16:16   #8
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag hade ingen anning om att den var fri, men man lär så länge man lever

Citat:
Jimipe skrev: Visa inlägg
...Däremot så tror jag att vi allihopa handlar mer "i det tysta" nu. När det inte längre blir sådant liv varje gång en rubrik ändras eller en tråd flyttas och vi användare börjat lära oss hur det fungerar så blir det inte lika många inlägg i trådarna som förklarar vårt handlande. Jag skulle nog vilja uttrycka det som att sysidan sakta men säkert har börjat få ihop ett system med moderering som faktiskt fungerar....
Låter ju himla bra! Jag har faktiskt inte märkt av att det flyttats en del. Till viss del beror det väl på att jag inte är inne så mycket numera men även för att det förmodligen funkar bättre än jag t o m märkt.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-17, 16:26   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tar del av det ni gör. Självklart finns det alltid folk som ska säga sitt, oavsett vad åsikten är. Moderatorerna (eller forumvärdarna som man säger här) ska inte lyssna på gnället utan istället på admin, för regler om vad som ska gälla.

Folk kan tycka att det är för slappt här. Andra kan tycka det är jättehårt. Men som värd ska man ignorera det och göra sitt jobb.

Inte direkt tacksamt jobb precis. Jag vet. Man är ansiktet "utåt" och man får ta emot allt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-17, 16:36   #10
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Jag tar det som en komplimang att du Alvan inte märker att vi är här! Det betyder att vi gör ett bra jobb och att medlemmarna är nöjda med vad vi gör. Jag tror också att vi forumvärdar har blivit bättre på att meddela tråd och inläggsförfattarna om ändringar och varför vi gjort dem samt att alla blivit mer vana vid att det ändras lite här och där. Vi har fått en del nya funktioner bland annat vid bilderna där vi (alla) kan meddela admin om vi ser bilder som bryter mot reglerna. Bra är också den lilla rutan som man ser när man skriver en ny tråd eller svarar på en tråd där det finns en länk till sysidans regler.

Annette
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-17, 16:37   #11
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Alvan: Vad bra! Märks inte modereringen av så innebär ju det faktiskt att det fungerar väldigt bra, från båda håll. För, det är i alla fall min syn på moderering, att den ska behövas så lite som möjligt och inte orsaka rabalder, problem eller ens märkas särskilt mycket.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons