Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-10-31, 19:33   #1
Spandex_Dee Spandex_Dee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 6
Post Imorgon ska jag köpa min första symaskin, är denna något att ha?

Jag är nybörjare, anledningen till varför jag föll för denna är för att det står att den syr i tjockare tyger och även o tyger som jersey och stretch (förhoppningsvis även Spandex)
Den är inte alls dyr och det verkar som om jag kommer kunna sy lite leggings och kjolar med den.


Vad tror du? Är den något att ha eller ska jag vänta och investera i en fin,dyr, känd maskin?





LÄNK TILL BILDEN: http://i1191.photobucket.com/albums/...g?t=1288549751



Jag har väntat i flera år med att köpa en, det känns som jag måste ta tag i det nu, att börja sy på riktigt, tygerna växer hemma, knapparna med och alla tusen virkningsbollar

jag spenderar sjuka summor på leggings, det kanske är bättre att köpa tyger och börja sy egna leggings istället för att göra rika, rikare.
Spandex_Dee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-31, 19:37   #2
Spandex_Dee Spandex_Dee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 6
Jag placerade fel tråd i fel forum
Jag hade uppskattat om någon flyttade min tråd till "Symaskin" forumet

tack
Spandex_Dee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-31, 19:53   #3
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Det är väl en lidl maskin om jag inte ser helt fel?

Köpte en själv för ett par år sen, finns en recension om den här på sidan under namnet Lervia KH4000. Jag hade maximal otur med min, bara krångel med bägge de maskiner jag hade hemma var dock inga som helst problem att lämna tillbaka dom samt att få pengarna tillbaka. En klar fördel med Lidl.

Har för mig att dom har ändrat lite på maskinerna numera, och har hört att en del tycker att den funkar riktigt bra. Du kan ju alltid testa och köpa en, funkar den inte som du vill så kan du alltid lämna tillbaka.

Spandex kan vara svårt att få bra oavsett vilken symaskin du har, krävs nästan en overlock för att det ska bli riktigt bra och hållbara sömmar i sånt tyg.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-31, 19:56   #4
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Det är Lidls maskin väl? Det är ju värt att prova i alla fall. Funkar den har du fått mycket för en ganska liten peng.

Reklamtexten ska du nog ändå ta med en rejäl nypa salt!

Tänker du sy mycket i stretchiga tyger ska du nog överväga en overlock. Även om du KAN sy med vanlig maskin kan det inte jämföras med att sy med overlock.

Tillägg: Såg att du redan fått ett svar medans jag skrev, och vi verkar inne på samma linje!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-31, 20:00   #5
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Förresten, när jag kollade Lidls hemsida ser jag att de har en väldigt bra sybox nästa vecka också. Den för 89 kr. Har haft en sådan i 20 år ungefär och trivts väldigt bra med den! Sak nog köpa en i julklapp till någon...
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-31, 20:14   #6
Spandex_Dee Spandex_Dee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 6
Ja, det stämmer (men det står på reglerna här att man ej får göra reklam för märket eller affärerna så jag var tvungen och radera det dära "marknadsföriga")


sextiosexan: Ja, Spandex verkar inte lätt att sy i, när det är så pass stretchigt, är OVERLOCK sömmar det samma som overlock?
Betyder det att jag kommer kunna sy i spandex med denna maskinen?

Sotis: Okej, jag inser nu att maskinen jag ska köpa imorgon inte har detta "Overlock" är lite confused när man läser produkt beskrivningen.

Jag vet inte vad Overlock är, trots att jag googla det så förstår jag inte det.

Ja, tjejer, ni har rätt, man kan alltid lämna tebax maskinen om den går isönder, det är det som är bra med vissa affärer, man får alltid pengarna tillbaka.

Det finns en syaffär i centrala malmö vid norra skolgatan, som säljer svindyra maskiner, för alla proffsiga sömerskor, lite för avancerat, men jag kan tänka mig att man kan sy allt med dom där.

Okej jag går och köper den imorgon då och ser hur det går.
Spandex_Dee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-31, 20:24   #7
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Overlock är i det här fallet en särskild symaskin. Det finns en hel forumavdelning här om overlock-maskiner och sömnad. Med en riktig overlockmaskin syr man en extra töjbar söm. En vanlig symaskin som den du tänker köpa har "fuskoverlock" som kan användas om man inte har en overlockmaskin. Den är inte lika bra som en äkta overlocksöm, men kan duga bra ändå. Det behöver inte vara det värsta och bästa och dyraste för att duga!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-31, 20:31   #8
Spandex_Dee Spandex_Dee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 6
Det låter intressant.

Om man ska sy mycket stretchiga tyger, borde man använda ELASTISKA TRÅDAR...när man syr? Kan tänka mig att bomullstrådar spricker och går isönder.

Är elastiska trådar mycket dyrare? Är det det dom använder när dom gör leggings?
Spandex_Dee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-01, 07:43   #9
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Tråden är i allmänhet inte elastisk, Det är sömmen i sig som är upplagd på ett sätt så det blir elastiskt.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-01, 08:19   #10
Spandex_Dee Spandex_Dee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 6
Citat:
Sotis skrev: Visa inlägg
Tråden är i allmänhet inte elastisk, Det är sömmen i sig som är upplagd på ett sätt så det blir elastiskt.
Okej, tack så jätte mycket för tipsen och hjälpen. Nu känns det som ett bra val att jag köper den maskinen idag.
Spandex_Dee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-06, 22:30   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det är inte bara sömmen som är annorlunda på en overlocksmaskin.

Den har 3 saker som gör den bättre än vanlig symaskin.

En overlockmaskin har DUBBLA matare. En vanlig symaskin har bara 1 matare. Det du ser är mataretänder, de kan vara flera, men det är en hel matare som rör sig likadant. Men overlockmaskinen har två stycken olika matare som rör sig oberoende av varandra. Så man kan ändra på mataren så att den håller ihop tyget när den syr så man inte får vågig tyg. Eller ställa in tvärtom om man vill ha vågor som dekor.

Vanlig symaskin töjer gärna ut på sömmen när man syr i trikå. Det är för att vanlig symaskin bara använder 2 tråd och då måste symaskinen röra sig mycket på "samma ställe" (sileds och fram o tillbaka) för att härma en äkta overlockstygn och därmed töjs tyget ut på det sättet.

Och slutligen har en overlock en kniv också som skär kanten snyggt så det ser professionellt ut.

Kanske är det lite svårt att förstå.. Men om du har möjlighet att besöka en sybutik och be dem demonstrera en overlockmaskin och en vanlig symaskin då kan du se skillnaden.

Det är möjligt att butiken försöker sälja eller säga att vanlig symaskin har overlocksöm, men tro oss, den är "fejk". En del butiker säljer inte alls overlocksmaskin eller vill inte ställa ut för demonstration, då är det bättre att gå därifrån och gå till en annan butik. Ta med dina spandextyger så du kan få se hur det blir på DINA tyger.

Jag rekommderar dig VERKLIGEN att testa overlockmaskin. Spandex är lite jobbig tyg att få fint till på en vanlig symaskin (och då tänker jag på en "kvalitéssymaskin")
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-07, 12:12   #12
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag tycker att du ska gå till en riktig symaskinsaffär och köpa din symaskin. Där kan du få en ny för maskin från drygt 2000 kr, titta även på beg. hyllan. Till Lidles maskiner finns inga reservdelar, och det är svårt att få dom servade. Det finns inga pressarfötter att köpa till.
Köper du en maskin i butik för du utbildning på maskinen också och kan vända dig dit om du har några problem.
Personalen är kunnig och kan hjälpa dig att hitta rätt maskin.
En symaskin ska vara en bästa vän och man ska trivas ihop. Att köpa symaskin är något annat än att köpa en brödrost.
En symaskin bör man välja med omsorg.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
symaskin

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons